Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇮🇹🇬🇧🇧🇪
Evangelie van 5 juni 2024

Mannen en vrouwen zullen als de engelen in de hemel zijn.

Christus en Johannes de Doper als kinderen en twee engelen,
Geschilderd door Pieter Paul Rubens (1577–164 en Frans Snijders (1579-1657),
Geschilderd omstreeks 1615,
Olieverf op canvas
© Kunsthistorisches Museum, Wenen

Reflectie bij het schilderij:

De vraag naar het hiernamaals heeft de mensheid al sinds de oudheid geïntrigeerd. In de evangelielezing van vanochtend wordt Jezus benaderd door de Sadduceeën, een joodse groepering die niet geloofde in een leven na de dood. Ze betrekken Jezus, zich ervan bewust dat Hij een andere kijk op deze kwestie heeft. De vraag van de Sadduceeën over een vrouw met zeven echtgenoten impliceert dat zij het hiernamaals slechts als een verlengstuk van het aardse leven zien. Het antwoord van Jezus suggereert echter iets anders: "Als ze uit de dood opstaan, zijn mannen en vrouwen... als de engelen in de hemel." Dit geeft aan dat het leven in de hemel geen voortzetting is van het aardse leven, maar kwalitatief anders is. Paulus spreekt ook over het hiernamaals in termen van transformatie en zegt: "We zullen allemaal anders zijn."

Nu Jezus zegt dat we na dit leven als de engelen in de hemel zullen zijn, is dit een goede gelegenheid om naar engelen in de kunst te kijken. Engelen zijn al eeuwenlang een boeiend onderwerp in de kunst en worden afgebeeld als schattige en knuffelige goddelijke boodschappers. De vroegste afbeeldingen van engelen in de christelijke kunst verschenen in de 3de en 4de eeuw, vaak geïnspireerd door Romeinse en Griekse artistieke tradities. Deze vroege voorstellingen werden beïnvloed door de klassieke afbeeldingen van gevleugelde figuren zoals Eros (Cupido) in de Romeinse kunst, die een visueel sjabloon vormden voor het portretteren van deze etherische en hemelse wezens.

Dit schilderij van Pieter Paul Rubens en Franz Snyders toont Christus en Johannes de Doper als kinderen met twee engelen. Op het eerste gezicht is het bijna moeilijk om de de vier van elkaar te onderscheiden. We hebben de neiging engelen te zien als kleine gevleugelde baby’s, die sterk op jonge kinderen lijken. Er is een prachtig gevoel van intimiteit en goddelijke onschuld in dit schilderij. De twee engelen zijn beschermend en aandachtig rond Johannes en Jezus geplaatst, waardoor de hemelse en heilige sfeer van het tafereel wordt versterkt. De ene engel houdt het offerlam vast, de andere engel houdt een korf met fruit vast.

Markus 12:18-27

18 Ook de sadduceën, die de verrijzenis loochenen, kwamen op Hem af. Ze ondervroegen Hem: 19 Meester, Moses heeft ons voorgeschreven, dat, wanneer iemands broer komt te sterven en een vrouw zonder kinderen achterlaat, zijn broer dan de vrouw moet nemen, en nakomelingschap voor zijn broer moet verwekken. 20 Nu waren er zeven broers. De eerste nam een vrouw, en stierf zonder kinderen na te laten. 21 De tweede nam haar, en stierf; en ook deze liet geen kinderen na. Zo ook de derde, 22 en alle zeven, zonder kinderen na te laten. Het laatst van allen stierf de vrouw. 23 Wien van hen zal zij nu bij de verrijzenis, wanneer ze zullen opstaan, als vrouw toebehoren? Alle zeven hebben haar immers tot vrouw gehad. 24 Jesus sprak tot hen: Zoudt gij niet in dwaling zijn, omdat gij de Schriften niet kent, en evenmin de kracht van God? 25 Want wanneer men opstaat van de doden, dan huwt men niet, noch wordt men gehuwd, maar dan zal men zijn als engelen in de hemel. 26 En wat nu de verrijzenis der doden betreft, hebt gij in het boek van Moses bij het braambosverhaal niet gelezen, hoe God tot hem sprak: "Ik ben de God van Abraham, de God van Isaäk, de God van Jakob"? 27 Hij is toch geen God van doden, maar van levenden. Gij verkeert in grote dwaling.

image