Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇮🇹🇪🇸🇬🇧🇧🇪
Evangelie van 24 november 2024
Jezus antwoordde: 'Ja, ik ben koning'
Christus de Koning gekruisigd,
Geëxecuteerd in Limoges tussen 1200-1215,
Emaille op koper
© Cluny Museum / Alamy
Reflectie bij het geëmailleerde kruis:
Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat!
Christus overwint! Christus regeert! Christus heerst!
Vandaag vieren we het feest van Christus Koning. Het liturgische jaar van de Kerk eindigt met het feest van vandaag, dat in 1925 door paus Pius XI werd ingesteld om het Jubeljaar en de 16de eeuwfeestdag van het Concilie van Nicea te vieren.
Vandaag vieren we dat Christus koning is in het koninkrijk waarin we al leven. Hier is een prachtige uitleg gegeven door Gerald Darring (St Louis University, Center for Liturgy):
‘Het Koninkrijk van God is een ruimte. Het bestaat in elk huis waar ouders en kinderen van elkaar houden. Het bestaat in elke regio en elk land dat voor zijn zwakken en kwetsbaren zorgt. Het bestaat in elke parochie die de behoeftigen de hand reikt.
Het Koninkrijk van God is een tijd. Het gebeurt wanneer iemand een hongerige persoon voedt, of een dakloze onderdak biedt, of zorg toont aan een verwaarloosde persoon. Het gebeurt wanneer we een onrechtvaardige wet omverwerpen, of een onrecht corrigeren, of een oorlog afwenden. Het gebeurt wanneer mensen zich aansluiten bij de strijd om armoede te overwinnen, om onwetendheid uit te wissen, om het geloof door te geven.
Het Koninkrijk van God is in het verleden (in het leven en werk van Jezus van Nazareth);
het is in het heden (in het werk van de Kerk en in de inspanningen van vele anderen om een ​​wereld van goedheid en rechtvaardigheid te creëren);
het is in de toekomst (het bereikt zijn voltooiing in de komende tijd).
Het Koninkrijk van God is een toestand. De symptomen ervan zijn liefde, rechtvaardigheid en vrede…'
Dit kunstwerk is een geëmailleerd kruisbeeld uit het begin van de 13de eeuw, gemaakt in Limoges. Christus de Koning draagt ​​een koninklijke kroon en is te zien aan het kruis, gekleed in een blauwe dalmatiek. Hij is wakker en in triomf, in plaats van lijdend. Het levendige, kleurrijke emailleren was een ingewikkelde kunstvorm die in de middeleeuwen werd geperfectioneerd. De techniek van emailleren gebruikte intense hitte om glas (in vloeibare vorm bij verhitting) te versmelten op een voorbereid metalen oppervlak, waardoor de metaalbewerker felgekleurde afbeeldingen kon maken. Middeleeuwse emailleerders gebruikten verschillende technieken, maar champlevé-emailleren was een van de meest voorkomende. Het woord champlevé betekent letterlijk 'verhoogde velden', verwijzend naar de manier waarop bedden uit een koperen plaat werden gegraven om de gepoederde emaillen te ontvangen die vervolgens omhoog zouden komen en op hetzelfde niveau zouden komen te liggen als de koperen bodem, wat zorgde voor een egaal oppervlak. Deze emaillestukken waren niet alleen visueel verbluffend, maar ook zeer duurzaam.
Johannes 18:33-37
33 Nu ging Pilatus weer het rechthuis binnen, riep Jesus, en sprak tot Hem: Zijt Gij de koning der Joden? 34 Jesus antwoordde: Zegt ge dit uit uzelf, of hebben anderen u dit van Mij gezegd? 35 Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de opperpriesters hebben U aan mij overgeleverd. Wat hebt Gij gedaan? 36 Jesus antwoordde: Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Indien mijn koninkrijk van deze wereld was, dan zouden mijn dienaars zich te weer hebben gesteld, opdat Ik niet aan de Joden werd overgeleverd; maar mijn koninkrijk is niet van hier. 37 Pilatus zei Hem: Gij zijt dan toch koning? Jesus antwoordde: Gij zegt het; Ik ben koning. Ik ben geboren en in de wereld gekomen, juist om te getuigen voor de waarheid. Alwie uit de waarheid is, luistert naar mijn stem.