Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡ฑ๐Ÿ‡บ
Evangelie van 21 november 2024

De presentatie van de Heilige Maagd Maria

Presentatie van de Maagd in de tempel,
Geschilderd door Pietro Testa (1611-165,
Geschilderd tussen 1641-43
Olieverf op doek, 323 x 226 cm
ยฉ The Hermitage Museum, St. Petersburg

Reflectie bij het schilderij:

Het feest van Maria's presentatie in de tempel viert vandaag haar levenslange toewijding aan God. Vanaf het begin was Maria uitverkoren voor Gods doeleinden, en deze toewijding bereidde haar voor om een โ€‹โ€‹levende tempel te worden die veel groter was dan de prachtige tempel in Jeruzalem! Terwijl de tempel in Jeruzalem werd vereerd als de plaats waar God op een speciale manier woonde, werd Maria zelf het vat waardoor God de wereld binnenkwam. Ze droeg Jezus in haar baarmoeder en belichaamde Gods aanwezigheid op een manier die elke fysieke structuur overstijgt. Haar openheid voor God vanaf haar vroegste jaren stelde haar in staat om deze buitengewone roeping te vervullen.

Wanneer we de term "presentatie" in een religieuze context horen, denken we vaak aan de Opdracht van Jezus in de Tempel in Jeruzalem, het vierde Blijde Mysterie van de Rozenkrans dat op 2 februari wordt gevierd. Vandaag eren we echter de herdenking van de Presentatie van Maria. Deze herdenking, die minstens teruggaat tot de achtste eeuw, herdenkt Maria's toewijding aan God vanaf jonge leeftijd. Ze reageerde volledig op Gods wil, waardoor ze klaar was om de tempel van Gods Zoon te worden als de tijd daar was. Ook wij worden uitgenodigd om Gods wil te volgen, zodat we, net als Maria, de aanwezigheid van de Heer naar anderen kunnen brengen.

'De Presentatie van de Maagd in de Tempel' van Pietro Testa is een monumentaal doek (323 x 226 cm.) gemaakt voor de kerk van Santa Croce dei Lucchesi in Rome. Pietro Testa, een barokkunstenaar die bekendstaat om zijn zeer theatrale, dramatische composities, brengt de scรจne tot leven met een mix van architectonische grootheid en emotionele details. Maria wordt getoond terwijl ze de tempeltrappen opgaat, begeleid door priesters, terwijl ze de heilige ruimte nadert. Haar figuur is zo klein van stuk vergeleken met de enorme tempelarchitectuur en de weelderig geklede tempelgangers. Maria straalt waardigheid en onschuld uit. Kleine witte bloemen liggen verspreid over de treden waar ze liep. Het gebruik van licht en schaduw, kenmerken van de barokstijl, vestigen de aandacht op de jonge Maria, in het midden van het doek.

Lucas 19:41-44

41 En toen Hij de stad naderde en haar zag, weende Hij over haar, en sprak: 42 Ach, mocht ook gij op deze dag nog erkennen, wat u tot vrede strekt; maar dat is thans voor uw ogen verborgen! 43 Waarachtig, er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een wal om u werpen, u omsingelen, en u van alle kanten benauwen; 44 dat ze u zullen verdelgen, u en uw kinderen, die in u wonen; en dat ze bij u geen steen op de andere zullen laten, omdat ge uw tijd van ontferming niet hebt erkend.

image