Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง
Evangelie van 8 november 2024

De meester prees de oneerlijke dienaar.

Parabel van de onrechtvaardige rentmeester,
Geschilderd door Marinus van Reymerswale (ca. 1490 โ€“ ca. 1546),
Geschilderd circa 1540,
Olieverf op paneel
ยฉ Kunsthistorisches Museum, Wenen

Reflectie bij het schilderij:

De hoofdpersonen in Jezus' parabels zijn vaak verre van perfect. Denk bijvoorbeeld aan de jongste zoon in de parabel van de verloren zoon, die slechte keuzes maakte maar uiteindelijk naar huis terugkeerde, ook al was het uit wanhoop. Deze gebrekkige personages hebben vaak een verlossende kwaliteit, hoe klein ook. In het evangelie van vandaag komen we nog een minder bewonderenswaardige figuur tegen: een oneerlijke rentmeester, die onzorgvuldig omgaat met het bezit van zijn meester. Toch bezit zelfs hij een verlossende eigenschap.

Misschien herinnert Jezus ons eraan dat niemand onverlossbaar is. De verlossende eigenschap van de rentmeester was zijn sluwheid, zijn vermogen om daadkrachtig te handelen wanneer hij met een crisis werd geconfronteerd, waardoor hij verzekerd was van steun nadat hij zijn baan verloor. Jezus' opmerkingen suggereren dat we zijn oneerlijkheid niet moeten imiteren, maar dat we wel van zijn daadkracht kunnen leren. Jezus volgen vereist vaak dat we gedurfde, doelbewuste actie ondernemen om op het pad te blijven waartoe Hij ons roept. Soms kan een moment van crisis in ons eigen leven ons helpen om onze prioriteiten opnieuw te bekijken om ze meer in lijn te brengen met wat God voor ons wenst.

Dit schilderij getiteld "De parabel van de onrechtvaardige rentmeester" door Marinus van Reymerswaele, geschilderd rond 1540, toont de rentmeester in gesprek met zijn meester. De meester zit links. De rentmeester lijkt te onderhandelen met zijn meester. Of hij wil zichzelf verklaren. De figuren zijn gekleed in uitgebreide renaissancekleding, wat verwijst naar de thema's rijkdom, macht en handel. Rondom de figuren zien we stapels munten, grootboeken of kisten, nog meer visuele symbolen van rijkdom. De rentmeester wordt afgebeeld met een blik van berekende bezorgdheid, die zijn sluwe vermogen om snel te denken en in zijn eigen belang te handelen, vertegenwoordigt. Hij wijst omhoog, wat bijna impliceert dat hij goddelijke inspiratie heeft ontvangen om uit de situatie te komen. De rentmeester besluit de schulden van enkele schuldenaren van zijn meester kwijt te schelden om gunsten bij hen te verwerven in een poging om voorzieningen te treffen voor zijn eigen nu onzekere toekomst. Dit is de scรจne die op de achtergrond rechts wordt afgebeeld: we zien de rentmeester een leenbriefje teruggeven aan de dankbare schuldenaar die zijn pet afzet.

Lucas 16:1-8

1 Nog sprak Hij tot zijn leerlingen: Er was eens een rijk man, die een rentmeester had. Deze werd bij hem aangeklaagd, dat hij zijn goederen verkwistte. 2 Hij ontbood hem, en zeide: Wat hoor ik van u? Geef rekenschap van uw beheer; want ge kunt geen rentmeester meer blijven. 3 Toen dacht de rentmeester bij zichzelf: Wat zal ik doen? Want mijn heer neemt mij het rentmeesterschap af; en voor spitten ben ik niet sterk genoeg, voor bedelen schaam ik mij. 4 Ik weet wat ik doen moet, opdat ze mij bij zich in huis zullen nemen, wanneer ik als rentmeester ben afgezet. 5 Hij ontbood รฉรฉn voor รฉรฉn de schuldenaars van zijn heer. En tot den eersten sprak hij: Hoeveel zijt ge mijn heer schuldig? 6 Hij zei: Honderd vat olie. Hij sprak tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis; ga zitten, en schrijf: Vijftig. 7 En tot een tweede sprak hij: En gij, hoeveel zijt gij schuldig? Hij zei: Honderd mud tarwe. Hij sprak tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis; schrijf: tachtig. 8 En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij met overleg had gehandeld. Waarachtig, de kinderen dezer wereld behartigen hun belangen met meer overleg dan de kinderen van het licht.

image