Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art)🇧🇪🇱🇺🇮🇹🇬🇧🇪🇸
Evangelie van 9 november 2024
Feest van de Inwijding van de Lateraanse Basiliek
Hoofdgevel van Sint-Jan van Lateranen, met Paleis en Scala Santa aan de rechterkant (Veduta della Basilica di S. Giovanni Laterano),
Gegraveerd door Giovanni Battista Piranesi (1720–1778),
Uitgegeven ca. 1749,
Ets op papier
© Alamy
Reflectie bij de gravure:
Het feest van de Inwijding van de Lateraanse Basiliek eert de inwijding van de Aartsbasiliek van Sint-Jan van Lateranen in Rome, de kathedraal van de Paus als bisschop van Rome. In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, is deze basiliek, niet de Sint-Pietersbasiliek, de moederkerk van de Rooms-Katholieke Kerk en draagt ​​de titel "Moeder en Hoofd van alle kerken in de stad en de wereld." De Lateraanse Basiliek werd oorspronkelijk ingewijd in het jaar 324 na Christus door Paus Sylvester I, nadat Keizer Constantijn het land en de hulpbronnen voor de bouw ervan had gedoneerd. Het was het eerste openbare gebouw dat gewijd werd voor christelijke erediensten, en symboliseerde het nieuwe tijdperk van godsdienstvrijheid voor christenen na eeuwen van vervolging.
De viering van dit feest benadrukt de eenheid van de kerk, waarbij de Lateraanse basiliek dient als een zichtbaar symbool van de universele basis van de kerk in Christus en haar gemeenschap met de paus. De evangelielezing vertelt over het moment waarop Jezus de tempel in Jeruzalem reinigt. Hij verdrijft de geldwisselaars en verkopers van dieren en verklaart: "Neem dit alles hier weg en stop met het veranderen van het huis van mijn Vader in een markt." Deze passage resoneert diep met de betekenis van het feest, omdat het Jezus' ijver voor de heiligheid van de tempel weerspiegelt, een plek bedoeld voor aanbidding en gebed, niet voor winst en corruptie.
Vervolgens wijst Jezus op een diepere realiteit wanneer Hij zegt: "Breek deze tempel af en in drie dagen zal ik hem weer opbouwen." Terwijl zijn luisteraars dachten dat Hij sprak over de fysieke tempel, verwees Jezus naar de tempel van Zijn lichaam. Dit betekent een diepgaande verschuiving: de ware tempel van God is niet langer beperkt tot een fysieke structuur, maar wordt nu gevonden in Jezus Christus Zelf. Zijn dood en wederopstanding transformeerden de manier waarop wij Gods aanwezigheid begrijpen, en herinnerden ons eraan dat Hij niet alleen in heilige gebouwen zoals de Lateraanse Basiliek woont, maar in ieder van ons als leden van het Lichaam van Christus. Door dit feest worden we herinnerd aan onze gezamenlijke missie om de Kerk op te bouwen, zowel als een fysieke structuur van eenheid als een spirituele gemeenschap geworteld in Christus.
Johannes 2:13-22
13 Toen het paasfeest der Joden nabij was, trok Jesus naar Jerusalem op. 14 Hij zag in de tempel de verkopers van runderen, schapen en duiven; ook de geldwisselaars, die zich daar hadden neergezet. 15 En Hij maakte een zweep van koorden, dreef ze allen met schapen en runderen de tempel uit, en smeet het geld der wisselaars op de grond en de tafels omver. 16 En tot de duivenverkopers zeide Hij: Weg ermee; maakt het huis van mijn Vader niet tot een verkooplokaal. 17 Toen herinnerden zich zijn leerlingen, dat er geschreven staat: "De ijver voor uw huis zal Mij verteren." 18 Maar nu namen de Joden het woord, en zeiden tot Hem: Wat teken laat Gij ons zien, om zo te mogen optreden? 19 Jesus gaf hun ten antwoord: Breekt deze tempel af, en in drie dagen zal Ik hem opbouwen. 20 De Joden zeiden: Zes en veertig jaar heeft men aan deze tempel gewerkt, en zult Gij hem in drie dagen opbouwen? 21 Maar Hij sprak over de tempel van zijn lichaam. 22 Toen Hij dan van de doden verrezen was, herinnerden zich zijn leerlingen, dat Hij dit had gezegd; en ze geloofden in de Schrift, en in het woord, dat Jesus gesproken had.