Ook modale inkomens komen tekort voor vervoer.

Steeds meer mensen met een modaal inkomen hebben moeite om de kosten van hun vervoer te dekken. Uit recent onderzoek van de Mobiliteitsalliantie en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat niet alleen huishoudens met lagere inkomens, maar ook die met een modaal inkomen te weinig geld hebben om voor hun alledaags vervoer te betalen. Volgens voorzitter van de mobiliteitsalliantie Marga de Jager gaat het ten koste van de ‘deelname aan de samenleving’.

Maandelijks kunnen deze huishoudens tussen de twee en negenhonderd euro tekortkomen voor noodzakelijke vervoerskosten, wat hen dwingt om op andere essentiële uitgaven te besparen, vertelt De Jager. 'Het gaat hierbij niet om plezierritjes, maar echt over vervoer dat mensen nodig hebben, zoals het gaan naar werk of school. Daarnaast gaat het om alle soorten vervoer. Zowel openbaar, als auto's en fietsen', zegt De Jager.

Eerder was al bekend dat tien procent van de Nederlandse bevolking, vooral huishoudens met lagere inkomens, moeite heeft om van a naar b te komen. Het huidige onderzoek toont aan dat deze problematiek zich nu uitstrekt tot een veel grotere groep mensen. 'Dertig tot veertig procent van de Nederlanders beschikt over een modaal inkomen, dus dit raakt een enorme groep. De gevolgen zijn groot op economisch gebied, maar ook het welzijn van deze mensen gaat achteruit, met uitsluiting van de samenleving tot gevolg', zegt De Jager.

Volgens het onderzoek zijn er verschillende mogelijkheden om het probleem aan te pakken. De Jager roept allereerst de overheid op om om te zorgen voor faciliteiten die dichtbij zijn, zodat het gebruik van vervoer beperkt kan worden. Een andere aanpak is het optimaliseren van reiskostenvergoedingen waar de werkgever een belangrijke rol kan spelen. 'Heel veel werkgevers kennen de fiscale ruimte van reiskostenregelingen onvoldoende. De ruimte die er is moet maximaal benut worden', vertelt De Jager.

Tot slot is inzicht in de kosten van mobiliteit een belangrijke factor in de aanpak. 'Mensen moeten beter geïnformeerd worden over hoe en wanneer ze goedkoper kunnen reizen of tanken, en wat de onderhoudskosten van voertuigen zijn', benadrukt De Jager. De Mobiliteitsalliantie en haar partners kunnen hierin een sleutelrol spelen door deze informatie toegankelijker en overzichtelijker te maken, zegt het onderzoek.

image