Verhaal van mijn Collega rijvaardigheids Instructeur Rolf met mij gedeeld.
Door Victor.
Voertuigbeheersing en voertuig veiligheid
Voor de deur stopt een Renault 25 uit 1985. Achter uit de auto komt een doodsbleek en doodsbang meisje van een jaar of 16. Aan de passagierskant stapt een man uit van rond de 50 mopperend en scheldend. Vanachter het stuur komt een jongeman van 18 die door zijn vader word uitgescholden voor levensgevaarlijke chauffeur.
De jongeman schreeuwt terug dat zijn vader dan maar een veiligere auto moet kopen, zoals die waar hij in gelest heeft. De vader schreeuwt terug zo'n auto waar je niet eens in leert rechtuit te rijden zeker.
Ik had een afspraak met deze mensen want de vader en zijn vrouw vinden dat hun zoon levensgevaarlijk rijgedrag vertoont. En aan het gezicht van zijn zusje te zien klopt dit ook.
Nou vind de zoon deze Renault 25 dus onveilig. De hulpsstemen zoals lane-assist, pre-collision-detection en active-radar-cruisecntrole zitten er niet in.
Ik vind dat deze systemen niks emt de veiligheid van de auto te maken hebben maar met de beheersing van het voertuig door de chauffeur. Zonder deze systemen hebben veel huidige chauffeurs hun automobiel niet onder controle en dat vind ik zorgwekkend.
Ik ben dan ook begonnen met deze chauffeurs een cursus voertuigbeheersing te laten ondergaan, Maar dan in auto's die iemand die net zijn rijbewijs haalt voor weinig eigen geld kan aanschaffen. Dat kan dus een Golf 1 zijn uit 1979 of een Dacia Logan uit 2009 maar ook een Renault Clio uit 1995 of een Astra uit 1998 als een kadet uit 1976 behoren tot de mogelijkheden.
Ik laat ze dan kennis maken met deze auto's en op een enkele uitzondering na hebben ze allemaal problemen met de beheersing van het voertuig dat al begint met wegrijden. Dan hebben veel van die auto's geen stuurbekrachtiging en bij de eerste de beste bocht schrikken ze zich dan een ongeluk omdat ze denken dat er niet gestuurd kan worden.
Nou terug naar deze jongeman. De betreffende Renault was voorzien van stuurbekrachtiging ABS Airbags cruisecontrole en climatecontrol. Ja in 1985 al zat at er allemaal in. En in 1999 haalde deze auto bij een crash test de toenmalige maximum score van 4 sterren.
Nu was er dus een verschil van mening tussen vader en zoon over de veiligheid van deze auto welke volgens mij bij een aanrijding een zeer grote overlevingskans aan de inzittende zou geven.
Ik ben met vader en zoon in gesprek gegaan en de zoon hield vol dat hij een zeer goede beheersing van auto's had want dat was hem op het examen verteld. Nou wil het feit dat meneer had gelest en afgereden in een VW Golf van de laatste generatie.
En laten wij nu beschikken over een Golf GTI uit 1979. Dus zou het voor hem een koud kuntstje moeten zijn er mee te rijden niet waar want hij had voertuigbeheersing.
Nou het tegendeel bleek waar want wegrijden was al een uitdaging omdat het hier een exemplaar was met bijna 200.000 km ervaring en ervaren koppeling. 7 keer sloeg de motor af voordat hij hortend en stotend weg reed'. en het commentaar was ja maar moderne auto's gaat dat makkelijker want die helpen je.
En daar heb je het dus al. Rijhulpmiddelen in de auto doen de voertuigbeheersing geen goed. Maar oké na een half uur had hij het voor elkaar dat hij weg reed zonder stoten. maar doorschakelen naar de 2 werd steevast doorschakelen naar de 4. Met als gevolg weer een stotende auto.
En weer het comentaar ja maar in een moderne auto gaat dat makkelijker.
Ik heb hem laten keren en terug naar de basis laten gaan. Dit ging ook niet van een leien dakje omdat stuurbekrachtiging compleet afwezig was. Daar ben ik de garage ingelopen en heb een eend, een Renault 4, een originele mini Een Renault Safrane ( het word al moderner) een Dacia Logan en een 2 jaar oude Astra naar buiten gereden. Allemaal door ze te starten en zonder ook maar een schokje dat er niet bij hoorde te hebben. Ik heb hem plaats laten nemen in de Astra en een rondje gereden, daarna ben in met hem ind e lelijke Eend gaan zitten en heb met die eend hetzelfde rondje gedaan. Dit heb ik met iedere genoemde auto gedaan en hem gevraagd of hij verschil merkte in rijden.
Dat had hij dus niet. Ik ben toen met hem in zijn vaders Renault 25 gaan zitten en heb ook met deze auto het rondje gedaan. Daarna heb ik hem gevraagd of hij zich ooit onveilig gevoeld heeft tijdens die rondjes.
Dat had hij niet. Sterker hij voelde zich zelfs veilig. Daarna heb ik hem gevraagd welke van de auto's die we gebruikt hebben rijhulpmiddelen hadden en volgens hem allemaal. Zelfs de auto waarvan hij wist dat het er niet inzit omdat hij er zelf mee was komen aanrijden.
Toen heb ik de Golf GTI genomen waarvan hij ook wist dat het er niet inzat en weer hetzelfde rondje gedaan. En vreemd volgens hem zat er nu wel rijhulp in de auto??? Dezelfde Golf uit 1979
Ik heb toen tegen hem gezegd dat wat jij nu rijhulp in de auto noemt dat noemen wij voertuigbeheersing. Als je dat kunt zonder al die elektronica dan pas is de auto veilig. Want dan kun jij wat de auto nu steeds bij je verbeterd.
De jongeman was het er niet mee eens maar deed toch de cursus en nu zegt hij zelf:
Die rijhulpmiddelen maken de auto misschien veiliger maar de chauffeur gevaarlijker want die maakt fouten die ze vroeger niet maakten.
En bijkomend voordeel. Hij kan ook overweg met auto's zonder al die elektronica.
Oh en in alle opgenoemde auto's hierboven zit maar 1 auto met al die rijhulpmiddelen.
Hier kunnen we dus uit leren dat die rijhulpmiddelen een auto net zo goed onveiliger kan maken dan veiliger.
========================================================================
Ja we zien ze vaker die mensen met een nieuw rijbewijs die totaal geen controle hebben over een auto zonder rijhulpsystemen.
Enkele voorbeelden. Lane-assist die je auto tussen de lijnen houd werkt averechts als je uitwijkt op een 60 km weg want die duwt je terug naar het midden. en heb je een tegenligger is het boem is ho.
Dan de pre-collision-detection die op moment dat jij denkt gas er op want dan haal ik het vol in de remmen gaat. Vevolg weer boem is ho.
De active-radar-cruisecntrole die ineens afremt waardoor je volger zich verrot schrikt en dan vol in de ankers gaat waardoor daarachter een kettingbotsing ontstaat.
En het grootste gevaar: de chauffeur gaat er op vertrouwen dat deze systemen alle fouten gaan opvangen.
Nee die hulpsystemen zijn niet altijd veilig, in tegendeel ze veroorzaken vaak zelfs gevaar.
Victor.