Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇧🇪🇱🇺🇬🇧🇪🇸
Evangelie van 6 november 2024

Als u van plan bent een toren te bouwen, zou u dan niet eerst de kosten berekenen?

De bouw van de Tempel van Jeruzalem,
Geschilderd door Jean Fouquet (ca. 1420–1481),
Geschilderd rond 1465, miniatuur van een verlucht manuscript van Josephus' Oudheden van de Joden, gemaakt voor Jean, hertog van Berry,
Olieverf en goudverf op perkament
© Bibliothèque Nationale, Parijs

Reflectie bij de verluchte manuscriptpagina:

In het evangelie van vandaag deelt Jezus twee gelijkenissen: de gelijkenis van de bouwer en de gelijkenis van de koning die zich voorbereidt op oorlog. In beide zien we mannen die aan belangrijke ondernemingen beginnen zonder de tijd te nemen om volledig na te denken over wat ze op het punt stonden te ondernemen. Hun acties werden niet gedragen door doordachte overwegingen en als gevolg daarvan waren ze niet in staat hun taken te voltooien.

Jezus lijkt te onderwijzen dat Hem volgen en Zijn discipel worden niet alleen actie vereist, maar ook diepe reflectie. Voordat we een pad betreden, moeten we de tijd nemen om even stil te staan, of zoals de gelijkenissen suggereren, moeten we gaan zitten en in gebed reflecteren voordat we verdergaan. Discipelschap is geen vrijblijvende verbintenis, het vereist voorbereiding en tijd. Jezus spreekt ook over het berekenen van de kosten, waarbij Hij discipelschap vergelijkt met het bouwen van een toren of het voeren van een oorlog. Net zoals iemand niet aan een van deze twee zou beginnen zonder zorgvuldige planning, moeten we serieus nadenken over wat er nodig is om Jezus te volgen. Zijn discipel zijn is niet vrijblijvend of gemakkelijk; het vereist opoffering, toewijding en doorzettingsvermogen. Maar de beloning is veel groter dan de kosten, want door onszelf volledig aan Christus over te geven, verkrijgen we de volheid van het leven in Hem.

In deze kleine verluchte miniatuur, circa 1465, zien we een middeleeuwse bouwscène in volle gang, met ambachtslieden, grijs van het steengruis, die metselwerksegmenten hameren en beitelen. Een beeldhouwer snijdt zorgvuldig een standbeeld terwijl anderen mortel voorbereiden om structurele en decoratieve elementen te verbinden. Links beklimmen burgers met financiële bijdragen de trappen van een paleis, waar een koning, bijgestaan ​​door zijn architect, naar de hemel wijst, toezicht houdt op het werk en de kosten ervan berekent. Het werk wordt gedaan ter ere van God. Op de middelste achtergrond wordt het doel van deze inspanningen onthuld: zowel rijke burgers als nederige pelgrims, uitgerust met staf en rugzak, betreden de rijkelijk versierde portalen van een gotische kathedraal, die nog onvoltooid is omdat de torens nog niet af zijn. Een kraan op het dak tilt meer bouwmateriaal op. Gotische kathedralen, met hun verticaliteit, slankheid en lichtgevulde interieurs, belichamen deze aspiratie om de hemel te bereiken. De onvoltooide staat van Fouquets structuur weerspiegelt de voort-durende aard van deze spirituele reis, zowel in metafoor als in werkelijkheid. De kathedraal van Tours zelf begon met de bouw in 1170 en werd pas in 1547 voltooid.

Lucas 14:25-33

25 Toen eens een talrijke menigte Hem volgde, keerde Hij Zich om, en sprak tot hen: 26 Zo iemand tot Mij komt, en zijn vader niet haat, zijn moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, hij kan mijn leerling niet zijn. 27 En wie zijn kruis niet opneemt, en Mij niet volgt, kan mijn leerling niet zijn. 28 Want wie van u, die een toren wil bouwen, gaat niet eerst de kosten zitten berekenen, of hij wel de middelen bezit, om het werk te voltooien. 29 Anders zou hij misschien wel de grondslag leggen, maar niet af kunnen bouwen. Dan zouden allen, die het zagen, hem uit gaan lachen, 30 en zeggen: Die man is begonnen te bouwen, en is blijven steken. 31 Of welke koning, die een anderen koning de oorlog gaat aandoen, zit niet eerst te overleggen, of hij met tienduizend man het hoofd kan bieden aan hem, die met twintigduizend man op hem afkomt? 32 Zo niet, dan zendt hij een gezantschap, terwijl de ander nog ver af is, en vraagt om de vrede. 33 Zo ook kan dus niemand van u mijn leerling zijn, die geen afstand doet van al wat hij bezit.

image