Bron: E.H. Patrick van der Vorst (christian.art) 🇪🇸🇬🇧🇮🇹🇱🇺🇧🇪
Evangelie van 27 oktober 2024

Christus geneest de blinde bedelaar Bartimeüs.

Rondel met Christus geneest de blinde man,
Hirschvogel Workshop, Naar Sebald Beham (1500–155,
Gemaakt in Neurenberg, Duitsland, tussen 1517–27,
Kleurloos en potmetalen glas met glasachtige verf
© The Metropolitan Museum of Art, The Cloisters, New York

Reflectie bij het glas-in-lood rondel:

Bartimeüs, de centrale figuur in de evangelielezing van vandaag, heeft mij altijd getroffen als een persoon met een opmerkelijke geest, ondanks de uitdagende omstandigheden in zijn leven. Zijn vastberadenheid om contact te maken met Jezus is duidelijk. Hij benaderde de Heer niet stilletjes of beleefd; in plaats daarvan riep hij met stoutmoedigheid: "Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij." Zelfs toen de menigte hem uitschold en hem zei stil te zijn, verhief Bartimeüs zijn stem alleen maar luider. Hier was een man die er volledig op gericht was om Jezus te bereiken, niet afgeschrikt door degenen die hem op zijn plaats probeerden te zetten. Het was zijn diepe, wanhopige behoefte die hem ertoe aanzette om de Heer te zoeken met zo'n onwrikbare vastberadenheid.

En zijn vastberadenheid wierp vruchten af. Jezus merkte het op en vroeg, veelbetekenend, juist die mensen die Bartimeüs het zwijgen hadden opgelegd, om Hem bij zich te roepen. Dit eerste deel van het verhaal spreekt boekdelen voor ons vandaag. Het moedigt ons aan om te blijven zoeken naar de Heer, zelfs als we weerstand ondervinden van degenen die ons misschien proberen tegen te houden. Vooral in een sterk geseculariseerde samenleving willen de meeste mensen niet dat we dicht bij Christus komen. In veel opzichten dwingt de cultuur om ons heen ons vaak om te zwijgen over ons geloof. Maar we worden geroepen om de geest van Bartimeüs te belichamen: stoutmoedig, vastberaden en onvermoeibaar in onze zoektocht naar God.

Dit kleine glas-in-lood rondel werd gemaakt in Neurenberg tussen 1517-1527. Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het 16de eeuwse Neurenberg was de invloed van de Italiaanse Renaissance, die een meer naturalistische stijl bracht in glas-in-loodontwerpen. De glasblazers combineerden gotische tradities met opkomende renaissance-esthetiek, wat leidde tot geavanceerdere schaduwtechnieken en driedimensionale effecten. Kunstenaars als Veit Hirsvogel en de familie Hirschvogel waren opmerkelijke figuren in deze periode, en droegen bij aan de reputatie van de stad voor het produceren van hoogwaardig glas-in-lood. Deze kleinere rondellen (slechts 30 cm in diameter) zouden zijn gemaakt voor privé-devotionele erediensten. We zien Bartimeüs afgebeeld met prachtige details, zittend buiten de muren van Jericho. In de verte is een man te zien, koppig, met gekruiste armen. Hij was waarschijnlijk een van de mensen die niet wilden dat Bartimeüs Jezus zou ontmoeten.

Marcus 10:46-52

46 Nu kwamen zij te Jericho aan. En toen Hij Jericho verliet, vergezeld van zijn leerlingen en een talrijke menigte, zat er een blinde bedelaar langs de weg: Bartimeüs, de zoon van Timeüs. 47 Zodra hij hoorde, dat het Jesus van Názaret was. begon hij hard te roepen: Jesus, Zoon van David, ontferm U mijner! 48 Velen vielen tegen hem uit, om hem tot zwijgen te brengen. Maar hij riep nog harder: Zoon van David, ontferm U mijner! 49 Jesus bleef staan, en sprak: Roept hem hier. Ze riepen den blinde, en zeiden tot hem: Houd moed, sta op; Hij roept u. 50 Hij wierp zijn mantel weg, sprong overeind, en ging naar Jesus toe. 51 Jesus sprak tot hem: Wat wilt ge, dat Ik voor u doe? De blinde zeide Hem: Rabboni, dat ik zien zal. 52 En Jesus sprak tot hem: Ga; uw geloof heeft u gered. En aanstonds zag hij weer, en volgde Hem op zijn weg.

image