Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐ช๐ธ๐ฑ๐บ๐ง๐ช๐ฌ๐ง๐ฎ๐น
Evangelie van 29 september 2024
Wees geen obstakel.
Stumbling Man,
Beeldhouwwerk van David K. Rubins (Amerikaans, 1902โ1985),
Gepatineerd brons
ยฉ David Kresz Rubins / Newfields, Indianapolis / Wikimedia
Reflectie bij het beeld:
Ik denk dat we allemaal wel eens langs de weg zijn gelopen en onverwachts zijn gestruikeld nadat we onze voet op een verhoogde stoeptegel hebben getrapt. Soms kunnen juist de stoeptegels die zijn ontworpen om een โโglad en veilig pad te bieden, een struikelgevaar worden als ze niet goed zijn uitgelijnd met de tegels eromheen. Wat bedoeld was om onze reis te vergemakkelijken, kan in feite een hindernis worden.
Dat is misschien ook een goede manier om over ons geloof te denken in de context van de evangelielezing van vandaag. We zijn niet bedoeld om obstakels te zijn voor anderen op het pad van geloof die zij bewandelen. Jezus spreekt over degene die Zijn volgelingen een beker koud water aanbiedt en degene die als een obstakel fungeert om hen ten val te brengen; degene die steunt en degene die hindert. Jezus zelf ervoer Petrus, de leider van de Twaalf, als een obstakel toen Petrus hem probeerde te weerhouden het pad te volgen dat God had uitgestippeld, omdat het kruis erbij betrokken was. Jezus berispte hem en zei: "Je bent een struikelblok voor mij." De evangeliรซn suggereren dat de discipelen bij meer dan รฉรฉn gelegenheid struikelblokken waren. Marcus vertelt ons bijvoorbeeld dat toen ouders hun kinderen naar Jezus brachten voor een zegen, de discipelen hen streng probeerden te blokkeren. In het evangelie van vandaag zien we opnieuw dat de discipelen proberen iemand ervan te weerhouden het werk van de Heer te doen, simpelweg omdat hij geen deel uitmaakte van hun groep. Jezus berispt hen opnieuw en zegt: "Houd hem niet tegen... Iedereen die niet tegen ons is, is voor ons."
Dit beeld met de titel Stumbling Man is een buitenbeeld van de Amerikaanse kunstenaar David K. Rubins (1902-1985) op het terrein van het Indianapolis Museum of Art. Het beeldt een man af die net over een obstakel is gestruikeld en nog aan het struikelen zit, vechtend om zijn evenwicht te hervinden. Het vallen gebeurt in een oogwenk - binnen een seconde kan iemand worden neergehaald. Het proces van herstellen, struikelen en weer opstaan โโduurt echter veel langer, wat de langzame en bewuste inspanning symboliseert die nodig is om tegenslagen te overwinnen. Het beeld is een levensgroot, gegoten bronzen beeld van een man die op zijn handen en knieรซn. Zijn hoofd is gebogen naar de grond en zijn lichaam lijkt gespannen, alsof hij zich inspant om te voorkomen dat hij helemaal neervalt..
Marcus 9:38-43,โ45,โ47-48
38 Johannes zeide tot Hem: Meester, we hebben iemand, die ons niet volgt, duivels zien uitdrijven in uw Naam; we hebben het hem verboden, omdat hij zich niet bij ons aansluit. 39 Maar Jesus sprak: Verbiedt het hem niet; want er is niemand, die een wonder verricht in mijn Naam, en onmiddellijk daarop Mij kan honen. 40 Wie niet tegen ons is, hij is voor ons. 41 En wie u een beker water te drinken geeft, juist omdat gij van Christus zijt, voorwaar Ik zeg u: Hij zal zijn loon niet missen. 42 Wie ergernis geeft aan een van deze kleinen, die in Mij geloven, het ware hem beter, dat hem een zware molensteen om de hals werd gehangen, en hij zo in de zee werd geworpen. 43 Zo uw hand u ergert, houw ze af. Het is beter, verminkt het Leven binnen te gaan, dan met twee handen naar de hel te gaan, naar het onuitblusbaar vuur, 44 45 En zo uw voet u ergert, houw hem af. Het is beter, kreupel het Leven binnen te gaan, dan met beide voeten in de hel te worden geworpen, in het onuitblusbaar vuur,
โฆ
47 En zo uw oog u ergert, ruk het uit. Het is beter met รฉรฉn enkel oog het koninkrijk Gods binnen te gaan, dan met twee ogen in de hel te worden geworpen, 48 waar hun worm niet sterft, en het vuur niet gedoofd wordt.