APK en de nieuwe generatie monteurs
In Nederland hebben we de APK plicht. In andere landen heet het anders zoals keuring, MOT, TUV etc. ?
Nu had ik laatst een discussie over de huidige generatie monteurs. Dat deze eigenlijk veel te weinig kennis hebben van de oude automobiel.?
Het was ergens in de jaren tweeduizendnogwattien ?
Ik voeg hier twee foto's toe van twee autos met een leeftijds verschil van 20 jaar. Een Renault 4 uit 1963 en een Renault 4 van 1983 de ene een L en de andere een GTL. Dus een van de eerste serie en een van de laatste serie.?
Beide auto's werden op dezelfde dag gekeurd. De GTL toch zeker 20 jaar moderner dan de L De Oude werd gekeurd door een monteur die al jaren in een garage rondliep en die was in een half uur klaar.? De 20 jaar jongere R4 werd gekeurd door een menneke die net van school kwam. Die liep maar om de auto heen en kroop er in en er uit. En keek tussendoor hopeloos om zich heen. ?
Ik sta dus met de andere keurmeester te praten en die vraagt ineens HÉ JOCHIE BEN JE AAN HET DOEN??
Het manneke draait zich om, een laptop onder de arm. Hij had drie vragen. ?
Renault 4L 1963
De Eerste was hoe gaat de motor kap open, De tweede was hoe start je dat ding en de derde waar moet in vredesnaam deze stekker( OBDII ) in ?
En zo lang geleden is 1983 toch echt nog niet?
En nu moet ik zeggen dat ik exact zon zelfde verhaal heb meegemaakt met een 1987 Renault 11, een 1993 Renault 19, een 1988 Golf GTI en afgelopen Jaar met een Renault Twingo van de eerste generatie. Ook hier wist broekie van een monteur niet waar de stekker in moest ?
Dit heet niet dat alle nieuwe monteurs zo zijn, maar bewijst wel dat er verrekte weinig aandacht aan de oudere automobielen geschonken word tijdens de hedendaagse opleidingen. ?
Dit heet niet dat er bij de nieuwe generatie geen zogenaamde "echte"monteurs zitten. Die zijn er zeker wel. Ik heb er zelf verschillende opgeleid. Maar met zo'n R4 loop je toch echt de kans dat je vragen gaat krijgen die voor velen van ons voor zichzelf spreken.?
Hoe raar het ook klinkt: de officiële productie van de R4 eindigde in 1992. Maar door onderdelen overschot zijn er onder andere in Turkije nog R4's in elkaar gezet tot en met 1996. En dan blijkt dat zo'n oud bakkie helemaal nog niet zo oud is. 1992 is pas 30 jaar geleden en 1996 pas 24 jaar. ?