Ik ben al sinds ik mijn rijbewijs heb een kilometervreter.
Het begon in 1986. in december. De 29e december om precies te zijn. Mijn eerste rijles.? Midden-Limburg hartje winter. en sneeuw ? Ik had een heerlijke eerste rijles inclusief mijn eerste slip ervaring op een afrit met bocht van een autoweg.?
Rijlessen duurde tot augustus van 1987. Theorie in 1 keer in de pocket. ? In februari al en toen nog 3 jaar geldig. Les op donderdag en op zaterdag. Dus 2 keer in de week en op zaterdag soms zelfs 2 uur in plaats van 1 omdat mijn instructeur vond dat ik soms wel eens wat verder mocht rijden.? In augustus 1987 deed ik voor de eerste keer praktijkexamen. ?Helaas een examinator die een aparte manier van laten slagen had. Gezakt. ?Mijn rijinstructeur was het niet met zijn beslissing eens en in oktober mocht ik de tweede keer rijexamen doen. 10 oktober 1987 om 10 uur in de ochtend haalde ik mijn rijbewijs. ?.
Mijn vuurdoop op de weg was met noodweer naar tilburg vanuit het smalste stukje Limburg.? Mijn tweede lange rit was vanuit dat smalle stukje Limburg naar Overloon. ?Hierna vervoerde ik me per gemotoriseerd verrijdbaar onderstel naar waar ik ook heen wilde. ? Ook heb ik vele kilometers professioneel over de wegen gezoefd met diverse 4 en meer wielige voertuigen. ?. Er zijn jaren geweest dat de geregistreerde kilometers ruim over de 100.000 telde. ? Minimaal was er per jaar toch minstens zon 30.00 km per automobiel. ?
Op dit moment aan woon-werk en privé ritten liggen de kilometers die ik me over de Nederlandse en awegen in aandere landen begeef ergens tussen de 50.000 en 60.000 km.? Privé heb ik dat gedaan in alle soorten en maten auto's die je maar kunt bedenken. een mini was er een een pontiac.? Een Mercedes passeerde de revue maar ook een Rover. Renault stond op de oprit maar even zo een Zastava en vele andere merken van groot tot klein.?
Ik zie dus ook veel dingen gebeuren op de weg.??
Laat ik eerst zeggen ik ben geen heilig boontje en ook ik maak wel eens een fout. ?
Maar zo af en toe denk ik wel eens mensen voor je de weg op gaat bedenk jezelf eerst even of dat wel kan. Want af en toe ..................... en ja dit geld voor personenautobestuurders als wel voor chauffeurs van bestelbusjes, bussen(touring en lijn) en vrachtwagen chauffeurs.?
Bedenk wel ik heb het stuurwiel van al deze soorten verrijdbare onderstellen in mijn handen gehad en daarmee zowel neuzen en achterkanten daar geplaatst waar ik ze wilde hebben?
Wat kom ik allemaal tegen?
Nou hier enkele voorbeelden die velen van jullie wel eens hebben meegemaakt maar dan de mindere dingen.? Nou niet denken dat dit de meeste zijn want dat is niet zo. de meeste weggebruikers gedragen zich uitstekend en iedereen heeft wel eens een slechte dag. Dit gaat over de dingen die echt niet door de beugel kunnen.
Daar gaan we.?
Bromfietsers. Wat doen die? buiten de bebouwde kom zich begeven over de rijbaan voor automobielen in plaats van over het fietspad waar ze daar thuishoren volgens onze regelgeving.? Of een snorfiets welke zich over het fietspad voortbeweegt zoals het hoort echter waar van de snelheid dusdanig hoog ligt ik met verbazing voel aan de versnellingspook van de auto welke versnelling ik heb ingelegd en verwonderd kijk naar de snelheidsmeter van de voituur welke ik op dat moment bestuur omdat de snorfiets zich vooruit van me vandaan beweegt?
Dan komt men ook nog wel eens tegen de bestuurder van de automobiel van het type zondagsrijder? Deze kan men overal in het wild tegen komen.? Binnen de bebouwde kom zich voortbewegend met de astronomische snelheid van 20 km per uur van richting veranderend zonder richting aan te geven of iedere afslag voorbij rijdend maar constant richting aangevend naar links danwel rechts? Op de snelwegen voegen deze wildebrassen in met snelheden variërend van 30 tot 60 km per uur waarna men direct doorschiet naar de uiterst linkerbaan om dan met 2 km per dag te versnellen naar de voor hen astronomische snelheid van 91 km per uur om de voor hen rijdende vrachtwagen die ontzagwekkend langzaam rijd namelijk 90 km per uur in te halen en daarbij achter hen een kilometers lange file veroorzaken?. Op de afrit zie je deze neanderthalers vaak voorsorteren op de rechtsafstrook zonder richting aan te geven en dan slaan ze ineens toch links af? Dit ziet men dan ook op andere wegen gebeuren namelijk door richting aan te geven naar links en dan totaal een andere kant uit te stuiven?.
Dan hebben we de proffessionele chauffeurs.?Ook hier zie ik wel eens dingen dat ik zeg mens hoe krijg je dat voor elkaar.?
Voorbeeld is bijvoorbeeld een aanhanger aankoppelen maar als er word weggereden de verlichtings kabel niet bevestigd hebben aan de stroomvoorziening van het trekkende voertuig.?
Dan als men moet inparkeren niet weten welke kant het ronde hulpstuk in het bestuurderscompartiment bewogen dient te worden om de achterzijde van de combinatie trekkend en getrokken vervoermiddel die kant uit te derigeren waar ze het heen willen hebben?
Dan zijn er ook nog de bestuurders van diverse zwaardere verrijdbare onderstellen genaamd bus en vrachtwagen welke op de snelweg niet weten dat een personenauto zich 30 tot 40 en soms zelfs 50 km per uur sneller vooruit kan en mag bewegen dan zijzelf en dan het toverstafje naar links activeren en dat zware ding gewoon een baan naar links smijten zonder ook maar na te denken over de gevolgen die ze creëren.?
Het duiveltje oftewel wegpiraat. Dat zijn degene vaak nog niet zo oud of zich voortbewegend in een dikke leasebak of nog erger een combi van deze? Ze hangen op de snelweg constant op de linker weg helft en vinden dat iedereen voor hen een bumperklever is?. Dan maken ze gebruik van het handeltje aan de linkerzijde van het stuurwiel waardoor hun schijnwerpers aan de voorzijde verblindend licht gaan uitstralen.? Dan als de voorganger niet snel genoeg aan de kant gaat begint men een soort van zig zag dans uit te oefenen en als de voorganger zich dan verwaardigd tot het beginnen van plaatsmaken is dit duiveltje al voor driekwart naast de plaatsmaker gebruikmakend van de middelste vinger van een hand voor deze ook maar voor de helft de linkerbaan heeft vrij kunnen maken.?
Deze lui scheuren ook met veel te hoge snelheden door woonwijken en hebben nog nooit gehoord van het activeren van het richtingsveranderingslampje ook wel richtingaanwijzer genoemd.? Daar word namelijk hun hand moe van van tegen dat handeltje drukken.?
Dan de parkeerhelden. Dat zijn die lui die een kwartier bezig zijn hunne vierwieler in een vak te krijgen dat 4 keer de breedte heeft van hun karretje en dan een groter vak gaan zoeken.? Deze personen zijn ook drie kwartier bezig om file te parkeren in een parkeervak en het dan opgeven omdat ze steeds maar weer tegen de stoeprand beuken omdat men de verkeerde kant blijft uit sturen.? En als men dan besluit dat de Mini Metro of Suzuki Alto goed staat staat dat stuk blik in juist ja.... drie parkeervakken. ?
Het tye weggebruiker dat denkt men ziet mij niet.?
Deze voert onbeperkt groot licht ( en vraagt zich een hele dag lang af waar dat verrektese blauwe lampje op het dashboard toch voor is?)en bij een beslagen achterruit activeert dit verschijnsel al de aan de achterzijde van het voertuig gemonteerde rode licht genaamd mistlamp. ? Deze blijft vervolgens een dag of 10 aan tot iemand hen er op wijst en zegt dan maar hoe kan ik verdomme weten dat dat ding aan is en heeft nooit dat ene oranje lampje op het instrumenten paneel gezien dat zeer irritant in hun blikveld heeft geschenen.?
Dit zijn enkele van de ergernissen welke ik bijna dagelijks jawel bijna dagelijks in het verkeer waarneem. ?
Gelukkig kom ik ook vaker andere en leuke dingen onderweg tegen maar hierover in een volgende blog.
Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn belevenissen.
Victor.