Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇬🇧🇪🇸🇮🇹🇧🇪
Evangelie van 21 december 2024

Maria kwam het huis van Zacharias binnen en begroette Elizabeth.

De Visitatie,
Schilderij van Rogier van der Weyden (1399-1464),
Geschilderd tussen 1435 en 1440,
Olieverf op paneel,
© Maximilian Speck von Sternburg Stiftung, Leipzig

Reflectie bij het schilderij:

Tijdens de komende Kerstdagen zullen velen van ons familie, vrienden en buren bezoeken, terwijl we ook bezoekers in onze huizen verwelkomen. Deze traditie om contact te maken met anderen is een van de geneugten van de kerstperiode. We doen vaak een speciale poging om degenen te bezoeken die in deze tijd van het jaar misschien alleen zijn, om ervoor te zorgen dat ze zich verbonden en gewaardeerd voelen. Op dezelfde manier proberen we een warme en gastvrije sfeer te creëren voor degenen die ons komen bezoeken. Het evangelieverhaal van vandaag over Maria's bezoek aan Elizabeth is een diepgaand voorbeeld voor al onze kerstbezoeken. Maria bracht de Heer naar Elizabeth, en Elizabeth herkende op haar beurt de aanwezigheid van de Heer door Maria. Hun ontmoeting herinnert ons eraan dat Christus centraal moet staan ​​in al onze ontmoetingen, of we nu anderen bezoeken of bezocht worden.

De evangelielezing heeft altijd een diepe indruk op mij achtergelaten. Het vertelt over de ontmoeting van twee buitengewone vrouwen van geloof, Maria en Elizabeth, en van twee ongeboren kinderen, Jezus en Johannes de Doper. Men vertelt dat toen Maria Elizabeth begroette, het kind in Elizabeths schoot opsprong van vreugde. Zelfs vóór zijn geboorte herkende Johannes Jezus en verheugde zich in Zijn aanwezigheid. Hoe mooi is dat! Zowel Elizabeth als haar ongeboren zoon herkenden dat Maria's bezoek tegelijkertijd een bezoek was van de Heer Zelf. Dit krachtige moment van herkenning benadrukt Maria's unieke rol in het brengen van Christus naar de wereld. Ze is ook een voorbeeld van de missie van elke christen: de Heer in ons dragen en Zijn aanwezigheid delen met anderen in onze dagelijkse ontmoetingen.

Rogier Van der Weydens ‘de visitatie ’ is een ontroerende weergave van de ontmoeting tussen de Maagd Maria en Elizabeth, twee vrouwen verenigd in geloof en wonder. Hun tedere interactie wordt het middelpunt, terwijl ze allebei zachtjes hun hand op elkaars buik leggen, waarmee ze het goddelijke mysterie erkennen dat ze allebei met zich meedragen. De gebaren van hun handen - Elizabeths bleke, uitgestrekte arm tegen het rijke kobaltblauw van Maria's gewaad - spreken boekdelen en brengen tederheid, eerbied en gedeelde verwondering over. Hun gezichtsuitdrukkingen, sereen en gevuld met stille vreugde, weerspiegelen de diepte van hun ontmoeting. De omringende details voegen nog meer rijkdom toe aan het verhaal: de kronkelende wegen achter Maria verwijzen naar haar lange reis om haar nicht te bezoeken, terwijl de open deur achter Elizabeth haar haast suggereert om Maria te begroeten. Zacharias, buiten spelend met een hond, biedt een subtiele knipoog naar de symbolische kwaliteiten van het dier - trouw, leiding en betrouwbaarheid.

Lucas 1:39-45

39 In die dagen ging Maria op weg, en spoedde zich het bergland in, naar een stad van Juda. 40 Ze kwam in het huis van Zakarias, en begroette Elisabet. 41 Toen Elisabet de groet van Maria vernam, sprong het kind op in haar schoot, en werd Elisabet van den Heiligen Geest vervuld. 42 Met luider stem hief ze aan: Gij zijt de gezegende onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw schoot! 43 Wat valt mij te beurt, dat de moeder van mijn Heer naar mij toekomt? 44 Want zie, zodra de klank van uw groet mij in de oren klonk, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Zalig zij, die geloofd heeft; want wat haar namens den Heer is gezegd, zal worden vervuld.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇬🇧🇪🇸🇱🇺🇧🇪🇮🇹
Evangelie van 20 december 2024

Zie, gij zult ontvangen en een zoon baren.

De Annunciatie,
Geschilderd door Joos van Cleve (ca. 1485–1540/41),
Geschilderd circa 1525,
Olieverf op paneel
© Metropolitan Museum, New York

Reflectie bij het schilderij:

Door de geschiedenis heen hebben kunstenaars de Annunciatie met buitengewone pracht afgebeeld, en ons uitgenodigd om ons onder te dompelen in het diepe mysterie en de vreugde van deze heilige gebeurtenis. Kunst heeft het unieke vermogen om ons in het tafereel te trekken en ons aan te moedigen om na te denken over de betekenis van Maria die 'Ja' zegt tegen God. In de evangelielezing van vandaag reageert Maria op een goddelijke roep – de roep om de moeder van Gods Zoon te worden. Haar aanvaarding was echter niet onmiddellijk en ook niet zonder strijd.

Aanvankelijk vertelt het Evangelie dat ze ‘zeer verontrust’ was door de boodschap en deze in twijfel trok, en vroeg: ‘Hoe kan dit?’ Toch koos ze er na verloop van tijd voor om zich volledig over te geven aan Gods wil, en verklaarde: ‘Laat het mij geschieden naar uw woord.’ Maria sluit aan bij een lange traditie van Bijbelse vrouwen die Gods doeleinden dienden met geloof en vertrouwen. Haar bereidheid om ‘ja’ te zeggen had de meest diepgaande implicatie voor de hele mensheid. Door haar genereuze antwoord nam Gods Zoon menselijk vlees aan, deelde in onze menselijkheid op alle manieren behalve zonde, en opende de weg voor ons om Hem te volgen als onze weg, waarheid en leven.

Een van mijn favoriete schilderijen die de aankondiging uitbeeldt, is dit paneel van Joos Van Cleve, circa 1525. We zien Gabriël en Maria afgebeeld in een fijn gedetailleerd, huiselijk Vlaams interieur. Deze huiselijkheid benadrukt het idee van Christus die de gewone wereld binnentreedt en elk van onze huizen binnentreedt. Het kleine altaarstuk en de houtsnede aan de muur tonen afbeeldingen van profeten uit het Oude Testament. Deze symboliseren de verbinding tussen het Oude en het Nieuwe Testament, en presenteren de aankondiging als de vervulling van de Schrift van het Oude Testament. Het open boek voor Maria vertegenwoordigt Maria's persoonlijke toewijding en bereidheid om Gods wil te vervullen zoals voorspeld in de Schrift. Het bed op de achtergrond symboliseert Maria's eeuwige kuisheid. Een klein, vaak over het hoofd gezien detail, de vaas in de scène is symbolisch voor Maria als het vat van God. De witte lelies verwijzen naar Maria's zuiverheid en haar Onbevlekte Ontvangenis.

Lucas 1:26-38

26 In de zesde maand werd de engel Gábriël door God naar een stad van Galilea gezonden, Názaret genaamd, 27 tot een maagd, die verloofd was aan een man, die Josef heette, en uit het huis van David was; de naam van de maagd was Maria. 28 De engel trad bij haar binnen, en sprak: Wees gegroet, vol van genade. De Heer is met u; gij zijt de gezegende onder de vrouwen. 29 Ze verschrok van dit woord, en vroeg zich af, wat die groet kon beduiden. 30 De engel zeide haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade gevonden bij God. 31 Zie, gij zult in uw schoot ontvangen, en een Zoon baren; en gij zult Hem Jesus noemen. 32 Hij zal groot zijn, en Zoon van den Allerhoogste worden genoemd. God de Heer zal Hem de troon van zijn vader David geven; Hij zal koning zijn over het huis van Jakob in eeuwigheid, 33 en aan zijn koningschap zal geen einde komen. 34 Maria sprak tot den engel: Hoe kan dit geschieden, daar ik geen man beken? 35 De engel antwoordde haar: De Heilige Geest zal op u neerdalen, en de kracht van den Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook zal wat uit u wordt geboren, heilig zijn, en de Zoon van God worden genoemd. 36 Zie, uw bloedverwant Elisabet heeft ook een zoon ontvangen in haar ouderdom, en zij, die onvruchtbaar heette, is in haar zesde maand; 37 want niets is onmogelijk bij God. 38 Nu sprak Maria: Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord. En de engel ging van haar heen.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇧🇪🇪🇸🇮🇹🇬🇧
Evangelie van 19 december 2024

De geboorte van Johannes de Doper wordt aangekondigd door de aartsengel Gabriël.

De engel verschijnt aan Zacharias,
Geschilderd door Domenico Ghirlandaio (1449-1494),
Geschilderd in 1486,
Fresco schilderij
© Santa Maria Novella, Florence

Reflectie bij het fresco schilderij:

We zijn gewoon om slecht nieuws te horen. Het meeste van wat onze nieuwsprogramma's domineert, richt zich op wat er mis is met de wereld in plaats van wat goed is. Zelfs als we goed nieuws horen, kunnen we het soms scepsis benaderen, de waarheid ervan in twijfel trekken of op zoek gaan naar de keerzijde ervan. In het evangelie van vandaag bracht de engel Gabriël goed nieuws aan Zacharias: zijn vrouw, Elizabeth, zou een zoon krijgen. Niet zomaar een zoon, maar een die groot zou zijn in de ogen van de Heer, vervuld van de Heilige Geest en het instrument om veel mensen van Israël terug naar God leiden. Toch worstelde Zacharias met dit nieuws - het leek te mooi om waar te zijn. Twijfelend aan de boodschap van de engel vroeg hij: "Hoe kan ik hier zeker van zijn?" In plaats van zich te verheugen in het goede nieuws zoals hem was gevraagd, bracht zijn ongeloof hem tot zwijgen, waardoor hij niet langer kon spreken.

Dit verhaal herinnert ons eraan dat niet goed luisteren, of zeer sceptisch zijn, niet alleen een negatief effect kan hebben op wat we zeggen, maar ook op hoe we het zeggen. Goed spreken vloeit altijd voort uit aandachtig luisteren. Net als Zacharias kunnen ook wij moeite hebben om goed nieuws te horen en te omarmen, met name het goede nieuws van Gods liefde voor ons door Jezus. We denken misschien: 'dit geldt misschien voor anderen', maar zeker niet voor mij. Zou God echt Zijn Zoon voor mij kunnen sturen?’ Toch echoën de woorden van de engel aan de herders op de avond van Jezus' geboorte door de tijd heen: "Vandaag is er een Redder voor u geboren." Die "u" omvat ieder van ons. Onze reis als christenen is er een van leren om echt naar dit goede nieuws te luisteren.

Het fresco dat we vandaag bekijken, geschilderd door Domenico Ghirlandaio, is onderdeel van een prachtige serie die is gemaakt voor de Tornabuoni-kapel in de kerk van Santa Maria Novella in Florence. De serie illustreert belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Johannes de Doper en in deze specifieke scène zijn we getuige van het moment dat de bejaarde priester Zacharias zijn buitengewone boodschap ontvangt terwijl hij zijn taken in de tempel uitvoert. Zacharias is bezig met het wierook maken voor het altaar. Links van het altaar verschijnt de engel Gabriël aan Zacharias, die hem het verrassende nieuws brengt dat hij en zijn vrouw, Elizabeth, een zoon zullen krijgen die Johannes moet heten. We kunnen Zacharias' ongeloof zien. Omdat hij weigert de goddelijke aankondiging te accepteren, verklaart de aartsengel Gabriël dat hij niet zal kunnen spreken totdat het kind geboren is. Wanneer Zacharias de tempel verlaat, wordt de profetie vervuld: hij wordt met stomheid geslagen, een zichtbaar teken van zowel zijn twijfel als de kracht van Gods woord. Ghirlandaio's fresco legt de spanning en ontzag van dit cruciale moment vast, met zijn rijk gedetailleerde setting en meesterlijke weergave van de aankomst van de engel te midden van de dagelijkse ritmes van het tempelleven. Het dient als een levendige herinnering aan de onverwachte manieren waarop God werkt en hoe hij ook verschijnt te midden van ons dagelijks leven.

Lucas 1:5-25

5 In de dagen van Herodes, koning van Judea, was er een priester Zakarias geheten, uit het priesterlijk geslacht van Abias; zijn vrouw behoorde tot de dochters van Aäron, en heette Elisabet. 6 Beiden waren rechtschapen in de ogen van God, en leefden onberispelijk in al de geboden en voorschriften van den Heer. 7 Ze hadden geen kinderen; want Elisabet was onvruchtbaar, en beiden waren reeds hoogbejaard. 8 Eens, dat zijn afdeling de beurt had, om de dienst voor God te verrichten, 9 werd hij, zoals dit bij de priesters gebruikelijk was, door het lot aangewezen, om de tempel des Heren binnen te gaan en wierook te offeren. 10 En al het volk stond buiten te bidden op het uur van het wierookoffer. 11 Daar verscheen hem een engel des Heren, die rechts van het wierookaltaar stond. 12 Zakarias ontstelde bij dit gezicht, en beefde van angst. 13 Maar de engel sprak tot hem: Vrees niet, Zakarias, want uw gebed is verhoord; Elisabet, uw vrouw, zal u een zoon schenken, en ge zult hem Johannes noemen. 14 Ge zult juichen en jubelen, en velen zullen zich over zijn geboorte verheugen. 15 Want hij zal groot zijn voor den Heer; hij zal geen wijn drinken, noch sterke drank; en reeds van de schoot zijner moeder af zal hij worden vervuld van den Heiligen Geest. 16 En vele kinderen van Israël zal hij bekeren tot den Heer hun God; 17 hij zal voor Hem uitgaan met de geest en de macht van Elias, om de harten der vaders tot de kinderen terug te brengen, en de weerspannigen tot de gezindheid van rechtvaardigen, en den Heer een goedgestemd volk gaan bereiden. 18 Maar Zakarias zei tot den engel: Waaraan zal ik dat erkennen? Want ik ben oud, en ook mijn vrouw is reeds op jaren. 19 De engel antwoordde hem: Ik ben Gábriël; ik sta voor Gods aanschijn, en ben gezonden, om u toe te spreken, en u deze blijde boodschap te brengen. 20 Zie, ge zult stom zijn en niet kunnen spreken, tot de dag waarop dit geschieden zal; omdat ge mijn woorden niet hebt geloofd, die te hunner tijd in vervulling zullen gaan. 21 Intussen stond het volk op Zakarias te wachten, en verwonderde zich er over, dat hij zolang in de tempel bleef. 22 Maar toen hij buiten kwam, en niet tot hen kon spreken, begrepen ze, dat hij in de tempel een verschijning gezien had; wel maakte hij gebaren, maar hij bleef stom. 23 Toen zijn diensttijd voorbij was, ging hij naar huis. 24 Enige tijd later kwam zijn vrouw Elisabet in gezegende omstandigheden; ze verborg zich vijf maanden lang, en sprak: 25 Dit heeft de Heer voor mij gedaan, toen Hij neerzag, om mijn schande bij de mensen weg te nemen.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇱🇺🇧🇪🇬🇧🇪🇸
Evangelie van 18 december 2024

De engel des Heren verscheen aan Jozef in een droom.

De droom van Sint-Jozef,
Geschilderd door Philippe de Champaigne (1602-1674),
Geschilderd in 1642,
Olieverf op doek
© Getty Museum, Los Angeles

Reflectie bij het schilderij:

In het evangelie van vandaag beschrijft Matteüs hoe de engel aan Sint-Jozef verscheen in een droom. Op dit schilderij van Philippe de Champaigne zien we Jozef, met zijn timmermansgereedschap aan zijn voeten, vast in slaap. In de kunst wordt Sint-Jozef vaak afgebeeld als een oude man, dus het is ongebruikelijk - en misschien wel dichter bij de waarheid- om hem hier afgebeeld te zien als een jonge man, zoals hij waarschijnlijk was ten tijde van het bezoek van de engel. De engel overspant de breedte van het schilderij en overbrugt visueel de afstand tussen Onze-Lieve-Vrouw en Sint-Jozef. De engel verbindt ze. De engel wijst zowel naar de hemel, de bron van het licht dat de scène verlicht, als naar de Maagd Maria, wat bevestigt dat Christus is verwekt door de Heilige Geest. Knielend voor een open Bijbel, wat symboliseert dat de Schrift wordt vervuld met de geboorte van haar Zoon, kijkt Maria omhoog naar de engel, haar armen gekruist over haar borst in een gebaar van nederigheid en geloof.

Een paar jaar geleden maakte ik een video over Sint-Jozef (klik hier om te bekijken). Ik probeerde door middel van kunst uit te beelden hoe hij de Heilige Familie liefhad, beschermde en voorzag met onwankelbare toewijding. Sint-Jozef is echt een voorbeeld van wat het betekent om een ​​man van God te zijn. Nu we precies een week verwijderd zijn van Kerstmis, verzekert het Evangelie van vandaag ons ervan dat, ongeacht welke uitdagingen de wereld ook tegenkomt, Gods woord onze band is. Wanneer we samenwerken met Zijn wil, vinden we een doel en gedijen we in Zijn genade.

Matteüs schrijft: "Toen Jozef wakker werd, deed hij wat de engel van de Heer hem had opgedragen", wat de volledige medewerking van Sint-Jozef aan Gods plan laat zien. Hij droomde en ging toen over tot actie. Hij streefde in stilte naar heiligheid, deed de gewone dingen van het leven met buitengewone trouw. Hij hield van de Heilige Familie en beschermde haar. Zijn voorbeeld roept ons op om te vertrouwen op Gods beloften en onze eigen rol in Gods goddelijke plan te omarmen.

Matteüs 1:18-24

18 De geboorte van Jesus Christus geschiedde aldus. Toen Maria zijn moeder verloofd was met Josef, werd zij, voordat ze gingen samenwonen, in gezegende toestand bevonden van den Heiligen Geest. 19 Daar Josef, haar man, een rechtvaardige was, en haar niet te schande wilde maken, besloot hij, in stilte van haar te scheiden. 20 Terwijl hij met die gedachte omging, zie, daar verscheen hem in een droom een engel des Heren, en sprak: Josef, zoon van David, vrees niet, Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want wat in haar is geboren, is van den Heiligen Geest. 21 Ze zal een zoon baren, en ge zult Hem Jesus noemen; want Hij zal zijn volk verlossen van hun zonden. 22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden wat de Heer gesproken heeft door den profeet, die zegt: 23 "Zie, de maagd zal ontvangen, en een zoon baren; en men zal Hem Emmánuel noemen"; dat is vertaald: God met ons. 24 Toen Josef uit de slaap was ontwaakt, deed hij zoals de engel des Heren hem had bevolen; en hij nam zijn vrouw tot zich. 25 Maar hij bekende haar niet, totdat zij een zoon had gebaard; en hij noemde Hem Jesus.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 👇🇧🇪🇮🇹🇱🇺🇬🇧
Evangelie van 17 december 2024

De genealogie van Jezus Christus, de zoon van David

De boom van Jesse,
Verluchte pagina door Meester van Jacobus IV van Schotland (1465-1541),
Geschilderd rond 1510,
Vlaams, Brugge
Temperakleuren, goud en in op perkament,
Ms. Ludwig IX 18 (83.ML.114), fol. 65
© Getty Museum, Los Angeles

Reflectie bij de verluchte manuscriptpagina:

In dit Vlaamse verluchte manuscript uit 1510 zien we de figuur Jesse uit het Oude Testament, afgebeeld in weelderige middeleeuwse kledij, liggend op een bed. Uit zijn lichaam groeit een boom, waarvan de takken zich uitspreiden om de pagina te vullen. Op deze takken zitten koningen uit het Oude Testament, de meesten dragen kronen en houden een scepter vast. Onder hen kunnen we koning David identificeren met zijn harp. De boom culmineert in een bloeiende lelie, die de Maagd en het Kind koestert in een gouden aureool. Deze prachtige afbeelding illustreert de profetie uit Jesaja 11:1: "Een scheut zal ontkiemen uit de wortel van Jesse, en een bloem zal opschieten uit zijn wortel." Het sluit ook visueel aan bij de evangelielezing van vandaag, waarbij Jezus wordt benadrukt als de Zoon van David en de langverwachte afstammingslijn wordt vervuld.

De genealogie die in het evangelie van Matteüs wordt geschetst, beslaat de heilsgeschiedenis, beginnend bij Abraham, doorlopend tot David, en gepresenteerd in zes groepen van zeven namen. Voor het Joodse volk symboliseert het getal zeven perfectie, en deze structuur onderstreept de volledigheid van Gods plan. De genealogie bereikt haar hoogtepunt in Jezus, wiens geboorte Israël al meer dan tweeduizend jaar had verwacht. God had al lang de weg voorbereid voor de komst van Zijn Zoon.

De genealogie van Matteüs vermeldt een breed scala aan mensen: heilige figuren, zondaars, verstotenen en mensen met een twijfelachtige reputatie. Toch werkte God met en door hen allemaal om de komst van Christus te bewerkstelligen. Dit herinnert ons eraan dat wij, net als zij, ook partners kunnen zijn in Gods plan, deelnemend aan Zijn voortdurende werk van verlossing, ook al beseffen we dat we allemaal zondaars zijn.

Deze evangelielezing wordt elk jaar op 17 december verkondigd, ook de eerste dag van de "O Antiphons" en het begin van de meer directe voorbereiding op Kerstmis tijdens de Adventsperiode. De "O Antiphons" zijn een reeks van zeven oude liturgische gezangen die worden gezongen tijdens het avondgebed (Vespers) in de liturgie van de uren, van 17 december tot 23 december, in de aanloop naar Kerstmis. Elke antifoon is een titel voor de Messias, ontleend aan profetieën uit het Oude Testament en rijk aan bijbelse symboliek, die het verlangen en de verwachting naar de komst van Christus uitdrukt.

1. 17 december: O Sapientia (O Wijsheid)

2. 18 december: O Adonai (O Heer van Macht)

3. 19 december: O Radix Jesse (O Wortel van Jesse)

4. 20 december: O Clavis David (O Sleutel van David)

5. 21 december: O Oriens (O Rijzende Zon)

6. 22 december: O Rex Gentium (O Koning der Naties)

7. 23 december: O Emmanuel (O God met ons)

Matteüs 1:1-17

1 Geschiedboek van Jesus Christus, zoon van David, zoon van Abraham. 2 Abraham won Isaäk. Isaäk won Jakob. Jakob won Juda en zijn broeders. 3 Juda won Fares en Zara bij Tamar. Fares won Esron. Esron won Aram. 4 Aram won Amminadab. Amminadab won Naässon. Naässon won Salmon. 5 Salmon won Boöz bij Rachab. Boöz won Obed bij Rut. Obed won Jesse. Jesse won koning David. 6 David won Sálomon bij de vrouw van Urias. 7 Sálomon won Róboam. Róboam won Abias. Abias won Asaf. 8 Asaf won Jósafat. Jósafat won Joram. Joram won Ozias. 9 Ozias won Jóatam. Jóatam won Achaz. Achaz won Ezekias. 10 Ezekias won Manasses. Manasses won Amon. Amon won Josias. 11 Josias won Jekonias en zijn broeders omstreeks de tijd der wegvoering naar Babylon. 12 En na de wegvoering naar Babylon won Jekonias Salátiël. Salátiël won Zoróbabel. 13 Zoróbabel won Abióed. Abióed won Eljakim, Eljakim won Azor. 14 Azor won Sadok. Sadok won Achim. Achim won Elióed. 15 Elióed won Eleazar. Eleazar won Matan. Matan won Jakob. 16 Jakob won Josef, den man van Maria, uit wie Jesus geboren is, die Christus genoemd wordt. 17 Tezamen dus zijn er van Abraham tot David veertien geslachten, en van David tot de wegvoering naar Babylon veertien geslachten, en van de wegvoering naar Babylon tot den Christus veertien geslachten.

image
Over

Kunst en katholiek is een mooie combinatie. Ook voor iedereen die katholiek is of er meer over wil weten.