Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇮🇹🇧🇪🇬🇧🇱🇺
Evangelie van 10 juli 2024

Judas Iskariot, degene die Hem zou verraden.

De gevangenneming van Christus,
Schilderij van Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-161,
Geschilderd in 1602,
Olieverf op doek
© In onbeperkte bruikleen aan de National Gallery of Ireland van de Jezuïetengemeenschap, Leeson St., Dublin, die de vriendelijke vrijgevigheid van wijlen Dr. Marie Lea-Wilson, 1992, erkent. Foto © National Gallery of Ireland.

Reflectie bij het schilderij:

Alle vier de evangeliën verwijzen naar de twaalf discipelen die Jezus uit de bredere groep discipelen selecteerde. Ze werden geroepen om op een speciale manier deel te nemen aan Zijn missie. Ze hadden bevoorrechte toegang tot Jezus. Ze kregen veel en er werd nu veel van hen verwacht.

Wanneer de evangelieschrijvers de twaalf noemen en wanneer ze bij Judas Iskariot komen, verwijzen ze altijd naar hem als 'degene die Hem zou verraden'. Ze schreven natuurlijk vanuit het perspectief van achteraf. Ze wisten dat een van deze bevoorrechte groep, een van de twaalf, Jezus verraadde aan de religieuze autoriteiten, die Hem op hun beurt overdroegen aan de politieke autoriteiten als een bedreiging voor de vrede. De evangelieschrijvers proberen nooit de harde realiteit te verdoezelen dat een van de speciaal door Jezus uitgekozen personen Hem verraadde.

In de National Art Gallery of Dublin hangt een prachtig schilderij van Caravaggio van het moment waarop Judas Jezus verraadt en de daaropvolgende arrestatie, de "wegvoering van Christus", zoals het wordt genoemd. Het verhaal van Judas herinnert ons eraan dat Jezus' keuze voor ons niet automatisch betekent dat wij Hem kiezen!

Caravaggio schilderde dit werk voor de Romeinse markies Ciriaco Mattei in 1602. Judas heeft Christus geïdentificeerd met een kus, terwijl de tempelwachters dichterbij komen om Hem te grijpen. De vluchtende discipel, in paniek, links is Johannes de Evangelist. Alleen de maan verlicht het tafereel. Hoewel de man helemaal rechts een lantaarn vasthoudt, is het in werkelijkheid een ondoeltreffende lichtbron. In de trekken van die man portretteerde Caravaggio zichzelf, 31 jaar oud, als een waarnemer van gebeurtenissen, een hulpmiddel dat hij vaak gebruikte in zijn schilderijen. Caravaggio plaatste de figuren heel dicht bij elkaar en dicht bij het beeldvlak, wat de scène een buitengewoon gevoel van drama gaf.

Matteüs 10:1-7

1 En toen Hij zijn twaalf leerlingen bijeen had geroepen, gaf Hij hun de macht, om de onreine geesten uit te drijven, en alle ziekten en kwalen te genezen. 2 De namen der twaalf apostelen zijn: De eerste, Simon, die Petrus wordt genoemd, en Andreas zijn broer; 3 Jakobus, zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes; Filippus en Bartolomeüs; Tomas en Matteüs de tollenaar; Jakobus, zoon van Alfeüs, en Taddeüs; 4 Simon de ijveraar en Judas Iskáriot, die Hem verraden heeft. 5 Deze twaalf zond Jesus uit, en Hij gebood hun: Slaat niet de weg naar de heidenen in, en treedt de steden van de Samaritanen niet binnen; 6 maar gaat liever tot de verdwaalde schapen uit het huis van Israël. 7 Gaat, preekt hun, en zegt: Het rijk der hemelen is nabij!

image