Het Boek der Verdoemden

Reacties · 762 Bekeken

Charles Hoy Fort (1874 – 1932)

Fort heeft zeker enkele gedurfde ideeën geuit. Ze werden gepubliceerd in een tijd waarin ruwe tweedekkers en bestuurbare ballonnen het luchtruim beheersten. De historische vlucht van Charles Lindberg over de Atlantische Oceaan lag nog acht jaar in de toekomst.

.

Charles Hoy Fort is misschien wel de eerste schrijver van de twintigste eeuw die serieus suggereerde dat buitenaardse wezens betrokken waren en zijn bij menselijke aangelegenheden.

Fort bracht vele jaren van zijn volwassen leven door met het verzamelen van rapporten over ongebruikelijke verschijnselen uit wetenschappelijke tijdschriften, kranten en tijdschriften. De verhalen die hij verzamelde gaan over gebeurtenissen als ongewone bewegende lichten aan de hemel, "regenval" van dieren en andere gebeurtenissen die conventionele wetenschappelijke verklaringen lijken te tarten.

Zijn eerste twee boeken, "The Book of the Damned" (1919) en "New Lands" (1923), bevatten een groot assortiment aan UFO-waarnemingen en aanverwante fenomenen uit de 19de en vroege 20ste eeuw.

Fort concludeerde dat de aardse hemel een reeks buitenaardse vliegtuigen herbergen, die hij "superconstructies" noemde.

Hij ontwikkelde andere theorieën uit zijn onderzoek, waarvan er verschillende standhouden en nog steeds provocerend zijn.

.

Fort heeft zeker enkele gedurfde ideeën geuit. Ze werden gepubliceerd in een tijd waarin ruwe tweedekkers en bestuurbare ballonnen het luchtruim beheersten. De historische vlucht van Charles Lindberg over de Atlantische Oceaan lag nog acht jaar in de toekomst.

In "The Book of the Damned" schreef hij:

"Ik denk dat we eigendom zijn. Ik zou moeten zeggen, dat we ergens bij horen: dat deze aarde ooit Niemandsland was, dat andere werelden hier verkenden en koloniseerden, en onderling vochten om bezit, maar dat het nu in eigendom genomen is door iets: dat iets deze aarde bezit waar alle anderen voor gewaarschuwd zijn er vandaan te blijven."

Fort concludeerde dat het menselijk ras geen erg hoge status heeft ten opzichte van de buitenaardse eigenaren van de aarde. Bij het adresseren van de puzzel van "waarom komen ze [de eigenaren van de aarde] hier nooit openlijk naartoe", filosofeerde hij:

"Zouden we, als we konden, varkens, ganzen, runderen opvoeden en onderwijzen? Zou het verstandig zijn om diplomatieke betrekkingen aan te gaan met de kip die nu functioneert, tevreden met louter het gevoel iets bereikt te hebben voor compensatie?"

Naast het vergelijken van het menselijk ras met zelfgenoegzaam vee, geloofde Fort dat een directe invloed op menselijke aangelegenheden werd uitgeoefend door de schijnbare eigenaren van de aarde:

"Ik vermoed dat we uiteindelijk nuttig zijn - dat onder betwiste eisers aanpassingen hebben plaatsgevonden, of dat iets nu een wettelijk recht op ons heeft, met geweld, of door analogen van kralen voor ons te hebben uitbetaald aan voormalige, misschien meer primitieve, eigenaren van ons - dat dit alles misschien al eeuwenlang bekend is bij bepaalde mensen op deze aarde, een sekte of orde, waarvan de leden functioneren als betweters voor de rest van ons, of als superieure slaven of opzichters, in overeenstemming met ontvangen instructies - van Ergens anders - in onze mysterieuze bruikbaarheid."

Fort speculeerde niet over wat die "mysterieuze bruikbaarheid" van de mensheid zou kunnen zijn, behalve om kort te suggereren dat mensen slaven zouden kunnen zijn.

Op een lichtere manier dacht Fort dat de aarde een zeer levendige en kleurrijke prehistorie had gehad:

"Maar ik accepteer dat, in het verleden, voordat het eigendomsrecht werd gevestigd, bewoners van tal van andere werelden - hier gedropt, hier gesprongen, gezweefd, gezeild, gevlogen zijn - hierheen zijn gelopen, voor zover ik weet - hierheen getrokken zijn, geduwd, alleen zijn gekomen - in enorme aantallen zijn gekomen, af en toe op bezoek zijn geweest, periodiek op bezoek zijn geweest om te jagen, handel te drijven, harems aan te vullen, voor mijnbouw - hier niet hebben kunnen blijven, hier kolonies hebben gesticht, hier zijn verdwaald ... ver geavanceerde volkeren, of dingen, en primitieve volkeren of wat ze ook waren: blanke, zwarte, gele, rode."

Om te begrijpen hoe dit alles van toepassing is op de menselijke conditie in de moderne tijd, bood Fort geen antwoorden, alleen een formule:

"Varkens, ganzen en runderen.
Eerst ontdekken ze dat ze eigendom zijn.
Dan zoeken ze naar het waarom ervan.

 

 

De termen "Fortean" en "Forteana" zijn naar hem vernoemd.

"Forteaanse" verschijnselen zijn gebeurtenissen die de grenzen van geaccepteerde wetenschappelijke kennis lijken te tarten en verleggen.
"Forteana" is een verzamelnaam voor afwijkende of schijnbaar paranormale verschijnselen

https://www.encyclopedia.com/science/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/fort-charles-hoy-1874-1932 - - https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fort 

Gerelateerd:

'De Goden van Eden'
https://vriendenplek.nl/read-blog/1631 

'Het Verborgen Convenant'
https://vriendenplek.nl/read-blog/527 

'Archonten'
https://vriendenplek.nl/read-blog/505 

'The Deadly Epidemic' - We've seen it before : "The Black Death" 
https://vriendenplek.nl/read-blog/780


- Biblio:
https://vriendenplek.nl/read-blog/666 
https://vriendenplek.nl/read-blog/1177 
https://vriendenplek.nl/read-blog/2310 


- https://vriendenplek.nl/WaarofNietWaar 
- https://vriendenplek.nl/FeitofFictie 

Reacties