Dit moet je weten over groene zakelijke energie voor mkb’ers.
Een van de meest populaire onderwerpen van het moment is duurzaamheid. We zien dat dit met name binnen het bedrijfsleven in Nederland een grote rol speelt. Zo worden ondernemers in ons land vanuit de overheid aangespoord om groener te ondernemen om zo een steentje bij te dragen aan een betere wereld en zijn er steeds meer consumenten die liever kiezen voor een bedrijf dat iets aan duurzaamheid doet dan voor een bedrijf dat dit niet doet. Ook groener ondernemen? Met de overstap op groene energie door energie vergelijken mkb heb je al een goede basis te pakken. In dit artikel vertellen we je hier graag meer over.
De kans is groot dat je zo ongeveer weet wat groene stroom is. Misschien heb je er zelfs al eens naar gekeken om een dergelijk energiecontract af te nemen. Groene stroom is een vorm van energie die gehaald wordt uit hernieuwbare bronnen. Dat zijn energiebronnen, zoals de zon, de zee en de wind. Ook biomassa kan een bron zijn waaruit groene energie wordt geproduceerd. Het grote voordeel hierbij is dat er bij dit proces veel minder schadelijke stoffen zoals CO2 vrijkomen, wat logischerwijs beter is voor het milieu. Bij de productie van grijze energie komt er wel veel CO2 vrij. Een ander groot voordeel van groene stroom is dat deze vorm van energie geproduceerd wordt uit natuurlijke (hernieuwbare) bronnen. Dit soort bronnen zijn onuitputtelijk, zolang de aarde bestaat. De zon, de zee, de wind… ze zullen stuk voor stuk blijven bestaan, iets dat bij de productie van grijze energie niet het geval is. Grijze stroom wordt namelijk geproduceerd uit fossiele bronnen die nu al erg schaars zijn. Blijven we eruit putten zoals we dat nu doen, dan zullen ze op een dag op zijn.
Het feit dat groene energie beter is voor het milieu en de wereld is misschien wel het belangrijkste voordeel van een dergelijk groen zakelijk energiecontract. Toch zijn er ook nog andere voordelen waar je aan moet denken. Groene energie kan namelijk op de lange termijn voordeliger zijn dan energie uit traditionele fossiele bronnen. Dit is met name het geval wanneer je ervoor kiest om je eigen groene stroom op te wekken, bijvoorbeeld met behulp van zakelijke zonnepanelen. Natuurlijk moet je in eerste instantie een investering doen; zonnepanelen zijn immers niet gratis. Maar: onthoud dat je deze investering over het algemeen binnen enkele jaren terug hebt verdiend, zodat je nog langere tijd gebruik kunt maken van de zonnepanelen om gratis energie uit de zon op te wekken. Tel daarbij de mogelijke subsidies, zoals de EIA en de MIA, en fiscale voordelen op en je hebt financieel gezien een heel interessante besparing op de zakelijke kosten voor mkb’ers.
Wat tot slot goed is om te weten, is dat duurzaam ondernemen niet alleen belangrijk is voor een betere wereld of voor je zakelijke portemonnee. Ook consumenten, partners en zelfs investeerders vinden het alsmaar belangrijker dat er duurzaam en groen gewerkt wordt. Een bedrijf dat dus bewust kiest voor groene energie toont hiermee verantwoordelijkheid. Dit kan een flinke boost betekenen voor het bedrijfsimago, wat nieuwe klanten aantrekt en wat ervoor kan zorgen dat bestaande klanten blijven. Wat hierbij extra prettig is, is dat je je kunt onderscheiden van andere mkb’ers binnen dezelfde branche en dat je duurzaamheid kunt ‘gebruiken’ in je marketing. Zorg er wel voor dat je aantoonbaar groen of duurzaam onderneemt. Er zijn genoeg bedrijven die zeggen dat ze groen werken, terwijl dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kortom: door groene zakelijke energie in te zetten, kun je als mkb’er je bedrijfsvoering duurzamer maken, iets bijdragen aan een betere wereld, kosten besparen en een positief signaal afgeven aan potentiële en bestaande klanten.