Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇧🇪🇮🇹🇪🇸🇱🇺🇬🇧
Evangelie van 12 mei 2024

Bescherm hen tegen de boze.

Overstekende pelgrims,
Geschilderd door Guy Combes,
Geschilderd in 2016,
Gouache op papier
© Guy Combes

Reflectie bij de gouache op papier:

Er was een miljardair in de Verenigde Staten die een privédierentuin in zijn tuinen wilde bouwen en die wilde vullen met de zeldzaamste dieren. Hij wilde ook een zeer gewilde soort gazelle die in Afrika voorkomt. Toen hij vrienden en contacten in Afrika vertelde welk type gazelle hij wilde, vertelden ze hem allemaal dat het een onmogelijke opgave was. Gazellen zijn gewoon te slim en te snel om gevangen te worden. Het werd een uitdaging voor de man en hij besloot naar Afrika te gaan om de gazellen zelf te vangen. Hij sloeg zijn kamp op en omdat hij wist dat gazellen van zoete dingen houden, begon hij elke avond gezoet voedsel voor ze klaar te zetten. Na de eerste nacht zette hij één paal, de tweede nacht een andere paal, de derde nacht een derde paal, enzovoort. De gazellen kwamen elke nacht terug, zonder op te merken dat er elke nacht een nieuwe paal stond. Na een paar weken plaatste de man hekken tussen de eerste paal en de tweede paal; de volgende nacht tussen de tweede en de derde paal, enz... opnieuw schonken de gazellen er geen aandacht aan en kwamen ze elke nacht terug voor hun zoete eten... tot op een nacht het laatste hek tussen de twee laatste palen het werd geplaatst. Ze zaten in de val. De man had ze ingesloten: het was hem gelukt ze in de val te lokken.

Dit verhaal illustreert de verraderlijke aard van verleiding, want de tegenstander wil ons op een sluwe manier in zijn strikken lokken. Zonder dat we het weten, kunnen we net zo verstrikt raken als de nietsvermoedende gazellen. Het is dus belangrijk om kennis te nemen van het pleidooi in deze evangelie passage voor bescherming tegen de boze.

Het gouache-schilderij van gazellen is van Guy Combes, een kunstenaar uit Arizona die opgroeide in Kenia omringd door wilde dieren. De gazellen rechtsboven, dwalend in de mist, zijn bijzonder mooi weergegeven.

Johannes 17:11-19

11 Voortaan ben Ik niet meer in de wereld; maar zij blijven in de wereld, terwijl Ik tot U kom. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, die Gij Mij hebt gegeven; opdat ze één mogen zijn, zoals Wij. 12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik ze in uw naam, die Gij Mij hebt gegeven; Ik heb gewaakt over hen, en niemand van hen ging verloren dan de zoon van verderf; opdat de Schrift zou worden vervuld. 13 Maar nu kom Ik tot U. Terwijl Ik nog in de wereld ben, zeg Ik dit alles, opdat ze mijn vreugde ten volle in zich zouden bezitten. 14 Ik heb hun uw woord gegeven; en de wereld is hen gaan haten, omdat ze niet van de wereld zijn, zoals ook Ik niet van de wereld ben. 15 Ik vraag niet, dat Gij ze uit de wereld wegneemt, maar dat Gij ze bewaart voor het kwaad. 16 Van de wereld zijn ze niet, zoals Ik niet van de wereld ben. 17 Heilig hen in de waarheid; uw woord is waarheid. 18 Zoals Gij Mij in de wereld hebt gezonden, zo heb Ik ook hen in de wereld gezonden. 19 En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij in waarheid geheiligd mogen zijn.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇮🇹🇧🇪🇬🇧🇱🇺
Evangelie van 11 mei 2024

Ik kwam van de Vader en zal terugkeren naar Mijn Vader.

Interieur van de kerk van St. Prix, Valle de Montmorency,
Schilderij van Jean Bruno Gassies (1786-1832),
Geschilderd in 1828,
Olieverf op doek
© Musée du Louvre, Parijs

Reflectie bij het schilderij:

In de evangelielezing van vandaag is Jezus heel duidelijk over wie Hij is, waar Hij vandaan komt en waar Hij naartoe gaat. Hij verklaart: 'Ik ben van de Vader gekomen en in de wereld gekomen en nu verlaat Ik de wereld om naar de Vader te gaan'. Er zit een prachtige vloeiende lijn in die uitspraak. Jezus spreekt over een grote, ingrijpende reis van God terug naar God.

In zekere zin kan deze eenvoudige uitspraak voor ons allemaal gebruikt worden: we komen allemaal van de Vader en we zijn op een levenslange reis terug naar de Vader. Dit is de essentiële waarheid over het menselijk leven die Jezus ons is komen openbaren. Jezus' reis naar de Vader helpt ons om onze eigen reis naar de Vader te maken. Hij wijst ons de weg naar de Vader. Hij zegt zelfs over zichzelf: 'Ik ben de weg'.

Dit is de weg die Hij voor ons allen uitstippelt: 'Heb elkaar lief zoals Ik jullie heb liefgehad'. Dat is de weg terug naar de Vader, door elkaar lief te hebben en goed voor elkaar te zijn. In die zin moeten we de essentie van onze christelijke gemeenschap begrijpen: dat we door lief te hebben elkaar bij de Heer brengen. Het probleem dat we soms hebben is dat dit soort taal ons niet altijd aanspreekt. We vinden het soms te vroom en we raken er niet mee verbonden. Toch is dat de eenvoudige waarheid van ons geloof en een waar we ons altijd mee moeten verbinden: elkaar liefhebben.

De bron en het hoogtepunt van ons geloof is de eucharistie. Dat is de plek waar we allemaal samenkomen om onze liefde voor God en ook voor elkaar uit te drukken. We staan en zitten naast vreemden in de Heilige Mis, volledig met hen verenigd door ons geloof. Allen aan het terugkeren naar onze Heer...

Dit schilderij van Jean-Bruno Gassies (1786-1832) toont eenvoudig het interieur van een kerk waar mensen samenkomen voor de Heilige Mis. De twee misdienaars oefenen met het wierookvat.

Johannes 16:23-28

26 kwamen ze bij Johannes, en zeiden tot hem: Rabbi, Hij die met u was aan de overkant van de Jordaan, en over wien ge getuigenis hebt afgelegd: zie, Hij dient het doopsel toe, en ze gaan allen naar Hem. 27 Johannes antwoordde: Niemand kan beslag op iets leggen, tenzij het hem gegeven is uit de hemel. 28 Gij zelf zijt mijn getuigen, dat ik gezegd heb: Niet ik ben de Christus, maar ik ben Hem vooruit gezonden.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇧🇪🇮🇹🇪🇸🇱🇺🇬🇧
Evangelie van 10 mei 2024

Een vrouw in het kraambed lijdt, want haar tijd is gekomen.

Moeder en kind,
Geschilderd door Giovanni Battista Salvi, Sassoferrato genaamd (1609-1685),
Geschilderd eind 17e eeuw,
Olieverf op doek
© Christie's Londen, 30 juli 2020, lot 59, verkocht £ 50.000

Reflectie bij het schilderij:

In de evangelielezing van vandaag gebruikt Jezus de ervaring van een bevalling om de op handen zijnde gebeurtenissen van Zijn passie en dood te verduidelijken voor Zijn discipelen. Hij vergelijkt de pijn die een vrouw doorstaat tijdens de bevalling als de noodzakelijke voorloper van de diepe vreugde van het voor de eerste keer vasthouden van haar pasgeboren kind. Net zoals de vreugde van nieuw leven de pijn van de bevalling overtreft, legt Jezus uit dat Zijn aanstaande lijden en dood zullen leiden tot de jubelende wederopstanding van Pasen. Ondanks het verdriet van Zijn vertrek, verzekert Jezus Zijn discipelen dat deze tijdelijke ondraaglijke pijn plaats zal maken voor de vreugde van Zijn triomfantelijke terugkeer naar hen in slechts drie dagen. De tijdelijke droefheid van Golgotha zal worden overwonnen door de eeuwige vreugde van Pasen.

Dit laat 17de eeuwse schilderij van Sassoferrato is een zeer tedere weergave van moederliefde. Het legt de diepe vreugde vast die een moeder ervaart na het doorstaan van de fysieke pijnen van de bevalling. Met fijn penseelwerk en emotionele taferelen brengt Sassoferrato deze intieme band over tussen Maria en het kindje Jezus. Beiden hebben hun ogen half gesloten, wat de tedere genegenheid tussen hen benadrukt. De moederlijke zorg straalt ook uit de zachte, liefdevolle handen van Onze Lieve Vrouw.

De aanwezigheid van de Heer bij ons zal ervoor zorgen dat verdriet ook in ons leven niet het laatste woord zal hebben. Jezus zegt tegen Zijn discipelen en tegen ons allemaal: 'Jullie verdriet zal veranderen in vreugde. '

Johannes 16:20-23

20 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Gij zult wenen en jammeren, maar de wereld zal zich verheugen; gij zult overstelpt zijn van droefheid, maar uw droefheid zal in vreugde verkeren. 21 De vrouw in barensnood heeft smart, omdat haar uur is gekomen; maar wanneer ze het kind heeft gebaard, dan denkt ze niet meer aan haar weeën, van blijdschap dat er een mens is geboren. 22 Ook gij zijt nu wel bedroefd, maar Ik zal u weerzien; en dan zal uw hart zich verblijden, en niemand zal u deze vreugde ontnemen 23 En op die dag zult gij Mij ook over niets ondervragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wat gij den Vader moogt vragen, Hij zal het u geven in mijn naam.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇧🇪🇬🇧🇱🇺🇪🇸
Evangelie van 9 mei 2024

Hoogfeest van de Hemelvaart van de Heer.

De Hemelvaart,
Geschilderd door Juan des Flandres (1447 - 1519)
Geschilderd tussen 1514 - 1519,
Olieverf op grenen paneel
© Prado-museum, Madrid

Reflectie bij het schilderij:

Op dit schilderij van Juan des Flandres (een Vlaamse kunstenaar actief in Spanje), geschilderd tussen 1514 - 1519, zien we Christus, gesluierd door een wolk, opstijgen naar de hemel. Maria en de apostelen zijn getuige van de gebeurtenis, waarbij Jakobus een prominente positie onder hen inneemt. Jacobus wordt afgebeeld met een staf en een pelgrimshoed. Het bovenste deel van het lichaam van Christus is opzettelijk verborgen, waardoor de aandacht wordt gevestigd op Zijn voeten bovenop de Olijfberg. Dit paneel, samen met drie andere van Juan de Flandes, sierde ooit het hoofdaltaarstuk in de kerk van San Lázaro in Valencia.

Het is een zeer effectieve manier om de voeten van Christus te laten zien, wat impliceert dat de rest van Zijn lichaam zich buiten het schilderij bevindt, in een andere ruimte. Het fysieke vertrek van Christus uit het aardse rijk en Zijn hemelvaart markeren het einde van Zijn aardse missie. Door het beeld van Zijn voeten te benadrukken onderstreept de kunstenaar het tastbare bewijs van de aanwezigheid van Christus en hoe Zijn vertrek een echte gebeurtenis was, waardoor de spirituele betekenis voor ons als kijker wordt versterkt.

De evangelielezing vandaag voor het feest van Hemelvaart benadrukt precies dit punt. Het maakt duidelijk dat het vertrek van Jezus als gevolg van Zijn hemelvaart niet leidde tot een afwezigheid van Zijn discipelen. Aan het eind van de evangelielezing van vandaag lezen we: ‘De Heer Jezus is opgenomen in de hemel’. Toch luidt de volgende zin: ‘De Heer werkt met hen mee en bevestigt het woord door de tekenen die ermee gepaard gaan’. De Heer was opgestegen, Hij is weggegaan, en toch werkte Hij met hen samen. De Heer is niet opgestegen om afstand te nemen van de kerk, integendeel, Hij is opgestegen om dichter bij Zijn kerk te zijn.

Markus 16:15-20

15 En Hij sprak tot hen: Gaat heel de wereld door, en predikt het evangelie aan ieder schepsel. 16 Wie gelooft en gedoopt is, zal zalig worden; maar wie niet gelooft, zal worden veroordeeld. 17 Deze wonderen zullen hen vergezellen, die hebben geloofd: in mijn Naam zullen ze duivels uitdrijven; vreemde talen zullen ze spreken; 18 slangen zullen ze opnemen; en al drinken ze dodelijk vergif, het zal hun niet schaden; zieken zullen ze de handen opleggen, en zij zullen genezen. 19 Toen de Heer Jesus met hen gesproken had, is Hij opgenomen ten hemel, en is neergezeten aan de rechterhand Gods. 20 Maar zij trokken uit, om overal te preken; en de Heer werkte met hen mee, en bevestigde het woord door de wonderen, die het vergezelden.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇬🇧🇧🇪🇮🇹🇪🇸
Evangelie van 8 mei 2024

Jezus zei: de Geest zal komen en alles wat de Vader heeft is ook van Mij.

De Drie-eenheid,
Geschilderd door Laurent Girardin (overleden 1478),
Geschilderd circa 1460,
Olieverf op paneel
© Cleveland Museum of Art

Reflectie bij het paneel:

De Franse filosoof Jean Paul Sartre schreef ooit: 'De hel zijn de anderen'. Er zijn momenten in ons leven waarop we gemakkelijk sympathie kunnen opbrengen voor dat (harde) sentiment. Als we gedurende langere tijd een zeer negatieve ervaring met andere mensen hebben gehad, kunnen we ernaar verlangen om alleen te zijn, weg van de problemen die anderen ons lijken te brengen. We kunnen de hemel gaan beschouwen als een staat van glorieuze afzondering, waar ik alleen ben. Toch verlangen zelfs de grootste eenlingen onder ons van tijd tot tijd naar menselijk gezelschap en kameraadschap. Op een diep niveau voelen we dat we alleen compleet zijn als we in relatie staan met anderen. De hele tijd alleen zijn voelt op een diep niveau gewoon verkeerd. We verlangen allemaal naar een vorm van gemeenschap met anderen. Als we ons de gelukkigste momenten van ons leven voor de geest zouden halen, zouden we waarschijnlijk ontdekken dat daar een element van gemeenschap of verbondenheid bij betrokken was, een ervaring van relatie. Zelfs in onze tijd van groot individualisme weten we instinctief dat niemand een eiland is.

Oké, dit geldt zelfs nog meer voor God! De kern van Gods eigen leven is een gemeenschap, een gemeenschap van personen die in perfecte harmonie met elkaar omgaan. God is niet alleen en Hij wil ook niet alleen zijn. Binnen God is er een relatie van diepe liefde tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Die liefdesgemeenschap binnen God is niet op zichzelf gesloten, maar staat open voor ons allemaal. De liefde tussen de Vader, Zoon en Heilige Geest strekt zich uit om ons allemaal te omarmen. De evangelielezing van vandaag is hier zo'n prachtige weergave van. Jezus spreekt over Zijn Vader en de Heilige Geest vanuit een persoonlijke plaats van kennis en liefde.

Dit geschilderde paneel van Laurent Girardin, geschilderd rond 1460 in Lyon, Frankrijk, toont de Heilige Drie-eenheid. God de Vader draagt een pauselijke tiara. Hij houdt Zijn Zoon vast, gekruisigd aan het kruis, en de Heilige Geest wordt voorgesteld als een duif. Tegenover de sobere voorstelling van de Drie-eenheid staan cherubijnen die baden in stralend rood licht, mogelijk beïnvloed door glas-in-loodramen die Girardin ook in Lyon ontwierp. God de Vader draagt een liturgisch gewaad, een weelderige en met juwelen versierde kap die onder de nek wordt vastgemaakt en die gewoonlijk door geestelijken wordt gedragen bij processies. Het is gemaakt van weelderig karmozijnrood fluweel met gouddraad dat een groot granaatappelpatroon vormt.

Johannes 16:12-15

12 Nog veel meer heb Ik u te zeggen, doch gij kunt het thans nog niet dragen. 13 Maar wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, dan zal Hij u tot de volle waarheid geleiden; want Hij zal niet spreken uit Zichzelf, maar spreken al wat Hij hoort, en u de toekomstige dingen verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken; want van het mijne zal Hij ontvangen, en het verkondigen aan u. 15 Alles wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zei Ik, dat Hij van het mijne ontvangt, en het u zal verkondigen.

image
Over

Kunst en katholiek is een mooie combinatie. Ook voor iedereen die katholiek is of er meer over wil weten.