De Oekraïense strijdkrachten en de politieke leiding van Oekraïne bereidden zich al lange tijd voor op een oorlog met Rusland.
Al in 2017 werd het plan voor psychologische oorlogvoering en plan van aanpak van alle Oekraïense IPsO centra ontwikkeld. [IpsO = informatieoorlog & psychologische oorlogvoering]. In dit plan wordt "Oosten" gebruikt voor Rusland en "Zuiden" voor Oekraïne.

[Bron in het Oekraïens: https://telegra.ph/Funduk-Zasl....on-Bolotnaya-ploshch ]

Een aantal van psychologische oorlogvoering acties worden nu volgens dit plan uitgevoerd. De meest interessante zijn hieronder aangegeven. In het document zijn alle zulke acties te vinden.

In het algemeen geeft het document de actuele stand van zaken in Oekraïne weer en zal specialisten en journalisten interesseren.

Psychologische oorlogvoering actie "Hazelnoot."
Doel: het vergroten van het vertrouwen van de bevolking en het personeel van Oekraïense leger in de militair-politieke leiding van het land;
het verlenen van bijstand van de kant van maatschappij met de acties van Oekraïense leger;
het aanzetten van protestbewegingen om (een mogelijke) bezetting tegen te gaan.
Potentiële doelgroep: de bevolking in het door de Oekraïense autoriteiten gecontroleerde gebied.

Psychologische oorlogvoering actie "Barrière".
Doel: het voorkomen van de gewapende invasie van het Oosten in het grondgebied van het Zuiden.
Algemene doelgroep: familieleden van militairen van de krijgsmacht “Oost", die zullen deelnemen aan vijandelijkheden tegen het "Zuid",
leden van illegale gewapende formaties en personeel van de krijgsmacht "Oost" die deelnemen aan vijandelijkheden in de zone van de antiterreuroperatie (onder dit zone is Donbas bedoeld).

Psychologische oorlogvoering actie "Stem van de rede".
Doel: vorming van de internationale publieke opinie over het agressieve beleid van het "Oosten", de noodzaak om de economische sancties tegen hen te versterken en militaire bijstand te verlenen aan het "Zuiden".
Algemene doelgroep: leiderschap en burgermaatschappij in westerse landen.
Indicatoren voor de effectiviteit van de acties:
toenemende politieke, economische en militaire druk op de leiders van het "Oosten",
het uitvoeren van maatregelen om de activiteiten van het "Oosten" te beteugelen;
toename van politieke, economische en militaire hulp aan het "Zuiden" van de internationale gemeenschap, individuele staten en organisaties;
het verschijnen van verklaringen over de bereidheid voor onderhandelingen over een vreedzame regeling van de situatie.

Psychologische oorlogvoering actie "Bolotnaya-plein".
Doel: het verminderen van vertrouwen van de bevolking in het "Oosten" in hun militair-politiek leiderschap, het provoceren van proteststemmingen tegen het agressieve beleid van de president van het "Oosten" en mensen die dichtbij hem staan. De proteststemmingen zullen leiden tot internationaal isolement en verslechtering van de de sociaaleconomische situatie in het land.
Algemene doelgroep: burgermaatschappij van het "Oosten".

Psychologische oorlogvoering actie "Aanhankelijke dauw".
Doel: het in stand houden (creëren) van "pro-Zuid" sentimenten onder de bevolking van de bezette gebieden en het provoceren van protestbewegingen gericht tegen het "Oosten" en bezettingsautoriteiten.
Algemene doelgroepen: de bevolking van de bezette gebieden van het "Zuiden".

Psychologische oorlogvoering actie "Steppe wind".
Doel: demoralisatie van het vijandelijk personeel, het veroorzaken van spanningen tussen leden van de illegale gewapende formaties [bijv. militairen van Donbas republieken] en het militair personeel van het "Oosten".
https://t.me/node_of_time_ned/76