Negatieve ervaring met WELZORG

Reacties · 314 Bekeken

Twee jaar geleden ontving ik via het bedrijf Welzorg een scootmobiel. Met deze scootmobiel én de service van Welzorg heb ik behoorlijk wat negatieve ervaringen die ik in dit artikel uiteen zet!

Ik was enorm blij toen ik twee jaar geleden in 2020 een scootmobiel ontving. Een aantal jaar hiervóór kreeg ik diabetiscche voetproblemen met alle gevolgen vandien. Bijna vier jaar lang heb ik enorm lopen sukkelen voordat het WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) van de gemeente Capelle aan den IJssel mij eindelijk, na héél veel soebatten, een scootmobiel toewees. Ik voelde mij de koning te rijk.

Ik kreeg niet zómaar een scootmobiel, ik kreeg de Afikim Breeze S3 scootmobiel. Deze werd geleverd door het bedrijf Welzorg. Een machtige en geweldige scootmobiel, in mijn optiek de Harley Davidson onder de scootmobielen.

Een tijdlang heb ik hier met ontzettend veel plezier gebruik van gemaakt,  tot ca. een jaar geleden toen deze scootmobiel allerlei mankementen begon te vertonen. ik bemerkte dat ik steeds kortere tochtjes kon maken. Daar waar het eerst mogelijk was om minstens 7 uren lang ongehinderd door te rijden, werd de actieradius van deze scootmobiel steeds minder.

Afgelopen winter bemerkte ik dat ik nog slechts één uur kon rijden op de scootmobiel en dan moest ik zorgen dat ik snel thuis was, anders stond ik in the middle of nowhere, hulpeloos zittend in een scootmobiel, niet wetende hoe ik thuis moest komen.

Na gebeld te hebben met Welzorg, weten zij het probleem aan de kou. Het was begin dit jaar, 2022. Ik moest wachten tot het wat warmer werd,  dan zou ik er volgens Welzorg weer wat langer op kunnen rondrijden... dus wachten, dat deed ik. Het werd lente en de temparaturen werden aangenamer, dus ik dacht: 'Jippie, ik kan er weer lekker op uit!'. 

Ik ging naar het bos, en normaliter moet ik de afstand van mijn woning naar het bos minstens 3 keer op en neer kunnen rijden zonder problemen. Ik kan dan nog makkelijk thuiskomen omdat er dan genoeg energie in de accu behoort te zitten om deze afstanden te kunnen overbruggen.

Toen ik het bos uitkwam en op het LED-scherm van de scootmobiel keek zag ik dat het batterij-niveau plotseling nog maar de helft was. Dus ik dacht: 'Hup, snel naar huis voordat ik hier straks ergens met een lege accu sta.

Na ca. 200 meter verder te hebben gereden gingen er in een rap tempo steeds meer streepjes van het batterij-niveau af tot hij op de laatste twee streepjes ineens wild begon te knipperen en dus aangaf dat ik nu heel snel naar huis moest anders zat ik met een lege accu.,

Enfin, ik kon niet verder en ik was nog lang niet thuis,  dus ik ging staan in een straat waar ik het Vervoer op Maat belde om mij op te komen halen.... dit duurde ongeveer 1,5 uur omdat zij niet meteen een busje beschikbaar hadden om iemand met een scootmobiel op te komen halen. Het was mooi weer dus ik vond dat niet zo'n probleem.

Toen ik thuiskwam heb ik meteen Welzorg gebeld om het probleem te rapporteren. Zij zouden een week later een monteur sturen om naar het euvel te komen kijken.

De monteur mat de accu's door en meldde mij dat deze gewoon in orde waren en hij kon verder niet ontdekken waar het probleem nu toch vandaan komt. Hij vond het nog wat frisjes en zei me te wachten tot het nog wat warmer zou worden..... het was 17 graden die dag, dus geen enorme vrieskou waardoor de accu sneller leeg zou kunnen zijn.

ik moest het even aankijken,  en dat deed ik, maar het probleem blééf. Sterker nog, ik kon steeds korter rondrijden op de scootmobiel.

Intussen kreeg ik ook nog een probleem met het schakelsysteem om van vooruit naar achteruit te schakelen. Als ik de scootmobiel in zijn achteruit zette, reed hij vóóruit,  met alle gevolgen vandien. Het kwam geregeld voor dat ik in winkels tegen de schappen aanreed, omdat de scootmobiel vooruit reed, terwijl hij acheruit moest. Dit probleem heb ik ook gemeld bij Welzorg,  er werd naar gekeken en onderdelen werden besteld en e.e.a zou worden gerepareerd, en vervangen.

Twee weken later kwam er wederom een monteur en die constateerde dat de accu's NIET meer in orde waren en adviseerde mij deze accu's te laten vervangen door Welzorg..... dus, afspraak gemaakt en Welzorg zou ca 3 weken geleden langkomen om de accu's te  vervangen. Dit zou zijn op donderdag  9 juni 2022.

Toen ik in de week in aanloop naar dit reparatiemoment rondreed op mijn scootmobiel begonnen er nog meer mankementen te komen. Zo stopte de scootmobiel plotseling met rijden terwijl ik midden op een kruispunt stond op weg om boodschappen te doen. Ik kreeg de scootmobiel met geen mogelijkheid meer aan. Het was Hemelvaartsdag dus Welzorg was op die dag gesloten,  dus moest ik gebruik maken van de storingsdienst. Er zou een monteur komen vanuit Amstelveen om mij te helpen. Dit zou ca. 1,5 uur duren.... ik was ongeduldig dus ik bleef proberen de scootmobiel weer in beweging te krijgen. Aan/Uit/Aan/Uit.... en plotseling werd ik als een raket vooruit gelanceerd. Hij reed weer maar ik schrok me wild, dit is echt levensgevaarlijk.

ik ging een broodje eten, het was lunchtijd en ik moest eten om mijn insuline te kunnen spuiten, dus besloot ik naar de snackbar Bram Ladage in winkelcentrum de Koperwiek in Capelle te rijden. Ik had de handel heel zachtjes ingeknepen maar toen ik de snackbar in wilde rijden werd ik wederom gelanceerd als een raket. Er stond een man bij de balie die ik op een haar na miste. Ik schrok mezelf ook een hoedje, dit was echt vreselijk....

Na mijn lunch reed ik huiswaarts waar ik de storingsddienst belde om te laten weten dat de monteur niet meer hoefde te komen. Deze was echter al in de buurt dus die kwam toch maar even kijken.

Hij vermoedde dat het gehele schakel-gedeelte, waarin ook de gashandel zit, defect was en voor de problemen zorgde. Hij bestelde de onderdelen en deze zouden samen met de beloofde accu's geleverd worden.

In de week die hierop volgde gebeurde er nog meer met de scootmobiel. Ik bemerkte dat tijdens het  rijden, er allerlei geratel klonk vanonder mijn zitting. Ook kwam het voor dat het stuur op slot schoot, waardoor ik niet kon sturen. Na  veel duwen lukte het me eindelijk om te sturen maar hij schoot steeds weer vast. Toen ik bijna thuis kwam hoorde ik een gekraak vanonder mijn zitting en er schoot iets los. Ik bemerkte dat ik niet meer voor of achteruit kon. Ik moest de scootmobiel duwend in de stalling zetten wat heel moeilijk is als je geen gas kunt geven want de scootmobiel staat dan muurvast.

Op donderdag,. 9 juni zat ik de gehele dag te wachten op de monteur. Ik zou het euvel van hierboven meteen melden aan de monteur. Tegen het eind van de middag kreeg ik een telefoontje dat de monteur vanwege ziekte naar huis was gegaan. Het was net voor het weekend en het was de dag van de week om boodschappen te doen. ik raakte in paniek en vroeg me af hoe ik nu mijn boodschappen moest doen. Het was al laat op de dag en Welzorg kon mij niet meer helpen.\

De volgende dag heb ik meteen gebeld maar ze lieten mij weten dat ze niet vóór 16 juni een monteur konden  sturen. Daar zat ik dan, in een snikheet huis, ik kon niet naar buiten want lopen gaat bijna niet meer... ik kon geen boodschappen doen en moest een aantal dagen leven op toastjes met mayonaise, want iets anders had ik niet meer in huis. Al mijn eten was op en ook voor de katten....\

Met veel kunst en  vliegwerk heb ik het weekend kunnen overleven.

Meteen na het weekend belde ik weer naar Welzorg... ik had een vervangende leen scootmobiel nodig want ik kon me niet meer bewegen. Echter, zij lieten mij weten dat ze in mijn geval, omdat ik nogal fors en groot ben, geen vervangende leen scootmobiel op voorraad haddden. Omdat het een scootmobiel is die niet vaak voorkomt en zij niet zomaar op voorraad hebben. Ik was verbolgen. Welzorg is een grote organisatie en ik neem aan dat zij wel meerdere klanten hebben die groot en zwaar zijn, waarvoor zij minstens één scootmobiel op voorraad zouden moeten hebben, maar die hadden zij dus niet.

Toen ik mijn beklag deed op facebook nam een welwillende medewerker van Welzorg contat met mij op en liet mij weten dat hij een vervanger had geregeld. Ze zouden mijn kapotte scootmobiel meenemen en opsturen naar de importeur en de vervangende scootmobiel meteen die dag bij mij bezorgen. Ik was enorm blij toen dit ook inderdaad gebeurde.

Na mijn boodschappen te hebben gedaan zette ik de scootmobiel aan de oplader.\

De volgende dag constateerde ik dat de scootmobiel niet was opgeladen.... vreemd.

Welzorg stuurde weer een monteur die het geheel doormat en hij zei dat het oplaadpunt defect was en dat hij deze meteen zou bestellen.

Inmiddels waren we al drie dagen verder, dus ik belde Welzorg om te informeren naarr de stand van zaken. De telefoniste zei:  'Het is goed dat u belt, want de monteur is helaas vergeten het onderdeel te bestellen, maar het is nu weekend dus kunnen we niets voor u doen, na het weekend bestellen we het onderdeel.....

Ondertussen klapte ik zowat uit elkaar van woede, ik moest nog een weekend zien door te komen zonder scootmobiel. Ik heb in mijn woonplaats geen sociaal netwerk van vrienden die even een boodschapje voor mij kunnen doen. Gelukkig kon mijn hóógzwangere nichtje even wat kleine boodschapjes voor mij doen,  aangezien haar buik op ontploffen staat dus uitgebreid boodschappen doen kon zij niet voor mij, dus ik heb een behoorlijke tijd op basic middelen moeten zien te overleven....

Toen ik na het weekend (afgelopen maandag  27 juni wederom belde naar Welzorg om te informeren naar de stand van zaken,  lieten zij mij weten dat het onderdeel nog steeds niet was besteld. Ik klapte uit elkaar van woede en vroeg hen hoe zij mij al die tijd zo kunnen laten stikken, ik ben diabeet, ik moet gezond eten anders wordt ik ziek of ga ik dood, als ik een hypo krijg of iets dergelijks en niets in huis heb om te eten.

Gisteren besloot ik het WMO te bellen om te vragen of zij iets voor mij konden betekenen. Zij hebben ook contact gehad met Welzorg maar zij konden niets doen voor mij.

Ik vind dit een zeer grof schandaal, zéér grof.... ik had wel dood kunnen zijn, niet alleen door de vreselijke mankementen aan mijn svootmobiel maar tevens door de logistieke afhandeling door Welzorg. Ik werd wekenlang van het kastje naar het muurtje gestuurd en iedereen schoof de schuld af op elkaar en de telefonistes konden ook niet meer zeggen dan: 'Sorry, ik kan u niet verder helpen'. 

Toen ik vanmorgen, 1 juli 2022 belde om te vragen hoe het zat lieten zij mij weten dat ze de reparatie voor volgende week vrijdag konden inplannen en niet eerder 'helaas'. Toen ik dreigde (dit) artikel online te plaatsen heb ik opgehangen. Niet kort daarna kreeg ik een telefoontje van de dame van het WMO dat er een monteur van Welzorg naar mij onderweg was en die zou de reparatie uitvoeren.

Dit is dus ook gebeurd,  maar ik vind het heel erg vreemd dat er inééns een monteur kon komen terwijl ze net een uur hiervoor aangaf dat het niet eerder dan volgende week pas zou lukken....

Dit is mijn negatieve ervaring met welzorg en ik wil dat iedereen het weet.

 

WELZORG is KWELZORG!

 

UPDATE 31-08-2022

 

Deze week realiseerde ik mij dat mijn scootmobiel al 3 maanden weg is. Omstreeks 7 juni jl.  is hij opgehaald door WELZORG en aangeboden ter reparatie bij de importeur van de AFIKIM scootmobielen in Nederland Afikim Nederland B.V.

De importeur heeft mij laten weten dat zij 'na de vakantie' de reparatie aan de scootmobiel pas konden uitvoeren,  omdat het bedrijf aan wie zij deze reparatie uitbesteden tijdens de vakantie niet werkt. Dit vindt ik echt bizar. ik mag dan wel tijdelijk een vervangend leenmiddel hebben gekregen,  maar hiermee kan ik nauwelijks uit de voeten. Daar ik nogal groot en zwaar ben pas ik precies in deze scootmobiel. ik heb niet veel ruimte om mijn boodschappen goed kwijt te kunnen,  maar gelukkig kan ik weer naar buiten.

Ik vind dat zij er behoorlijk hun gemak van nemen want mijn scootmobiel is nu al DRIE MAANDEN WEG!

Wat ik ook erg vreemd vindt is dat de importeur slechts één bedrijf gebruikt voor reparaties aan kapotte scootmobielen en dat dát bedrijf gedurende de héle vakantie NIET werkt? Hoe komt dat bedrijf dan gedurende de vakantie aan inkomsten? Liggen zij die gehele periode helemaal stil? Die vakantie duurt bij hun wel érg lang.... drie maanden?

Helaas ging deze week de achterband van mijn leenmiddel lek. Dit was op maandag 29 augustus jl. Welzorg liet mij weten dat zij pas op vrijdag 2 september tijd hebben om de band te plakken omdat er geen andere monteur beschikbaar is die de band eerder zou kunnen plakken voor mij. Dit houdt in dat ik de HELE week niet naar buiten kan,  om bijv. boodschappen te doen  Aangezien ik niet beschik over een sociaal netwerk van mensen moet ik me dus gedurende die week maar zien te redden.

Toen ik vanmorgen aan de telefoon zat met een telefoniste van Welzorg opperde zij dat 'ik maar naar hulp moest zoeken van iemand in de buurt die eventueel boodschappen voor mij kon doen'. Wel,  aangezien ik nauwelijks kan lopen kan ik niet de hele flat aflopen om te bedelen of er misschien iemand is die voor mij wat boodschapjes kan doen. Bovendien heb ik geen contact met mensen in mijn flat, ze zien mij al aankomen met mijn boodschappen verzoek.

Conclusie: Ik zit zonder eten voor mijzelf en mijn katten. Ik moet maar zien hoe ik mij red....

ik ben diabeet en ik moet eten, ivm insuline en andere medicatie die ik moet slikken.  Als ik niet geholpen wordt ga ik dood,  zo simpel is het.... ik vind de telefonistes van Welzorg bijzonder incapabel en ze zetten daar echt domme, onervaren meisjes neer die van toeten noch blazen weten en gewoon niet beegrijpen dat er mensen zijn die totaal afhankelijk zijn van hun scootmobiel,  die géén sociaal netwerk hebben,  en die niet online boodschappen kunnen bestellen.

Gisteren verloor ik mijn geduld aan de telefoon die ik een  medewerkster van Welzorg aan de telefoon had. Door de stress is mijn suiker helemaal ontregeld en voel ik mij enorm ziek. ik vind het schandalig hoe medewerkers van Welzorg mij afschepen....

 

Reacties