Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ
Evangelie van 21 november 2024

De presentatie van de Heilige Maagd Maria

Presentatie van de Maagd in de tempel,
Geschilderd door Pietro Testa (1611-165,
Geschilderd tussen 1641-43
Olieverf op doek, 323 x 226 cm
ยฉ The Hermitage Museum, St. Petersburg

Reflectie bij het schilderij:

Het feest van Maria's presentatie in de tempel viert vandaag haar levenslange toewijding aan God. Vanaf het begin was Maria uitverkoren voor Gods doeleinden, en deze toewijding bereidde haar voor om een โ€‹โ€‹levende tempel te worden die veel groter was dan de prachtige tempel in Jeruzalem! Terwijl de tempel in Jeruzalem werd vereerd als de plaats waar God op een speciale manier woonde, werd Maria zelf het vat waardoor God de wereld binnenkwam. Ze droeg Jezus in haar baarmoeder en belichaamde Gods aanwezigheid op een manier die elke fysieke structuur overstijgt. Haar openheid voor God vanaf haar vroegste jaren stelde haar in staat om deze buitengewone roeping te vervullen.

Wanneer we de term "presentatie" in een religieuze context horen, denken we vaak aan de Opdracht van Jezus in de Tempel in Jeruzalem, het vierde Blijde Mysterie van de Rozenkrans dat op 2 februari wordt gevierd. Vandaag eren we echter de herdenking van de Presentatie van Maria. Deze herdenking, die minstens teruggaat tot de achtste eeuw, herdenkt Maria's toewijding aan God vanaf jonge leeftijd. Ze reageerde volledig op Gods wil, waardoor ze klaar was om de tempel van Gods Zoon te worden als de tijd daar was. Ook wij worden uitgenodigd om Gods wil te volgen, zodat we, net als Maria, de aanwezigheid van de Heer naar anderen kunnen brengen.

'De Presentatie van de Maagd in de Tempel' van Pietro Testa is een monumentaal doek (323 x 226 cm.) gemaakt voor de kerk van Santa Croce dei Lucchesi in Rome. Pietro Testa, een barokkunstenaar die bekendstaat om zijn zeer theatrale, dramatische composities, brengt de scรจne tot leven met een mix van architectonische grootheid en emotionele details. Maria wordt getoond terwijl ze de tempeltrappen opgaat, begeleid door priesters, terwijl ze de heilige ruimte nadert. Haar figuur is zo klein van stuk vergeleken met de enorme tempelarchitectuur en de weelderig geklede tempelgangers. Maria straalt waardigheid en onschuld uit. Kleine witte bloemen liggen verspreid over de treden waar ze liep. Het gebruik van licht en schaduw, kenmerken van de barokstijl, vestigen de aandacht op de jonge Maria, in het midden van het doek.

Lucas 19:41-44

41 En toen Hij de stad naderde en haar zag, weende Hij over haar, en sprak: 42 Ach, mocht ook gij op deze dag nog erkennen, wat u tot vrede strekt; maar dat is thans voor uw ogen verborgen! 43 Waarachtig, er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een wal om u werpen, u omsingelen, en u van alle kanten benauwen; 44 dat ze u zullen verdelgen, u en uw kinderen, die in u wonen; en dat ze bij u geen steen op de andere zullen laten, omdat ge uw tijd van ontferming niet hebt erkend.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art)๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ
Evangelie van 20 november 2024

De parabel van de talenten.

De gelijkenis van de talenten,
Detail van het oostelijke raam,
Church of Saint Bega, Bassenthwaite, Lake District National Park, Cumbria, Engeland, Verenigd Koninkrijk,
Eind 19de/ begin 20ste eeuw,
ยฉ Alamy / Christian Art

Reflectie bij het glas-in-loodraam:

Veel van Jezus' gelijkenissen volgen een patroon van drie, met een bijzondere focus op het derde personage. In de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan zien we bijvoorbeeld de verschillende reacties van de priester, de Leviet en de Samaritaan op een gewonde reiziger, met de schijnwerper op de Samaritaan, die de onverwachte held wordt. In de gelijkenis van vandaag komen we echter opnieuw drie personages tegen, ditmaal toevertrouwd met een som geld door een edelman. Hier ligt de nadruk ook op de derde dienaar, die, in tegenstelling tot de anderen, niets doet met wat zijn meester hem heeft gegeven.

In de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan dient de derde figuur als model voor wat wij geroepen zijn te doen. Daarentegen benadrukt de gelijkenis van vandaag wat wij niet zouden moeten doen. De derde dienaar verbergt uit angst zijn gave gewoon in plaats van deze te gebruiken. Deze gelijkenis daagt ons uit om angst onze relatie met de Heer niet te laten beheersen, want liefde zou de drijvende kracht moeten zijn. Zoals de eerste brief van Johannes ons aan herinnert: "Volmaakte liefde drijft alle angst uit." Omdat we door God bemind zijn, worden we geroepen om op onze beurt lief te hebben, wat betekent dat we onze door God gegeven gaven inzetten in dienst van de Heer en Zijn volk. Elke dag biedt ons een kans om dat te doen: een dienst die geworteld is in liefde, niet gehinderd door angst.

Als we denken aan glas-in-lood, zien we vaak de grote, kleurrijke ramen van gotische kerken voor ons. Toch gaat de traditie van het kleuren van glas terug tot de oude Egyptenaren, die kleine vaten van gekleurd glas maakten om kostbare oliรซn in te bewaren. Dit ambacht werd verder ontwikkeld door de Romeinen, die de glaskleurtechnieken verfijnden. Het gebruik van glas-in-lood in kerkramen dateert uit de Romeinse basilieken van de vierde en vijfde eeuw, maar pas in de middeleeuwen bloeide de glas-in-loodproductie echt op. In de 12de eeuw was het een verfijnde kunstvorm geworden, waarbij Chartres in Frankrijk opkwam als een toonaangevend centrum voor hoogwaardige glas-in-loodproductie. De kathedraal van Chartres toont een aantal van de mooiste werken uit dit tijdperk, waaronder een van de vroegst overgebleven voorbeelden van een roosvenster. In de 19de eeuw bracht de neogotische heropleving een hernieuwd enthousiasme voor glas-in-lood met zich mee, omdat er in overvloed gotische kerken werden gebouwd, wat leidde tot een toename van opdrachten voor glas-in-lood. Dit glas-in-loodraam hier is een mooi voorbeeld van deze periode, dat de gelijkenis uit het evangelie van vandaag uitbeeldt. De 'man van adellijke geboorte', die reisde om het koningschap te ontvangen en later terugkeerde, wordt zittend op zijn troon getoond. Voor hem staan โ€‹โ€‹de drie dienaren: twee knielen trots met hun vruchtbare investeringen, terwijl de derde, die slechts zijn pond verborg, wegloopt onder het afwijzende gebaar van de koning. Deze afbeelding vat de boodschap van de gelijkenis over trouw rentmeesterschap prachtig samen.

Lucas 19:11-28

11 Daar ook de anderen dit hoorden, voegde Hij er een gelijkenis aan toe, omdat Hij dicht bij Jerusalem was, en men nu dacht, dat het koninkrijk Gods terstond zou verschijnen. 12 Hij sprak dus: Een man van hoge geboorte reisde eens naar een ver land, om er de koninklijke waardigheid te ontvangen, en dan terug te keren. 13 Hij riep tien van zijn dienaars, gaf hun tien ponden, en zei hunrijft er handel mee, tot ik terugkom. 14 Zijn landgenoten haatten hem echter, en zonden hem een gezantschap achterna met de opdracht: We willen hem niet als koning over ons. 15 Toen hij nu de koninklijke waardigheid had ontvangen, keerde hij terug, en liet de dienaars ontbieden, wien hij het geld had gegeven, om te vernemen, wat voor zaken ze hadden gedreven. 16 De eerste verscheen en sprak: Heer, uw pond heeft tien pond winst opgeleverd. 17 Hij zei hem: Heel best, goede knecht; omdat ge over weinig getrouw zijt geweest, ontvang het bestuur over tien steden. 18 De tweede kwam, en sprak: Heer, uw pond heeft vijf pond opgebracht. 19 Tot hem zeide hij: Voer ook gij het bewind over vijf steden. 20 Nu kwam ook de derde en sprak: Heer, hier is uw pond; ik heb het zorgvuldig in een doek opgeborgen. 21 Want ik was bang voor u, omdat ge een streng man zijt. Ge vordert op, wat ge niet hebt gegeven, en ge maait wat ge niet hebt gezaaid. 22 Hij zei hem: Met uw eigen woorden zal ik u oordelen, boze knecht. Ge wist, dat ik een streng man ben; dat ik opvorder wat ik niet heb gegeven, en maai wat ik niet heb gezaaid. 23 Waarom hebt ge dan mijn geld niet uitgezet op de bank; dan zou ik het bij mijn komst met rente hebben teruggekregen. 24 En tot de omstanders zeide hij: Neemt hem het pond af, en geeft het aan hem, die de tien ponden heeft. 25 Ze zeiden hem: Heer, hij heeft reeds tien pond. 26 Ik zeg u: Wie heeft, aan hem zal worden gegeven; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden wat hij bezit. 27 En wat mijn vijanden aangaat, die me niet tot koning over zich wilden, brengt ze hier, en steekt ze voor mijn ogen neer. 28 Na deze woorden ging Hij voorop, en trok naar Jerusalem.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ
Evangelie van 19 november 2024

De redding komt naar het huis van Zacheรผs.

Zacheรผs,
Geschilderd door Justin O'Brien (1917-1996),
Geschilderd rond 1990,
olieverf op schildersbord
ยฉ Bonham Armadale, 1 september 2020, lot 25, verkocht AU$ 26.840

Reflectie bij het schilderij:

Wanneer het verhaal van Zacheรผs in onze dagelijkse evangelielezingen voorkomt, vervult het mij met vreugde. In wezen wilde Zacheรผs Jezus gewoon zien; hij verlangde slechts naar een glimp. Hij vroeg niet veel. Hij was gewoon vol liefde en enthousiasme. Ondanks dat hij een opperbelastinginner was, vernederde hij zichzelf en klom hij als een gretig kind in een boom. Vanuit dit nieuwe uitkijkpunt in de boom stond hij open voor alles wat zich zou kunnen ontvouwen - inclusief de redding door Jezus, die degenen verlost die Hem zoeken. Er is ook een prachtig gevoel van dringendheid: Jezus zegt tegen Zacheรผs dat hij zich moet โ€˜haastenโ€™. Jezus ontmoeten laat geen tijd te verliezen. We worden allemaal opgeroepen om onze mouwen op te stropen en te helpen het Goede Nieuws te delen.

Dit schilderij is van Justin Oโ€™Brien (1917-1996), een van de belangrijkste Australische kunstenaars van zijn tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende Oโ€™Brien in Palestina en Griekenland, waar hij werd gevangengenomen in de buurt van Athene. In 1944 maakte hij deel uit van een groep krijgsgevangenen die naar Barcelona werden gestuurd in ruil voor Duitse gevangenen, waarna hij al snel terugkeerde naar Australiรซ. Zijn tijd in Palestina beรฏnvloedde zijn landschappen, een vaardigheid die duidelijk zichtbaar is in dit schilderij. Er zit een bijna Byzantijnse kwaliteit in dit werk, met zijn figuren in platte, tweedimensionale poses en levendige blokken van rood, groen, blauw en geel.

Net als Zacheรผs roept Jezus ons allemaal bij naam en nodigt zichzelf uit in ons leven. Maar de wens om in die boom te klimmen, moet van onszelf komen. In welke โ€˜boomโ€™ kunnen we vandaag klimmen om Jezus duidelijker te zien?

Lucas 19:1-10

1 Nu kwam Hij Jericho binnen, en trok er doorheen. 2 En zie, daar was een man, Zacheรผs geheten; hij was oppertolbeambte en rijk. 3 Hij wilde graag zien, wat voor een man Jesus was; maar door de menigte kon hij dat niet, want hij was klein van gestalte. 4 Om Hem toch te kunnen zien, liep hij vooruit, en klom in een vijgeboom; want Hij moest daar voorbij. 5 Toen Jesus daar langs kwam, keek Hij omhoog, en zei Hem: Zacheรผs, kom vlug naar beneden; want vandaag moet Ik in uw huis verblijven. 6 En hij kwam vlug naar beneden, en ontving Hem met vreugde. 7 Allen zagen het; ze begonnen te morren, en zeiden: Bij een zondaar heeft Hij zijn intrek genomen. 8 Maar Zacheรผs kwam bij den Heer staan, en sprak: Zie Heer, de helft van mijn vermogen schenk ik aan de armen; en zo ik iemand te kort heb gedaan, geef ik het vierdubbel terug. 9 Jesus zeide tot hem: Heden is er heil over dit huis gekomen; ook hij is een kind van Abraham. 10 Want de Mensenzoon is gekomen, om te zoeken en te redden wat verloren was.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ
Evangelie van 18 november 2024

Inwijding van de basilieken van de heiligen Petrus en Paulus.

Interieur van Sint-Paulus buiten de Muren,
Met de nadruk op de 'medaillons van de pausen',
Voltooid in 1840
ยฉ Alamy

Reflectie bij de basilieken:

Het feest van vandaag herdenkt de inwijding van twee van de belangrijkste basilieken in Rome, ter ere van de heiligen Petrus en Paulus, de grondleggers van de kerk en haar missionaire werk. De oorsprong van de basilieken van Sint-Petrus en Sint-Paulus dateert uit de 4de eeuw, tijdens de regering van de Romeinse keizer Constantijn de Grote. Constantijn was de eerste Romeinse keizer die zich tot het christendom bekeerde en speelde een cruciale rol in de verspreiding ervan. Hij gaf opdracht tot de bouw van belangrijke christelijke locaties in Rome, waaronder deze twee basilieken, als openbare markeringen van het geloof. De Sint-Pietersbasiliek werd gebouwd boven het graf van Sint-Pieter. De Sint-Paulusbasiliek, ook bekend als Sint-Paulus buiten de Muren, werd gebouwd buiten de oorspronkelijke stadsmuren van Rome op de plek waar Sint-Paulus begraven lag.

De oorspronkelijke Sint-Pietersbasiliek werd rond 360 n.Chr. voltooid, maar raakte uiteindelijk in verval. In de 16de eeuw gaf paus Julius II opdracht om op dezelfde plek een nieuwe basiliek te bouwen. Paus Julius II schakelde enkele van de meest getalenteerde architecten en kunstenaars uit die tijd in om de basiliek te ontwerpen en te bouwen. Donato Bramante was de eerste die een ontwerp leverde en stelde een Grieks kruisontwerp voor met een grote centrale koepel. Na zijn dood droegen andere kunstenaars, waaronder Raphael, Michelangelo en Gian Lorenzo Bernini, in de loop der decennia bij aan het project. Michelangelo speelde in het bijzonder een cruciale rol toen hij het ontwerp in 1547 overnam en de nu beroemde koepel creรซerde, die nog steeds een van de meest herkenbare architectonische kenmerken van de basiliek is. De Sint-Pietersbasiliek werd uiteindelijk voltooid in 1626.

Sint-Paulus Buiten de Muren onderging ook een grote reconstructie na een verwoestende brand in 1823, die bijna de hele oorspronkelijke basiliek verwoestte die er ook al sinds de 4de eeuw stond. Na de brand hielden paus Leo XII en opeenvolgende pausen toezicht op een nauwgezet herbouwproces. De basiliek werd herbouwd om nauwgezet op het origineel te lijken, met zijn grote schip, torenhoge bogen en integratie van de vroegchristelijke mozaรฏeken die de brand hadden overleefd. De nieuwe structuur werd voltooid in 1840. De aanwezigheid van de benedictijner monniken in Sint-Paulus Buiten de Muren dateert uit de 9de eeuw. Hun eeuwenoude aanwezigheid draagt โ€‹โ€‹bij aan de contemplatieve sfeer van Sint-Paulus Buiten de Muren. Toen ik een opleiding tot priester volgde tegenover Sint-Paulus, op het Beda-college, ging ik vaak naar Sint-Paulus om te bidden, een prachtige plek voor monastiek gebed.

Deze foto toont het interieur van Sint-Paulus Buiten de Muren. U zult direct boven de gewelfde steunen een rij mozaรฏekmedaillons opmerken, inclusief portretten. Deze medaillons beelden alle pausen af โ€‹โ€‹van Sint-Pieter tot de huidige paus. Het herdenkt de continuรฏteit van het pauselijke gedachtegoed van de laatste 2000 jaar. Van Sint-Pieter tot paus Franciscus zijn er 266 pausen geweest in de geschiedenis van de katholieke kerk.

Lucas 18:35-43

35 Toen Hij nu Jericho naderde, zat er een blinde te bedelen langs de weg. 36 Hij hoorde de menigte voorbijgaan, en vroeg, wat er gebeurde. 37 Men vertelde hem, dat Jesus van Nรกzaret voorbijkwam. 38 Toen riep hij luide: Jesus, Zoon van David, ontferm U mijner. 39 Zij, die vooropgingen, vielen ruw tegen hem uit, om hem tot zwijgen te brengen. Maar hij riep nog harder: Zoon van David, ontferm U mijner. 40 Jesus bleef staan, en liet hem bij Zich brengen. En toen hij genaderd was, vroeg Hij hem: 41 Wat wilt ge, dat Ik voor u doe? Hij sprak: Heer, dat ik zien zal! 42 Jesus zeide hem: Zie! Uw geloof heeft u gered. 43 En aanstonds zag hij, volgde Hem, en verheerlijkte God. Al het volk zag het, en bracht glorie aan God.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ
Evangelie van 17 november 2024

De sterren zullen uit de hemel vallen.

Leonid Meteor Storm, 1833,
Geschilderd door Edmund Weiss (1837-1917),
Uitgegeven in 1888, uit โ€œBilderatlas der Sternenwelt"
Print op papier
ยฉ Wikicommons

Reflectie bij de gekleurde print:

De Advent staat voor de deur: een seizoen van verlangen, verwachting en geduldig wachten op de geboorte van Onze Heer. De lezing van vandaag weerspiegelt deze thema's van voorbereiding, geduld en waakzaamheid. Maar is het leven zelf niet een reis van voorbereiding? In de jeugd bereiden we ons voor op toekomstig werk; in het werk bereiden we ons voor op pensionering; in pensionering bereiden we ons voor op het verlaten van deze aardse oevers. Nieuwe rollen. De fasen van het leven lijken te vragen om constante voorbereiding en paraatheid. Maar bereiden we ons echt voor op de wederkomst van Christus? Dat is de vraag die ons in de evangelielezing van vandaag wordt gesteld. Geloven we zelfs in de wederkomst van Christus?

De opkomst van wetenschappelijk en rationalistisch denken in onze moderne samenleving heeft misschien een impact gehad op een aantal van onze persoonlijke Christelijke overtuigingen over bovennatuurlijke gebeurtenissen. We worstelen misschien met het concept van een bovennatuurlijke wederkomst van Christus, omdat we het zien als inconsistent met een naturalistisch wereldbeeld. Als we echter wisten dat Christus zou terugkeren, bijvoorbeeld aan het einde van het jaar, zouden we zeker anders leven en ons leven transformeren met vreugdevolle verwachting. Dit is, zo vertelt Jezus ons, de mentaliteit die we vandaag moeten aannemen: stel het niet uit, maar bereid je nu voor, alsof zijn wederkomst op handen is. Met deze focus krijgt ons gebedsleven een nieuwe dringendheid en levendigheid.

Het evangelie van vandaag staat vol met poรซtische beelden: sterren, de maan, de zon en engelen, die de grootsheid van de schepping oproepen. Jezus probeert ons niet bang te maken met deze kosmische beelden, maar wil ons juist naar het oneindige trekken. Het getoonde kunstwerk, een polychrome afdruk van de Leonidenmeteorenstorm over Noord-Amerika in de nacht van 12 op 13 november 1833, legt een soortgelijke ontzag vast. Deze prent, uitgegeven in 1888 door de Oostenrijkse astronoom Edmund Weiss, die doceerde aan de Universiteit van Wenen, brengt het hemelse wonder over dat talloze kunstenaars uit die tijd inspireerde. De Leonidische storm, een buitengewoon schouwspel, biedt een glimp van wat zou kunnen lijken op "de sterren die uit de hemel vallen". Toen deze meteorenstorm plaatsvond, dachten mensen dat het einde der tijden was aangebroken.

Marcus 13:24-32

24 Maar in die dagen, na die ellende, zal de zon worden verduisterd, en de maan geen licht meer geven: 25 de sterren zullen van de hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen worden geschokt. 26 Dan zal men den Mensenzoon op de wolken zien komen met grote macht en majesteit. 27 Dan zal Hij zijn engelen zenden, en Hij zal van de vier windstreken zijn uitverkorenen verzamelen, van het einde der aarde tot aan het einde des hemels. 28 Leert van de vijgeboom deze gelijkenis. Wanneer zijn twijg al zacht is geworden, en de bladeren al ontspruiten, dan weet gij, dat de zomer nabij is. 29 Zo ook, wanneer gij dit alles gebeuren ziet, weet dan, dat het dicht voor de deur staat. 30 Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht gaat niet voorbij, eer dit alles is geschied. 31 Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan. 32 Maar van die dag of dat uur weet niemand iets af, zelfs niet de engelen in de hemel, noch de Zoon, maar de Vader alleen.

image
Over

Kunst en katholiek is een mooie combinatie. Ook voor iedereen die katholiek is of er meer over wil weten.