LAAT DIT NU NÉT DE BEDOELING ZIJN GEWEEST MET HUN CHEMTRAILS 'BLOKKEREN VAN DE ZON' ..7 jul 2024
Forse prijsstijgingen in de supermarkt lijken achter ons te liggen, maar toch betalen consumenten dit jaar weer meer bij de kassa. Frisdrank, chocolade en olijfolie stegen hard in prijs. Vooral slechte oogsten zijn merkbaar op de kassabon.
Dat laat een analyse van supermarktprijzen (zonder acties) door NU.nl zien. Hier volgt een greep uit de prijsstijgingen en -dalingen van dit jaar.
Forse prijsstijgingen ten opzichte van begin dit jaar zijn er bij chocolade en olijfolie. De matige oogsten van cacao van de afgelopen jaren zie je steeds meer in de supermarktprijzen terug. Een reep Côte d'Or puur van 200 gram kost bij Albert Heijn, Jumbo en Plus bijna 50 cent meer dan begin 2024, een prijsstijging van 12 procent.
Een reep van Tony Chocolonely karamel-zeezout die nu in de supermarkt bijna 3,50 euro kost, werd in een half jaar tijd bij Jumbo 95 cent duurder. Bij Plus steeg de prijs met 54 cent. Bij Albert Heijn waren die prijsstijgingen vorig jaar al doorgevoerd.
Olijfolie is nog harder in prijs gestegen door opeenvolgende slechte oogsten in de afgelopen jaren. Een literfles extra vierge van het huismerk kost bijna 20 procent meer dan begin van het jaar. En een halve liter Bertolli Classico steeg bij Jumbo en Plus zelfs bijna 40 procent in prijs. Dat komt nog boven op de prijsstijgingen in heel 2023. Toen werd olijfolie van A-merk en huismerken 14 procent duurder.
Boodschappenkar
NU.nl trekt elke maand met een boodschappenkar vol eten en drinken door vier grote supermarkten. Zo volgen we de prijsontwikkeling van ongeveer 100 producten van zowel A-merken als huismerken.
Vooral grote verschillen door slechte oogsten
In een jaar tijd is een boodschappenmand ongeveer 9 procent duurder geworden, blijkt uit cijfers van het GfK, dat continu zeventig basisproducten volgt. "Maar in de afgelopen maanden zijn prijzen gemiddeld amper nog gestegen", zegt onderzoeker Norman Buysse van het GfK. "De oorzaken daarvoor, zoals de hoge inflatie, duurdere energie en loonstijgingen zijn grotendeels voorbij."
Maar Buysse ziet nog wel flinke prijsstijgingen- en dalingen bij producten die worden beïnvloed door oogsten. "Zo merk je de impact van tegenvallend weer in de landbouwsector direct bij verse producten. Spinazie was bijvoorbeeld al vaak niet beschikbaar in de afgelopen maanden. Dat gaan we vaker zien."
Buysse wijst op de impact van de vele regen die in Nederland viel sinds vorig najaar. Boeren moesten wachten met oogsten en zaaien en zagen een deel van hun oogst verloren gaan.
Dat gaan we terugzien op de kassabon, waarschuwden boeren in juni al. Marktprijzen van aardappelen lopen al op, maar ook bijvoorbeeld bloemkolen zijn duur voor de tijd van het jaar.