Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇬🇧🇪🇸🇧🇪🇱🇺
Evangelie van 18 januari 2025

Waarom eet Hij met tollenaars en zondaars?

An Election Entertainment,
Schilderij van William Hogarth (1697–1764),
Geschilderd 1754-1755,
Olieverf op doek
© Sir John Soane Museum, Londen

Reflectie bij het schilderij:

In zijn eerste brief aan de Korintiërs verwijst Paulus naar een bekend stukje wijsheid: 'slecht gezelschap verpest goede zeden'. Dit inzicht is niet uniek christelijk, maar is te vinden in verschillende culturen en tradities. We zeggen ook: 'Laat me je vrienden zien en ik zal je vertellen wie je bent.' Door de geschiedenis heen is er een gedeelde overtuiging geweest dat de mensen waarmee we ons omringen, invloed hebben op wie we worden. De uitdrukking 'slecht gezelschap verpest goede zeden' was echter zeker niet van toepassing op Jezus.

In het evangelie van vandaag zien we Hem opzettelijk omgaan met mensen die door de maatschappij als ongewenst worden beschouwd. Wanneer Hij Levi, een belastinginner, oproept om Hem te volgen, dineert Jezus in Levi's huis, in het gezelschap van andere belastinginners en zogenaamde zondaars. De schriftgeleerden betwisten dit en vragen Zijn discipelen: 'Waarom eet Hij met belastinginners en zondaars?' Hun vraag weerspiegelt de veronderstelling dat dergelijk gezelschap corrumpeert. Maar het tegenovergestelde gebeurt: in plaats van te worden verminderd door hun zonde, verheft Jezus hen door Zijn goedheid, net zoals een dokter de zieken geneest zonder hun ziekte op te lopen. Als zondaars op verschillende manieren, hebben we allemaal dezelfde transformerende aanwezigheid nodig die Jezus aanbiedt om ons op te tillen.

William Hogarth (1697–1764) is beroemd om zijn serie schilderijen en gravures die morele onderwerpen onderzoeken. Hier zien we een interessante kijk op vrienden die zich misschien mengen met slecht gezelschap. Hogarths werken, vol scherpe satire en zwarte humor, bekritiseren de ondeugden en dwaasheden van de Georgische samenleving en vertellen waarschuwende verhalen over de gevaren van moreel verval. Sir John Soane verwierf twee van Hogarths beroemde series, A Rake's Progress en An Election. Het vierdelige An Election is geïnspireerd op een echte verkiezing in Oxfordshire in 1764 en is een satire op de wijdverbreide corruptie van zowel de Whig- als de Tory-partij. In de eerste scène, die het schilderij is dat hier vandaag is afgebeeld, getiteld The Election Entertainment, organiseren de Whigs een chaotisch banket voor invloedrijke vrienden. Te midden van de losbandigheid stort de burgemeester in elkaar nadat hij te veel oesters heeft gegeten, gooit een bediende een po uit het raam op een Tory-protest beneden en flirt een van de kandidaten, zich er niet van bewust dat zijn pruik vlam vat, schaamteloos met een mollige oudere vrouw. De scène legt de absurditeit en morele teloorgang van die periode levendig vast.

Marcus 2:13-17

13 Weer ging Hij uit naar het meer, en heel de menigte kwam naar Hem toe; en Hij onderrichtte ze. 14 In het voorbijgaan zag Hij Levi, den zoon van Alfeus, aan het tolhuis zitten; en Hij zei hem: Volg Mij! Hij stond op, en volgde Hem. 15 Toen Hij eens in diens huis aan tafel was, lagen ook vele tollenaars en zondaars met Jesus en zijn leerlingen aan; want velen waren Hem gevolgd. 16 De schriftgeleerden en farizeën zagen dus, dat Hij met de tollenaars en zondaars at, en zeiden tot zijn leerlingen: Waarom eet Hij met tollenaars en zondaars? 17 Jesus hoorde het, en sprak tot hen: De gezonden hebben geen geneesheer nodig, wel de zieken. Ik ben niet gekomen, om rechtvaardigen, maar om zondaars te roepen.

image