Wij moeten ons ontdoen van onszelf, ons bekleden met de gekruisigde Jezus, in de boot van het allerheiligste geloof klimmen en onbevreesd de stormachtige zee van de wereld bevaren. Want wie in deze boot zit, hoeft geen slaafse angst te hebben; zijn boot is voorzien van alle voorzieningen die de ziel kan verlangen. Wanneer de tegenwind ons komt aanvallen en ons verhindert onze verlangens onmiddellijk te bevredigen, moeten wij ons daarover geen zorgen maken, maar een levendig geloof hebben; want wij hebben genoeg te eten, en de boot is zo sterk dat de vreselijkste winden, door haar over de riffen te duwen, haar nooit kunnen breken.
Het is waar dat de boot vaak overspoeld zal worden door de golven van de zee, maar dat is niet zo om de moed te verliezen. Het is zo dat we onszelf beter leren kennen en een beter onderscheid kunnen maken tussen de rust en de storm. In de rust moeten we niet overmoedig zijn, maar met heilige vrees onze toevlucht nemen tot nederig en voortdurend gebed, en met vurig verlangen de eer van God en het heil van de zielen zoeken in deze boot van het Kruis. Daarom staat God toe dat de duivels, het vlees en de wereld ons vervolgen en bedekken met hun woeste golven.
Maar als de ziel in deze boot niet aan de oever blijft, maar zich in het midden plaatst, in de afgrond van de vurige liefde van de gekruisigde Jezus, dan zal zij er geen schade van ondervinden: integendeel, zij zal sterker worden, moediger om de pijnen, en de vermoeienissen en de onrechtvaardige verwijten van de wereld te dragen, omdat zij de hulp van de goddelijke Voorzienigheid zal hebben ervaren en geproefd. Ontdoe u daarom van eigenliefde en bekleed u met de leer van de gekruisigde Jezus. Ik smeek u, ik wil dat u in de boot van het Allerheiligste Kruis stapt en deze stormachtige zee oversteekt in het licht van een levend geloof.
H. Catharina van Siëna (1347-1380 )
derde-ordelid van de Dominicanen, Kerkleraar en co-patrones van Europa