Wat is een historisch gezien interessante foto uit de Nederlandse geschiedenis?
Nederland, waterland. Vele rivieren, kanalen, vaarten noemt u maar op. De Industriele revolutie kwam op stoom, en overal waren er grondstoffen, kolen, enzovoorts nodig en moesten er producten, halffabrikaten en noemt u maar vervoerd worden. Vaak te groot om over de (spaarzame) verharde wegen vervoerd te worden, maar niet groot genoeg om een spoorlijn voor aan te leggen. Dus, binnenvaart.
Echter, de meeste vaarten en kanalen waren niet geschikt om te zeilen (te ondiep, niet breed genoeg, de wind staat raar), dus er werd vooral erg veel gejaagd: het schip voortrekken aan een jaaglijn. En waar de Fransen en de Belgen vooral leunden op paardenkrachten, zoals de oude trekschuiten (de NS van de Gouden Eeuw, zullen we maar zeggen) van weleer. Leunde de Nederlandse binnenvaart vrachtvaarders vooral op kinderkrachten. Paarden waren immers duur. Sleepboten op stoom waren er wel, maar die kostten nog meer geld, dus vaak wachtten ze tot er genoeg schepen waren om in een lange streng gesleept te worden en zo de kosten te kunnen delen. Voor het overgrote deel echter was het de kinderen aan een tuig op de wal.
Uiteraard waren er met de intrede van de gloeikopmotor wel wat dingen aan het veranderen, er kwamen plofboten, luxe motors (luxe genoemd, omdat het roefje waar het gezin in woonde veel luxer was dan wat men gewend was op de tjalken en de klippers), motortjalken enzovoorts. Maar voor het leeuwendeel van de binnenvaartschippers was dat niet weggelegd. Het duurde uiteindelijk tot na de Tweede Wereldoorlog, dat er een vloed aan surplus motorblokken (uit jeeps en trucks) beschikbaar was om schepen te motoriseren, of in ieder geval de bekende opdrukkertjes te bouwen, die zulke schepen achter zich hadden hangen.
Dank u wel, schipperskinderen van Nederland, dat u de motor van de Nederlandse industrie op gang heeft geholpen!
Overgenomen van Royi Eltink
Vind je mijn pagina's leuk - ''PLEASE LIKE''