naar de garage
Ja naar de garage. Want een gemotoriseerd en verrijdbaar onderstel heeft zo nu en dan toch echt wel onderhoud nodig.
Helaas kan ik niet meer alles zelf doen bij gebrek aan sleutelplek. Een hele tijd ging ik naar een doe het zelf garage.waar men een brug en gereedschap kon huren en als nood aan de man was onderdelen kon bestellen. Echter werd in deze garage verwacht dat je het materiaal zelf meenam. Helaas is deze er niet meer en de doe het zelf garages die ik ken verplichten je bij hen de onderdelen te bestellen. Vaak van merken die ik niet op de auto tegen wil komen en tegen prijzen die ver boven de prijzen liggen van de leveranciers waar ik zelf bestel. Ik doe dus nog steeds zo veel mogelijk zelf.
Alleen helaas word dan dan thuis op de oprit of in de garage als die zo leeg is dat er een auto in past. Maar bij gebrek aan smeerput is niet alles mogelijk. Het gevolg is dat er nogal eens auto onderdelen en gereedschap over de oprit liggen. Voor de dingen die ik thuis niet zelf kan heb ik dan een vertrouwde garage waar de auto's ook voor de APK heengaan.Zoals jullie zien zijn er verschillende merken en types van verrijdbare gemotoriseerde onderstellen.
Ja van mezelf maar ook van anderen. Graag zou ik weer in de buurt een brug met gereedschap huren zonder me te verplichten ook de onderdelen bij deze garage af te nemen. Tot die tijd laat ik de lastige klussen over aan een garage en doe de minder lastige klussen zelf. Hier volgt een klein overzicht van sleuteltijd. Het vervangen van de schokbrekers van een Toyota Starlet. Deze auto was destijds van een vriend en samen zijn we aan de slag gegaan. Zo nu en dan zat het tegen maar na 7 uur waren de schokbrekers vervangen de as hoezen voor ook gelijk meegepakt en toen we toch bezig waren ook de auto maar een grote beurt gegeven. Dit is zeer bevredigend kan ik vertellen. Ik kan je dus ook vertellen dat we begonnen met de schokbrekers achter maar dat er wel een paar APK punten te voorschijn kwamen.
Ach met zijn tweeën was het goed te doen. Het zat zo nu en dan wel een beetje tegen maar we hebben ons niet laten kennen. en jawel na onze sleuteldag werd de Starlet goedgekeurd op de APK. Later hebben we nog eens de radiator van deze auto vervangen omdat deze een beetje lekte ( het liep er sneller uit dan je kon bijvullen?) Tja en dan krijg je dus de vraag maar wat deed je dan? Nou van alles en dat doe ik nog als het voorkomt voor zover ik er geen brug bij nodig heb. Nou wat doe nog mee behalve schokbrekers vervangen?
Het volgende.
Om te beginnen de olie aftapplug verwijderen gevolgd door het weg laten lopen van de oude olie. Dit kan even duren. In dit geval kwam vier en een halve liter er uit gelopen.
Hierna volgt dan het vervangen van het olie filter. Ja en als die halverwege het motorblok zit en je er van boven af niet bij kunt dan doe je het van onder af wat ook niet altijd even makkelijk is. In dit geval zaten er links en rechts wat motoronderdelen in de weg. Zo zat er een v-riem in de weg en omdat die nog niet zo lang geleden vervangen was. En omdat ik vertikte om die er af te halen was het even iets lastiger het olie filter los te krijgen. En ja ik heb er eenool weer een nieuw oliefilter opgedraaid hoor, ook met een beetje moeite ?
Tja en ook het luchtfilter vervangen. Zoals jullie zien werd het wel weer tijd dat deze vervangen werd. Voor de kijker rechts het oude luchtfilter. groot verschil met het nieuwe luchtfilter dat jullie links kunnen bekijken. En al lijkt het niet zo de filters zijn echt even groot. Verbazingwekkend hé hoe een kleurtje iets anders in grote kan laten lijken nietwaar.
Als je dan de olie er uit hebt laten lopen, De aftap plug met nieuwe ring gemonteerd hebt, het oliefilter vervangen hebt en ook het luchtfilter vernieuwd hebt wat doe je dan? Ja dan vul je de olie bij anders gaat het niet goed komen als je gaat rijden niet waar. Dus zoals jullie zien heb ik dan toch maar olie de motor in gegoten?
En als je dan toch de auto op de brug hebt staan wat doe je dan? Dan loop je de hele auto na. Tja de rubbers van de uitlaat waren na bijna 20 jaar een beetje uitgelubberd en aan het vergaan. Dus na een noodreparatie met touw toch maar de uitlaat in nieuwe rubbers gehangen Scheelt een hoop lawaai en geklapper kan ik vertellen.?
Voor de mensen die denken maar welke auto is dat dan in vredesnaam. Nou dit was dus mijn oude trouwe Renault 19. Een van de fijnste auto's die ik ooit bestuurd heb.
Overig werk dat er gebeurd en niet altijd alleen zoals jullie hier zien is vervangen van onderdelen welke defect of versleten zijn. Zoals jullie aan mijn gezicht en houding zien gaat dat ook niet altijd even makkelijk.
Zoals gezegd kan ik thuis niet al deze werkzaamheden uitvoeren bij gebrek aan smeerput of brug.
Als iemand voor mij een sleutelplek weet in de regio Roermond-Maasbracht-weert liefst met brug en waar ik mijn eigen onderdelen mee kan nemen ( dat is een must) dan zou ik dat graag willen weten.
Victor.