Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇬🇧🇮🇹🇧🇪
Evangelie van 28 april 2024

Ik ben de ware wijnstok, en Mijn Vader is de wijnbouwer.

Een Chinese export zilveren kelk,
Gemaakt in Cutshing, China,
Geëxecuteerd rond 1860,
Gejaagd, gegoten en reliëf zilver,
Gekeurde Chinese zilverexportmarkeringen (standaard 900+), makersteken voor slijpen
© Pushkin Antiques, Londen

Reflectie bij de kelk:

In de evangeliepassage van vandaag verkondigt Jezus stoutmoedig: "Ik ben de ware wijnstok", en gaat Hij verder met het aanduiden van Zijn discipelen, waartoe wij allen behoren, als de takken van deze wijnstok. Deze analogie daagt ons conventionele begrip uit, omdat we de takken doorgaans als onderdeel van de wijnstok zelf kunnen waarnemen. Toch benadrukt Jezus: ‘Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken.’ Daarmee benadrukt Hij de diepe verbondenheid die Hij met ieder van ons wil delen. Jezus lijkt zich het sap van Zijn verrezen leven voor te stellen dat door ons allemaal stroomt!

Dat sap van ons christelijk geloof werd over de hele wereld verspreid, zelfs naar China. Christelijk religieuze voorwerpen gemaakt in China zijn zeldzaam. Hoewel het christendom sinds de Tang-dynastie (618 - 907 n.Chr.) in China aanwezig was, werden de meeste christelijke religieuze voorwerpen gemaakt voor export naar Europa; weinigen werden in China zelf gehouden. Een van de sleutelfiguren voor de verdere expansie van het christendom in China is Matteo Ricci (1552-161, een Italiaanse jezuïetenpriester, die in 1578 naar Macau kwam en naar China verhuisde nadat hij de taal beheerste. Hij stelde het eerste West-Chinese woordenboek samen en tekende de eerste kaart van China in westerse stijl. Hij besefte al snel hoe westerse kunst en Chinese kunst met elkaar verbonden zouden kunnen zijn, en zag kunst als een goede 'instap' in de bekering van de regio. Ricci bouwde deze bruggen aanvankelijk voornamelijk via kunst en muziek. Samen met een andere jezuïet was hij de eerste Europeaan die tijdens het bewind van de Wanli-keizer de Verboden Stad Peking binnenging.

De kelk waar we vandaag naar kijken is een goed voorbeeld van het 19de eeuwse exportzilver voor de Europese markten. Er is een fascinerende mix van lokale Chinese taferelen uit het dagelijks leven en westerse motieven. Onze belangstelling gaat vooral uit naar de bovenste rand en de onderste ronde voet: de wijnbladeren, die in het Evangelie van vandaag worden genoemd. De kelk is een interessante mix van lokaal Chinees landschap met een subtiele christelijke verwijzingen door de wijnstok, de takken en hints van een wijngaard.

Johannes 15:1-8

1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijngaardenier. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, snijdt Hij af; en elke rank die wèl vrucht draagt, zuivert Hij, opdat ze nog meer vrucht mag dragen. 3 Reeds zijt gij rein door het woord, dat Ik tot u gesproken heb. 4 Blijft in Mij, en Ik blijf in u. Zoals de rank uit zichzelf geen vrucht kan dragen, maar alleen wanneer ze aan de wijnstok blijft, zo kunt ook gij het niet, wanneer gij niet blijft in Mij. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, en Ik in hem, hij draagt rijke vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. 6 Zo iemand in Mij niet blijft, dan wordt hij weggeworpen als de rank, en verdort; men raapt ze bijeen, werpt ze in het vuur, en verbrandt ze. 7 Maar zo gij in Mij blijft, en mijn woorden in u blijven, vraagt dan al wat gij wilt, en gij zult het verkrijgen. 8 Dit is het, wat mijn Vader verheerlijkt: dat gij veel vruchten draagt, en mijn leerlingen wordt.

image