Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

https://youtube.com/shorts/MD7....64PLBwyI?si=Pqy03Nhr

Simba

Dit is Simba.. een hele lieve poes die erg aanhankelijk is! Ze kan nog erg speels zijn .. en is lief voor iedereen..
het liefst wil ik haar samen met boef ergens plaatsen, waar nog geen katten wonen.
Boef is een kater (gecastreerd) van 5 en is 1 van het nestje van Simba 5 jaar geleden. Daarna is Simba gesteriliseerd.
Boef is ook erg lief en aanhankelijk.. maar ook echt een boef soms . Vangt muisjes en vogeltjes voor je.. en kan ook nog speels zijn !

https://vindhuisdieren.com/kat....ten/simba?fbclid=IwY

image
14 w - Youtube

Professor Pierre Capel “geschokt” door nieuwe SA-mRNA COVID-vaccins.

Oplichter maakt ruim 21.000 euro buit van oudere slachtoffers.

KAAG EN BRAASSEM - Veertien slachtoffers en ruim 21.000 euro buit: de politie is op zoek naar een man die een hele reeks gestolen pinpassen heeft gebruikt. Er zijn opnames gedaan bij geldautomaten en cadeaukaarten gekocht.

De oudere slachtoffers zijn eerder dit jaar allemaal gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Die maakt ze wijs dat hun bankrekening in gevaar is en dat die geblokkeerd moet worden. De pinpas wordt vervolgens thuis opgehaald, met het verhaal dat er daarna een nieuwe zal worden aangemaakt.

De politie in onze regio heeft dezelfde verdachte in beeld bij tien aangiftes van zulke fraude, voornamelijk uit de gemeente Kaag en Braassem, maar ook uit Westland. Hij is ook actief geweest in de politieregio Midden-Nederland. Daar zoeken ze hem voor vier vergelijkbare zaken.

De man is een aantal keren te zien tijdens het ophalen van de pinpas. Ook komt hij op verschillende plekken op verschillende dagen in beeld als hij de gestolen passen gebruikt.

image

Oplichter maakt ruim 21.000 euro buit van oudere slachtoffers.

KAAG EN BRAASSEM - Veertien slachtoffers en ruim 21.000 euro buit: de politie is op zoek naar een man die een hele reeks gestolen pinpassen heeft gebruikt. Er zijn opnames gedaan bij geldautomaten en cadeaukaarten gekocht.

De oudere slachtoffers zijn eerder dit jaar allemaal gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Die maakt ze wijs dat hun bankrekening in gevaar is en dat die geblokkeerd moet worden. De pinpas wordt vervolgens thuis opgehaald, met het verhaal dat er daarna een nieuwe zal worden aangemaakt.

De politie in onze regio heeft dezelfde verdachte in beeld bij tien aangiftes van zulke fraude, voornamelijk uit de gemeente Kaag en Braassem, maar ook uit Westland. Hij is ook actief geweest in de politieregio Midden-Nederland. Daar zoeken ze hem voor vier vergelijkbare zaken.

De man is een aantal keren te zien tijdens het ophalen van de pinpas. Ook komt hij op verschillende plekken op verschillende dagen in beeld als hij de gestolen passen gebruikt.

image

Oplichter maakt ruim 21.000 euro buit van oudere slachtoffers.

KAAG EN BRAASSEM - Veertien slachtoffers en ruim 21.000 euro buit: de politie is op zoek naar een man die een hele reeks gestolen pinpassen heeft gebruikt. Er zijn opnames gedaan bij geldautomaten en cadeaukaarten gekocht.

De oudere slachtoffers zijn eerder dit jaar allemaal gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Die maakt ze wijs dat hun bankrekening in gevaar is en dat die geblokkeerd moet worden. De pinpas wordt vervolgens thuis opgehaald, met het verhaal dat er daarna een nieuwe zal worden aangemaakt.

De politie in onze regio heeft dezelfde verdachte in beeld bij tien aangiftes van zulke fraude, voornamelijk uit de gemeente Kaag en Braassem, maar ook uit Westland. Hij is ook actief geweest in de politieregio Midden-Nederland. Daar zoeken ze hem voor vier vergelijkbare zaken.

De man is een aantal keren te zien tijdens het ophalen van de pinpas. Ook komt hij op verschillende plekken op verschillende dagen in beeld als hij de gestolen passen gebruikt.

imageimage

CBR heeft handen vol aan verkeershufters: duizenden verplichte cursussen.

Rijden onder invloed van alcohol of drugs, met veel te hoge snelheid of extreem asociaal gedrag op de weg. Het zijn dingen waarvoor steeds meer bestuurders in Brabant een verplichte cursus moeten volgen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Bedoeld om zo hun rijgedrag te verbeteren. Alleen vorig jaar al kregen ruim 16.000 Nederlanders zo'n Educatieve Maatregel opgelegd.

En de kans is groot dat we daar dit jaar flink overheen gaan. Deze maand stond de teller landelijk al op 15.000 en daar zal het niet bij blijven. Afgelopen weekend nog haalden twee snelheidsduivels in Brabant het nieuws met hun rijgedrag dat hen zo'n verplichte cursus opleverde.

Wie denkt dat alleen jonge mannen de fout ingaan komt bedrogen uit. Op de cursus zie je ook brave huisvaders of zakenmannen in pak, zegt Marian de Kort, die de cursus geeft bij het CBR. "De meeste deelnemers komen met zichtbare tegenzin en ze vinden bijna allemaal dat ze goed kunnen rijden."

Volgens haar zijn de cursisten het vaak niet eens met de overtreding die ze hebben begaan en de maatregel die daarop volgt. "Gelukkig zijn we daarin getraind en kunnen we het vaak wel ombuigen." De deelnemers moeten ook wel meewerken en hun best doen, want anders verklaart het CBR het rijbewijs ongeldig.

Tijdens de cursus draait het dus om gedragsverandering. "Maar ze leren vooral kritisch kijken naar de risico's van hun rijgedrag voor hunzelf en voor anderen", vertelt Marian. De meeste cursisten komen bij haar omdat ze onder invloed van alcohol gereden hebben. "Maar we zien dat onder invloed rijden van drugs toeneemt, vooral bij jongeren."

Veel mensen realiseren zich niet dat drugs erg lang kunnen doorwerken. "Als je op een festival een xtc-pilletje neemt, kan dat 19 tot 46 uur later nog je bloed zitten. Als CBR proberen we mensen daar echt bewust van te maken." Ze vindt GHB en lachgas nog veel gevaarlijker. "Gebruikers kunnen onder het rijden bewusteloos raken."

Ook cannabisgebruik is niet zonder risico. De werkzame stof THC wordt namelijk opgeslagen in het vetweefsel vertelt Marian. "Ons lichaam bepaalt dus een beetje zelf wanneer en hoeveel we ervan onder invloed zijn. Dus iemand die veel blowt, zou ik theorie continu onder invloed kunnen rijden."

Toch heeft Marian niet de illusie dat na de cursus iedereen zijn rijgedrag aanpast. "Dat zou heel mooi zijn, maar zo werkt het helaas niet." Volgens haar zijn er drie types cursisten. "Bestuurders die zich al bewust worden van hun fout zodra ze staande worden gehouden, mensen bij wie dat tijdens de cursus gebeurt, maar je hebt ook automobilisten bij wie het pas doordringt als er iemand op de motorkap ligt."

Ondanks dat Marian weet dat de cursus niet altijd helpt, is ze overtuigd van de meerwaarde. "We zien wel dat als bestuurders ervaringen delen, dat bij de andere cursisten iets doet en ze inzien welke risico's ze hebben genomen." Zelf probeert ze mensen niet te overtuigen dat hun hufterige of gevaarlijke rijgedrag fout was. "We geven ze handvatten om het zelf te laten inzien en aan te pakken."

Het CBR geeft vijf verschillende cursussen over gedrag en verkeer. Die drie tot vier dagdelen verspreid over een paar weken en kosten tussen de zeven- en dertienhonderd euro. 'Geldklopperij' vinden sommigen. "Maar als je ziet wat zo'n cursus allemaal inhoudt, is dat wat het kost. Het is geen extra boete", vertelt Marian.

Marian gaat ervan uit dat het druk zal blijven bij de cursussen omdat weggebruikers zich te weinig bewust zijn van de gevaren van hun overtredingen. "Soms zou ik weggebruikers ook wel een Educatieve Maatregel willen opleggen als ik zie hoe gevaarlijk ze rijden met hun telefoon in de hand."

image

Op deze school krijgen leerlingen Arabische les: ‘Meer leren over de wereld’

Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft een vernieuwende stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit nieuws, onlangs bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.

Het college heeft gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering. Deze keuze komt voort uit de mogelijkheid om het lesaanbod voor moderne talen anders te benaderen.

Waar er eerder vaste vakken waren zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Met deze verandering krijgen scholen de kans om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Niet alleen zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs, maar het zou ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.”

”Zo kunnen zij zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd.”

”Helaas zijn er momenteel te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets waar we echt verandering in willen brengen.”

Voor zover bekend, is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van andere scholen die dezelfde stap hebben gezet.

Hoewel dit bijzonder lijkt, is het niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen buiten de gebaande paden treden: in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aan.

De keuze voor Arabisch sluit aan bij een bredere trend in het onderwijs, waarbij scholen meer ruimte krijgen om hun lessen op maat aan te passen aan de noden van hun leerlingen.

Arabisch, gesproken door miljoenen mensen wereldwijd, biedt leerlingen niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.

Door Arabisch aan te bieden, creëert het Heilige-Drievuldigheidscollege een unieke leerervaring voor leerlingen.

Ze ontwikkelen niet alleen nieuwe taalkennis, maar ook een dieper begrip van verschillende manieren van denken en communiceren.

Dit kan hen helpen in hun persoonlijke groei én in hun toekomst, waarin kennis van verschillende culturen steeds belangrijker wordt.

De hervormingen in het secundair onderwijs bieden scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege de mogelijkheid om innovatief te zijn.

Door Arabisch toe te voegen aan het curriculum, bereidt de school haar leerlingen niet alleen intellectueel voor, maar ook op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds crucialer worden.

image

Op deze school krijgen leerlingen Arabische les: ‘Meer leren over de wereld’

Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft een vernieuwende stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit nieuws, onlangs bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.

Het college heeft gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering. Deze keuze komt voort uit de mogelijkheid om het lesaanbod voor moderne talen anders te benaderen.

Waar er eerder vaste vakken waren zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Met deze verandering krijgen scholen de kans om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Niet alleen zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs, maar het zou ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.”

”Zo kunnen zij zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd.”

”Helaas zijn er momenteel te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets waar we echt verandering in willen brengen.”

Voor zover bekend, is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van andere scholen die dezelfde stap hebben gezet.

Hoewel dit bijzonder lijkt, is het niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen buiten de gebaande paden treden: in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aan.

De keuze voor Arabisch sluit aan bij een bredere trend in het onderwijs, waarbij scholen meer ruimte krijgen om hun lessen op maat aan te passen aan de noden van hun leerlingen.

Arabisch, gesproken door miljoenen mensen wereldwijd, biedt leerlingen niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.

Door Arabisch aan te bieden, creëert het Heilige-Drievuldigheidscollege een unieke leerervaring voor leerlingen.

Ze ontwikkelen niet alleen nieuwe taalkennis, maar ook een dieper begrip van verschillende manieren van denken en communiceren.

Dit kan hen helpen in hun persoonlijke groei én in hun toekomst, waarin kennis van verschillende culturen steeds belangrijker wordt.

De hervormingen in het secundair onderwijs bieden scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege de mogelijkheid om innovatief te zijn.

Door Arabisch toe te voegen aan het curriculum, bereidt de school haar leerlingen niet alleen intellectueel voor, maar ook op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds crucialer worden.

image