Het nieuwe rijden is het oude rijden.

Reacties · 430 Bekeken

Waarom het nieuwe rijden het oude rijden is


Het nieuwe rijden is het oude rijden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Weten jullie nog dat het nieuwe rijden werd geïntroduceerd? 

 

Het zou zuiniger zijn dan het oude rijden. 

 

Ik beweer dat er geen verschil tussen zit. Ik zal uitleggen waarom.

 

Eerst dit:

 We gaan even uit van een auto met vijf versnellingen. Dan nu de uitleg.

             1. 

Het nieuwe rijden bestaat uit schakelen tussen de pakweg 2000 en 3000 toeren omdat dit de zuinigste toeren zijn. Men schakelt dan bij pak hem weg 20 km/h, 40 km/h, 60 km/h 80 km/h per uur. En dan leert men de auto in de versnelling waar die in staat uit te laten rollen als men op splitsingen en/of kruisingen af komt. De brandstoftoevoer word afgesloten maar men houd geen aandrijving over waardoor snel reageren in een noodgeval bijna onmogelijk word. Soms zal men namelijk wel eens gas bij moeten geven in een noodgeval en in een hoge versnelling met lage toeren is er dan onvoldoende trekkracht.

            2. 

 Het oude rijden bestaat uit schakelen bij 20 km/h, 40 km/h, 60 km/h 80 km/h ( ziet er bekend uit niet waar ) En met het oude rijden leert men de auto uit te laten rollen met terug schakelen zodat er in geval van calamiteiten ten alle tijden trekkracht is. En ook in de tijd van het oude rijden werd de brandstof al afgeknepen als men het gas losliet. Afremmen op de motor noemt men dit.

 Wat bij het oude rijden ook werd geleerd en tegenwoordig veel minder is dat men bij bijvoorbeeld het oprijden van de snelweg de 4e versnelling niet bij 80 maar tudssen de 90 en 100 km per uur werd ingelegd ( naar de 4 worde geschakeld ) in verband met aanpassen verkeer op de snelweg en dus veiliger.

Nu gaan er vast en zeker vragen komen over hoe weet je dat of jaja het zal wel. 

 

Maar ook dat kan ik uitleggen.

            1. 

Men nemen een auto met toerenteller. Men nemen dan de proef op de som en schakelen bij 20 km per uur maar voordat men schakelt kijkt men naar de snelheidsmeter. Deze zal tussen ongeveer 2000 en 3000 toeren staan. Ook bij 40, 60, en 80 km/h zal dit zo zijn.

            2. 

Men nemen diverse andere auto's en herhaalt de proef.

 

Bij welke auto's heb ik dit gezien? Dat zijn er te veel om op te noemen maar ik zal er een paar als voorbeeld noemen.  Ik zal dan de jaren 70/80 versie tegenover een veel jongere opvolger zetten. En soms op een volgende auto's van hetzelfde type

            1. 

Audi 80 1.6 bj. 1988 - Audi A4 bj. 1995

            2. 

Renault 20 TX ( 5 versn.) bj. 1979 - Renault 21 bj 1987 - Renault Laguna bj 1996 - Renault Laguna 2009 =Renault Talisman bj. 2016

            3. 

Peugeot 205 bj. 1983 - peugeot 207 bj. 2013 

            3. 

Nissan Bluebird bj. 1983 - Nissan Primera bj. 2006

            4. 

Renault 14 TS  bj. 1979 ( 5 versn ) - Renault 11 bj. 1984 ( 5 versn. )- Renault 19 bj. 1993 - Renault Megane 1 Bj 1999 ( diesel ) 2001 ( benzine ), Renault Megane 2 bj. 2006 ( benzine en diesel )

            5. 

Ford Fiesta bj 1976 ) 4 versn. ) - bj. 1984 ( benzine en diesel ) 2002 ( benzine en diesel

 

Bij al deze auto's was het schakelpunt van 20, 40, 60, 80 zo tussen pak hem beet 2000 - 3000 toeren. 

 

Conclusie het nieuwe rijden dat gepromoot werd/word is gewoon het oude rijden. Met het verschil dat bij het oude rijden ook de veiligheid werd meegenomen in de manier van rijden welke bij het nieuwe rijden verwaarloost word. En :...............................Iemand die in de jaren 80 heeft leren rijden volgens het oude principe rijd dus even zuinig als iemand die rijd volgens het nieuwe rijden met het verschil dat degene die het oude rijden hanteert het op een veiligere manier doet.

Reacties