Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

Goh, maak mij blij! Dat zou pas een feest zijn!
=
‘Goed mogelijk dat Oranjes er geen zin meer in hebben als ze minder geld krijgen’
Het gedoe rond de herfstvakantie van het koninklijke gezin, met de late terugkeer van de prinsessen Amalia en Alexia gisteravond als meest recente toevoeging, het gemor rond de riante beloningen voor de Oranjes en het gebrek aan transparantie daarover: is de monarchie zoals wij die al eeuwen hebben, nog wel houdbaar? Niet zonder ingrijpende veranderingen, stellen hoogleraar Paul Bovend’Eert en historica Dorine Hermans.

Lees verder: https://www.ad.nl/royalty/goed....-mogelijk-dat-oranje

image

image

image

image

Weerspreuk van de dag 1

image

image

Spreuk van de dag. Goedemorgen!

image

Fake data and superstition are driving mass insanity and government policy

Maar eens laten zien hoe de kranten werken; Propagandatechnieken!

• Eerlijk
De eenvoudigste vorm van propaganda: een eerlijk argument waarbij het aan het publiek zelf wordt overgelaten, tot een besluit te komen.
Voorbeeld: een aanhanger en een tegenstander van een politiek standpunt gebruiken eerlijke argumenten om elkaar op andere politieke gedachten te brengen.
• Stijlvol
Bijvoorbeeld politici die hun spreekstijl bijschaven, hun uiterlijk veranderen of zorgen dat ze gezien worden op stijlvolle locaties om hun aantrekkingskracht te vergroten.
• Trucs
Trucs kunnen helpen om andermans impact te verzwakken. Bijvoorbeeld het verspreiden van een gerucht.
Voorbeeld: In 2002 moest de 58-jarige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder naar de rechter stappen om een eind te maken aan het gerucht dat hij zijn haar verfde – het gerucht maakte hem belachelijk.
• Misleiding
Mensen misleiden om ze met een bepaald idee te laten instemmen. Bijvoorbeeld valse propaganda in oorlogstijd of in samenlevingen zonder vrije media die de leugen zouden kunnen ontdekken en onthullen.
Bijvoorbeeld: Vijandelijke troepen ervan overtuigen dat ze dichter bij een nederlaag zijn dan ze in werkelijkheid zijn.
• Herhaling
Boodschappen telkens herhalen waardoor mensen deze op den duur voor waar gaan aannemen.
• Grote leugens
Soms geloven mensen grote leugens eerder dan kleine, wanneer het niet in ze op komt dat iemand in staat zou zijn zo'n grote leugen te verkondigen.
• Naamgevingen
Een slechte naam zodanig koppelen aan hetgeen dat men wil 'zwart maken', dat het al gediscrimineerd wordt voor het geanalyseerd kan worden. Men legt zo goed als automatisch de link met het slechte aspect voor men rationeel begint te denken.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/....Propaganda_(communic

Propaganda (communicatie) - Wikipedia
nl.wikipedia.org

Propaganda (communicatie) - Wikipedia