Renault 18 belevenissen

Reacties · 2274 Bekeken

Renaults 18. Jazeker meerdere. lees en geniet.

In deze blog mijn Renaults 18.

 

                                                                                    Het dashboard van de 18 GTL break uit net 1983

 

Renaults?? Jawel Renaults. Er zijn er namelijk meerdere geweest.

 

Helaas weinig foto's en ook helaas niet van Allemaal.

 

Laten we beginnen in 1990. Door het niet voorrang krijgen van een afslaande Mercedes is helaas mijn eerste auto een Renault 4 GTL overleden aan een overdosis deuk. Er kwam een opvolger in de vorm van een Renault 18. Een beige GTL uit 1982. Extra's jawel pack electrique was door de eerste eigenaar er bij besteld. Dit betekende Luxe in de vorm van centrale deurvergrendeling en electrische ramen. Deze auto had ook een toerenteller en interval op de ruitenwissers. Trekhaak was er ook aan toegevoegd. En op LPG. Deze auto heb ik een jaar gereden en helaas door een montage fout in de garage kortsluiting in de bedrading. Dus een brandje onder de motorkap. Te duur om te repareren.

 

Na verschillende andere auto's te hebben gehad kwam er toch weer een Renault 18. Een American uit 1983. Een GTL en actiemodel. two tone kleur zwart van boven en zilvergrijs van beneden.Ook deze was voorzien van pack electrique. Tevens een trekhaak en rechter buitenspiegel.oja open dakje was er ook. Enkele jaren plezier gehad van deze reismobiel. Door hoge reparatiekosten voor de APK ook van deze heerlijke auto afscheid moeten nemen.

 

 

Weer enkele jaren jawel ik was weer toe aan een heerlijke reismobiel en kwam bij een Renault dealer een mooie Renault 18 tegen. Jullie denken nu maar dat is deze;fde als de vorige. Maar niks is minde waar. Dit keer inderdaad weer een GTL en gelijkend op de vorige maar het was een Avenue. Two tone lak zilvergrijs van benden en antraciet van boven. Ojawel ook nu weer pack electrique. trekhaak en rechter buitenspiegel en niet echt gemeengoed in 1984 stuurbekrachtiging. oja en weer een open dakje dit keer een af fabriek glazen schuif kanteldak. Ook deze ajuto heb ik een jaar gereden. En alsof de geschiedenis zich herhaald is deze heerlijke auto ook overleden door een kus van een Mercedes. Dit was de auto waar ik nog lang mee wilde doen helaas het lot wilde anders. Is dit nu de laatste renault 18? Nee er volgde er nog 2.

 

Na me beholpen te hebben met een Renault 5 GTL kwam ik weer een Renault 18 tegen. Dit keer een GTX. Een zilver grijze. Alle luxe die in 1986 verkrijgbaar was zat er standaard op. Electrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, trekhaak, electrisch schuifkanteldak, in hoogte verstelbar stuur en bestuurdersstoel, cruisecontrol, en last but not least airco. 2 heerlijke jaren mee beleefd met deze luxe reismobiel tot op een ochtend deze auto niet meer daar was waar ik hem sde avond van te voren achter gelaten had. Geleend voor langere duur op nooit terug geef basis noemde ze dat. Kortweg gestolen. 11 jaar later kreeg ik bericht van justitie dat de auto terug gevonden was in Turkije.  450.000 km meer op de teller en absoluut niet in de staat waarin hij was.

 

 

Een Renault 9 een Renaut 14  een Ford fiesta en een Citroën BX kwamen voorbij en ik kwam weer een Renault 18 tegen. Een GTL Break dit keer. Wat was er bij deze auto Extra? eigenlijk alleen de stuurbekrachtiging. De trekhaak en rechter buitenspiegel. En een LPG tank. Ruimte zat in zo'n Break kan ik jullie vertellen. Ik ben na deze auto jaren op zoek geweest naar dezelfde ruimte en hetzelfde comfort. Dat ik bijna vond in de Megane die wel het comfort had maar minder ruimte. ik vond het comfort en de ruimte in een Dacia Logan MCV. Deze R18 break had toen ik hem verkocht al de klok rond. 1.230.000km zaten er onder de banden. Ja ik weet wie deze auto nu heeft en nog steeds rijd deze zilvergrijze.

 

Dashboard van een Renault Fuego of 18 Turbo.

in dit geval een rode 1986 Fuego turbo.

 

Dat was de laatste Renault 18 dachten jullie? Nou nee niet helemaal. Al was het niet een renault 18 maar een Fuego. De coupé versie van de 18. De meest luxe uitvoering die er in 1968 was. En met een beetje extra. Een Fuego turbo namelijk. Ook nu weer eens alle luxe die je kunt wensen. het enige dat deze niet had was het open dakje. Ik heb ook van deze auto genoten. Helaas doordat ik grote afstanden moest gaan rijden en een gemiddeld verbruik van 1 liter per 12 km niet echt voordelig was verkocht aan een liefhebber. Ik ben een Renault 19 16V uit 1994 gaan rijden.

 

Is zo'n Renault 18 iets? Ja zou ik zeggen. Goede stoelen met steun aan het lichaam. Goede vering comfortabel maar niet zacht. Qua sturen houd er rekening mee dat een 18 liever rechtdoor gaat dan de bocht om. Zowel de 1.4 als de 1.6 motor zijn tot laat in de jaren 2000 geleverd in latere Renault modellen en met 67 pk tot 150 pk in de turbo kunnen ze zelfs nu nog goed meekomen in het verkeer. Ze wegen niet veel ruim onder de 1000 kilo zelfs. Kun je er mee voor de dag komen? Ja zeker. zelfs nu nog is het een auto die er goed uit ziet. zou ik er weer een kopen? Jazeker. het is de fijnste auto waar ik ooit mee gereden heb.

 

Victor.

 

Originele blog hier

Reacties