Wordt het tijd voor een 'publiek alternatief' voor social media.
Om als overheid om te kunnen gaan met de grillen van grote sociale mediabedrijven, breekt Ilyaz Nasrullah, digitaal adviseur en columnist voor Trouw, een lans voor 'een publiek alternatief' op sociale media, speciaal voor publieke informatie.
Deze week werd bekend dat Facebook en Instagram geen gepersonaliseerde advertenties meer mogen tonen, zonder daarvoor expliciete toestemming te hebben gekregen van de gebruiker. Meta komt daarom met een eigen abonnementsvorm: wie geen (gepersonaliseerde) reclame wil, mag betalen. Dat zou gebruikers die niet kunnen of willen betalen, kunnen uitsluiten van het platform.
Deze week leverde dat al discussies op, want kan je vandaag de dag nog wel zonder de informatievoorziening op Facebook? Nasrullah ziet daarom wel wat in een 'publiek alternatief' op Facebook, en op andere grote sociale media, zegt hij in de BNR podcast Nexus.
'Heel veel organisaties houden zich daar al mee bezig. Public spaces bijvoorbeeld, die organisatie zegt dat we een publiek digitaal ecosysteem moeten bouwen, voor publieke informatie. Het gaat erom dat wij op een ander ecosysteem communiceren met burgers.' De digitaal adviseur ziet ook in de Nederlandse politiek meer animo voor zo'n platform. 'Vier partijen hebben dat expliciet in hun verkiezingsprogramma opgenomen.'
Nasrullah vindt het logisch dat de sociale media voor plezierdoeleinden aan de commercie worden overgelaten, zegt hij in de BNR Podcast Nexus. 'Social media is ook een plek voor vertier van mensen, voor lol maken. Het is goed dat dat er is en dat moet ook commercieel zijn.'
Maar publieksinformatie kan men beter niet aan de commercie overlaten, denkt hij. 'Als overheid moet je jezelf niet afhankelijk maken van private spelers, waar je ook nog eens continu in strijd mee bent. En als we dat wel doen, dan moeten we bedrijven anders inrichten, zegt Nasrullah. 'Als Facebook een publieke infrastructuur is, dan moet dat ook zo gereguleerd worden.'