Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇮🇹🇧🇪🇪🇸🇬🇧
Evangelie van 25 november 2024
Een arme weduwe gooide er twee kleine muntjes in.
Een weduwemunt,
Geschilderd door John Everett Millais (1829-1896),
Geschilderd in 1870,
Olieverf op doek
© Alamy / Birmingham Museums Trust
Reflectie bij het schilderij:
De weduwe die alles wat ze had om van te leven in de tempelschatkist offerde, kan worden gezien als een weerspiegeling van Jezus, die Zijn hele leven aan God en voor Gods volk gaf. Hoewel haar bijdrage klein was in geldelijke termen - slechts twee muntjes - was haar daad van geven genereuzer dan de grotere bedragen die anderen gaven, omdat ze alles gaf, net zoals Jezus alles zou geven. Haar voorbeeld herinnert ons eraan dat ware vrijgevigheid niet altijd gemakkelijk te kwantificeren is. Degenen die weinig lijken te geven, bieden misschien in werkelijkheid meer dan degenen wiens giften substantieel lijken.
Uiteindelijk kan alleen God de diepte van onze vrijgevigheid volledig begrijpen, omdat alleen Hij weet wat we werkelijk kunnen geven. Onze menselijke oordelen zijn vaak gebaseerd op uiterlijke schijn, maar God ziet veel dieper en kijkt naar de bedoelingen van het hart. De weduwe viel misschien niet op bij de toeschouwers in de tempel, maar ze maakte een diepe indruk op Jezus, die haar voorbeeld vervolgens benadrukte zodat anderen het konden zien en van konden leren.
Dit schilderij van John Everett Millais, een van de oprichters van de Prerafaëlieten, toont The Widow’s Mite. In dit volwassen werk wijkt Millais af van de zeer gedetailleerde, levendige stijl van zijn vroege jaren ten gunste van een subtielere, losjes geschilderde benadering. In plaats van de weduwe af te beelden als behoeftig, geeft hij haar weer met een zekere waardigheid en stil vertrouwen. Ze is zelfverzekerd in haar acties, duidelijk overtuigd dat haar nederige offer van twee munten een waardevol en betekenisvol gebaar is. Interessant genoeg zijn de munt en de aalmoesdoos bijna onmerkbaar. In plaats daarvan vestigt Millais onze aandacht op de serene uitdrukking van de weduwe. Haar offer lijkt bijna triviaal naast de grote hoedendoos die ze in haar andere arm draagt. In de 19de eeuw waren hoeden essentiële elementen van de garderobe van een vrouw, en de toevoeging van de hoedendoos geeft haar een verfijnde uitstraling. Hoewel ze misschien arm is, portretteert Millais haar met diepe waardigheid en respect, en verheft haar nederige gebaar tot een daad van ware vrijgevigheid.
Lucas 21:1-4
1 Toen Hij nu opkeek, zag Hij de rijken hun giften in de offerkist storten. 2 Maar Hij zag ook een arme weduwe, die er twee penningen in wierp. 3 En Hij sprak: Voorwaar, Ik zeg u: deze arme weduwe heeft er meer in gestort dan alle anderen. 4 Want allen hebben van hun overvloed geofferd, maar zij heeft van haar armoede gegeven, heel haar vermogen.