Lufthansa wil weer staatshulp – vanwege Ruslandsancties.
Veel schade van de sancties wordt pas na lange tijd zichtbaar, ook al zou je dat direct op de vingers van één hand hebben kunnen natellen. De Europese luchtvaartmaatschappijen verliezen op de routes naar China. Lufthansa wil nu ondersteuning van de staat.
Veel Europese luchtvaartmaatschappijen hebben hun Azië-programma ondertussen duidelijk gereduceerd. Volgens persmeldingen hebben niet alleen de Lufthansa, maar ook British Airways en Air France hun capaciteiten met 40% afgebouwd. Daarvoor komen nu vooral Chinese luchtvaartmaatschappijen in de plaats.
British Airways zal zelfs vanaf de herfst een jaar lang volledig stoppen met de route Londen-Peking. Andere luchtvaartmaatschappijen schrappen China uit hun programma.
In de berichtgeving van de Duitse media wordt deze ontwikkeling als “agressieve expansie” van Chinese luchtvaartmaatschappijen beschreven, ze zouden “Lufthansa onder druk zetten”. De reële achtergrond is wezenlijk eenvoudiger – behalve de hogere energieprijzen, die de kosten verhogen, zijn bovendien de Ruslandsancties merkbaar. Een van de eersten daarvan was de sluiting van het luchtruim van de EU voor Russische luchtvaartmaatschappijen: zoals te verwachten was, sloot Rusland zijn luchtruim af voor luchtvaartmaatschappijen uit de EU. Daardoor worden echter veel vluchten naar Azië duidelijk langer, omdat men om Rusland heen moet vliegen, terwijl anderzijds om de EU heen vliegen een duidelijk geringer probleem vormt.
De Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben deze vluchten nu overgenomen, die de Europese verloren hebben. Velen overwegen al deze richting compleet te schrappen. De Lufthansa wil tot nu toe aan haar Azië-routes vasthouden en trekt een andere consequentie uit de problemen: ze verlangt ondersteuning van de staat. “Daarop moet de politiek in Duitsland en Europa nieuwe industriepolitieke antwoorden vinden”, wordt een vertegenwoordiger van het concern geciteerd. In plaats daarvan zou men ook de sancties kunnen opheffen.