Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇧🇪🇮🇹🇬🇧🇱🇺
Evangelie van 8 juli 2024

De vrouw met de bloeding raakte Jezus' mantel aan.

Christus geneest de vrouw met een bloeding,
Catacomben van Marcellinus en Petrus, drie kilometer ten zuidoosten van Rome, oude Via Labicana,
4de eeuw n.Chr.
© Christian Art

Reflectie bij de beschildering van een catacombe:

In de evangelielezing van vanochtend zien we twee verschillende personen Jezus benaderen die in nood zijn. Een synagogefunctionaris namens zijn dochter en een vrouw met een bloeding namens zichzelf. De manier waarop ze Jezus benaderen verschilt aanzienlijk. De synagogefunctionaris doet een zeer openbare oproep, buigt diep voor Jezus en uit openlijk zijn nood. Daarentegen benadert de vrouw Jezus privé, raakt in stilte de rand van zijn mantel aan en spreekt alleen tegen zichzelf. Ieder van ons heeft een unieke manier om met de Heer om te gaan, net zoals we unieke manieren hebben om met anderen om te gaan.

Zowel de synagogefunctionaris als de vrouw toonden geloof, maar ze uitten het op heel verschillende manieren. Ons geloof verenigt ons als gemeenschap, maar onderdrukt onze individualiteit niet. In het evangelie reageert Jezus genereus op zowel het publieke verzoek van de synagogefunctionaris als de privédaad van de vrouw. Hij maakt geen onderscheid tussen hen, en reageert evenzeer op hun noden en hulpkreten. Beide vormen van gebed, het gebed voor onze eigen behoeften en het gebed voor anderen, zijn uitingen van ons geloof in de levengevende aanraking van Jezus.

Dit kunstwerk toont Christus die de vrouw met een bloeding geneest, in de catacomben van Marcellinus en Petrus, Rome. Het verhaal van deze vrouw wordt verteld in alle drie de synoptische evangeliën: Matteüs 9:22, Marcus 5:25-34 en Lucas 8:43-48. Deze evangelieverslagen zijn veel gedetailleerder dan de afbeelding van de catacombe uit de 4de eeuw waar we naar kijken. De vrouw moest zich een weg banen door een menigte die Jezus volgde toen Hij op weg was naar het huis van een functionaris wiens dochter op sterven lag. Nadat ze de zoom van Zijn kleed had aangeraakt, vroeg Jezus wie Hem had aangeraakt. Zijn discipelen, verbijsterd, protesteerden dat de menigte te dicht was om één persoon eruit te pikken. Pas toen draaide Jezus zich om en sprak tot de vrouw. Het weglaten van deze details is typerend voor afbeeldingen uit de 4de eeuw. Afbeeldingen hadden de neiging om zich te richten op een enkel detail en alle niet-essentiële verhalende elementen weg te laten.

Matteüs 9:18-26

18 Terwijl Hij zo tot hen sprak, zie, daar kwam een overste naar Hem toe, wierp zich voor Hem neer, en zeide: Heer, zo juist is mijn dochter gestorven; maar kom, leg haar de hand op, en ze zal leven. 19 Jesus stond op, en volgde hem met zijn leerlingen. 20 En zie, een vrouw, die twaalf jaar lang aan een bloedvloeiing leed, trad achter Hem aan, en raakte de zoom van zijn kleed aan. 21 Want ze zei bij zichzelf: Als ik alleen maar zijn kleed aanraak, ben ik genezen. 22 Jesus keerde Zich om, zag haar, en sprak: Wees welgemoed, mijn dochter; uw geloof heeft u gered. Van dat ogenblik af was de vrouw genezen. 23 En toen Jesus in het huis van den overste kwam, en de fluitspelers zag en het luidruchtige volk, zeide Hij: 24 Gaat heen; want het meisje is niet dood, maar het slaapt. Men lachte Hem uit. 25 Nadat de menigte verwijderd was. trad Hij binnen, en vatte haar bij de hand. En het meisje stond op. 26 De roep hierover verspreidde zich door heel die streek.

image