Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง
Evangelie van 20 oktober 2024

Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.

De apotheose van Lodewijk XIV,
Schilderij van Charles Le Brun (1619-169,
Geschilderd in 1677,
Olieverf op doek
ยฉ Museum of Fine Arts, Boedapest

Reflectie bij het schilderij:

In de evangelielezing van vandaag herdefinieert Jezus leiderschap radicaal door wereldlijke autoriteit te contrasteren met ware christelijke dienstbaarheid. In plaats van macht en dominantie te zoeken, roept Hij Zijn volgelingen op om dienend leiderschap te omarmen, waarbij grootheid wordt gemeten aan nederigheid en onbaatzuchtigheid. Het is een herinnering dat in Gods koninkrijk eer niet wordt gevonden in heersen over anderen, maar in het verheffen van hen door daden van dienstbaarheid. Echte grootheid komt voort uit het dienen van anderen, een weerspiegeling van Zijn eigen leven als iemand die "niet kwam om gediend te worden, maar om te dienen." Deze passage draait de maatschappelijke verwachtingen om en laat zien dat leiden dienen is, en dat ware macht wordt gevonden in liefde en opoffering, niet in controle of autoriteit.

Door de geschiedenis heen is er een aanzienlijke hoeveelheid kunst gecreรซerd om rijke beschermheren, heersers en religieuze autoriteiten te eren, vaak als een vertoning van hun macht, invloed en status. Deze beschermheren gaven opdracht tot het maken van grote kunstwerken, niet alleen voor religieuze toewijding, maar ook als een manier om hun gezag en nalatenschap te versterken. Zulke kunst, hoewel vaak mooi en cultureel betekenisvol, zou worden uitgedaagd door de evangelielezing van vandaag. Een voorbeeld is โ€˜De Apotheose van Lodewijk XIV van Charles Le Brunโ€™. Dit grote schilderij verheerlijkt de Zonnekoning en beeldt hem bijna af als een goddelijke figuur die opstijgt naar de hemel, wat zijn gezag en absolute heerschappij over Frankrijk benadrukt. Le Brun, de hofschilder van Lodewijk XIV, vergoddelijkt de Zonnekoning op metaforische wijze. Lodewijk XIV wordt verheven naar de hemel, met engelen die hem begroeten, alsof hij zijn bijna goddelijke recht om te regeren erkent. Zelfs goden uit het oude Rome en Griekenland zijn toegevoegd om de associatie van de koning met het tijdloze verder te versterken, dit alles onder het waakzame oog van Onze Lieve Vrouw. De koning straalt kalmte en rust uit, vergeleken met de aardse gevechten van andere stervelingen beneden.

Hoewel veel van de kunst die door machtige opdrachtgevers in de loop van de geschiedenis is besteld, inderdaad aardse macht uitstraalt, zou het te simplistisch zijn om dergelijke werken af โ€‹โ€‹te doen als werk zonder spirituele of christelijke waarde. Veel van deze stukken, zelfs als ze zijn ontworpen om de opdrachtgever te verheerlijken, spelen tegelijkertijd in op diepe christelijke thema's en beelden, wat een fusie van wereldlijke autoriteit met goddelijke symboliek weerspiegelt. De opdrachtgevers waren vaak nauw verweven met de kerk, en hun opdrachten waren niet alleen ijdele projecten, maar ook uitingen van hun geloof, hoe complex verweven ook met hun verlangen naar invloed.

Marcus 10:42-45

42 Maar Jesus riep hen naar Zich toe, en sprak tot hen: Gij weet, dat zij, die als vorsten worden beschouwd, over de volkeren heersen, en dat hun rijksgroten ze hun macht laten voelen. 43 Zรณ moet het niet zijn onder u; maar wie onder u groot wil worden, moet uw dienaar zijn; 44 en wie onder u de eerste wil zijn, moet aller dienstknecht wezen. 45 Ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en zijn leven te geven tot losprijs voor velen.

image