Onze Dacia Logan

Reacties · 4 Bekeken

Hoe gaat het met onze Logan? En blijft ze nog een tijdje?

Goede avond. Laten we beginnen met de beste wensen voor iedereen.
 
Zoals velen weten ben ik een Renaultman in hart en nieren en dus ook Dacia. 
 
Mijn eerste Dacia was een 1300 uit 1974. Ik was destijds(1987) Monteur bij een Renault Dealer die ook Dacia's in onderhoud had. Ik heb door de jaren zo ongeveer ieder bestaand automerk bestuurd, van Bentley en Rolls-Royce tot Zastava Yugo, FSO en alles ertussenin. Toch blijft het franse trekken. Dus ...
 
In 2015 schaften wij een 6 jaar oude Dacia Logan MCV 1.6 16V op LPG met 129.000 km ervaring aan. Dit omdat onze trouwe Renault Megane break 1.6 16V uit 2000 na bijna 9 ton onder de bandjes gehad te hebben aan vervanging toe was.(De Megane rijdt overigens nog steeds en is inmiddels de negen cijfers van het klokje rond)
 
We werden voor gek verklaard. Zo'n barrel schaf je toch niet aan zei men, en dan ook nog op LPG. Dat roest binnen een jaar weg zeiden ze. Over een jaar is die versleten zeiden ze. Een kind van twee kan nog beter afwerken werd gezegd.
 
Ze wordt gebruikt als dagelijks vervoer, taxi, verhuiswagen, regelmatig als vuilniswagen, als trekvoertuig voor aanhangers en waar je een auto nog meer voor kunt gebruiken.
 
We zijn 9,5 jaar verder de teller is de 440.000 km gepasseerd. De auto ziet er nog steeds netjes uit. Ze heeft wel gebruikssporen zoals hier en daar een krasje en een klein (boodschappenkar?) deukje en de bestuurdersstoel begint slijtage te vertonen(Bekleding wordt dun). Verder? Instappen, starten rijden. Alles, behalve de verlichting van de middenconsole want daar ben ik nog niet aan toegekomen, werkt zoals het hoort.
 
Wat is er buiten regulier onderhoud vervangen in de jaren? 1 maal vloermatten, 1 maal dynamo, 1 maal koppeling, 1 maal oliedruksensor, 1 maal retourleiding stuurbekrachtiging, 1 maal doorgeroeste LPG onderbouw tank(was bekend bij aanschaf).
 
Wat zit er aan te komen? De vloermatten zijn weer doorgesleten. De accu wordt slechter. Een kleine beurt, en de achterremmen, maar dat hoort bij regulier onderhoud.
 
De volledige onderhoud en eigenaren(alle garages ook) historie is bekend, wij zijn de tweede particuliere eigenaar.
 
Onze Logan? Onze Nientje? Zoals gezegd, instappen, starten, rijden, en voorlopig blijven we dat nog wel een tijdje doen.
 
(De Twingo is van '97)
Reacties