Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

https://www.politico.eu/newsle....tter/politico-eu-inf

Brussels BBQ, with commissioners as the meat – POLITICO
www.politico.eu

Brussels BBQ, with commissioners as the meat – POLITICO

Presented by TikTok Europe By ELISA BRAUN PRESENTED BY Tips, tales, traumas to @ElisaBraun or influence@politico.eu | View in your browser BONJOUR. When I started working in Brussels, one warm sunn…

https://www.politico.eu/articl....e/leaked-eu-commissi

Leaked documents: Which EU commissioners have the most property, money and influence – POLITICO
www.politico.eu

Leaked documents: Which EU commissioners have the most property, money and influence – POLITICO

POLITICO has reviewed the declarations of interest of every European Commission nominee.

Energiebedrijven fel tegen meebetalen aan stroomnet: ‘Onzalig plan’

De Nederlandse energiebedrijven zien het niet zitten om mee te betalen aan de kosten van het stroomnet. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt doet daartoe een voorstel, zodat de kosten van de uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk niet alleen bij burgers en bedrijven terechtkomen. Cora van Nieuwenhuizen, voorzitter van brancheorganisatie Energie-Nederland, noemt het voorstel ‘sympathiek’, maar is er geen voorstander van.

De ACM wijst naar een nieuwe situatie op de energiemarkt, waardoor het noodzakelijk is dat energiebedrijven meebetalen aan de kosten van het stroomnet. 'We hebben te maken met de energietransitie, waardoor er veel meer energie decentraal wordt opgewekt. Ook is er netcongestie. Dat leidt allemaal tot forse en belangrijke investeringen in het stroomnet.

Maar die forse investeringen leiden ook tot sterk stijgende netkosten. Wij vinden het belangrijk dat dat eerlijk wordt verdeeld over alle gebruikers van het net. Dat zijn niet alleen consumenten en bedrijven, maar ook de zogenoemde invoerders en buitenlandse afnemers', zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.

Van Nieuwenhuizen vreest dat de totale kosten van energie fors oplopen als het voorstel van de toezichthouder doorgang vindt. 'We hebben in Nederland al hele hoge elektriciteitsprijzen door alle belastingen en de netwerkkosten die er nu ook al zijn. Als je dit nu invoert, dan zet je eigenlijk de Nederlandse elektriciteitsproducten verder op achterstand. Dan wordt het nog duurder in Nederland dan in andere landen.'

Volgens de voorzitter investeren Nederlandse energiebedrijven al fors in de Nederlandse energietransitie. Daarbij stelt ze ook dat die investeringen steeds onaantrekkelijker worden. 'Bij een windpark op zee gaat het om hele grote bedragen. Dat wordt al steeds onaantrekkelijk. Nu wordt het eigenlijk nog veel moeilijker om überhaupt in hernieuwbare energie verder te kunnen investeren. Het is echt een onzalig plan', aldus de lobbyist.

Toch zijn het op dit moment de consumenten die last hebben van een hogere rekening, doordat energiebedrijven enerzijds de tarieven voor teruglevering verhogen en anderzijds de overheid de salderingsregeling snoeit. Van Nieuwenhuizen ziet die trend ook, maar wijst er ook op dat energiebedrijven met hoge kosten zitten. Zij vreest er juist voor dat door de hoge kosten en de afnemende investeringsmogelijkheden dat Nederland straks meer afhankelijk gaat worden van de stroomopwekking uit het buitenland.

Eerder pleitte de voorzitter er al voor om de kosten juist uit de algemene middelen te betalen. Ook nu wijst ze weer naar die mogelijkheid. Ze benadrukt dat de kosten voor infrastructuur ook worden gedekt door belastingen. Voor het stroomnet zou er in dat geval een deel gereserveerd kunnen worden in een fonds, waardoor het over meerdere jaren 'uitgesmeerd' kan worden, zegt Van Nieuwenhuizen. 'Dan kan je het op een heel verantwoorde manier met elkaar betalen.' Ook stelt ze voor om pensioenfondsen te laten investeren in het stroomnetwerk. 'Op de lange termijn is het namelijk een hele stabiele inkomstenstroom.'

image

KLM gaat reorganiseren om operationele en financiële positie te versterken.

KLM kondigt vandaag maatregelen aan om de operationele en financiële prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. 'Deze maatregelen zijn onder meer het verhogen van de productiviteit, het vereenvoudigen van de organisatie, kostenbesparingen en het uit- of afstellen van investeringen', zo meldt KLM donderdag.

'Ondanks de omzetgroei is dit noodzakelijk vanwege de stijgende kosten van materieel, personeel en havengelden. Bovendien is KLM bezig met een omvangrijke vlootvernieuwing – een miljardeninvestering gericht op schoner, stiller en zuiniger vliegen', aldus KLM.

'Wij willen onze 105-jarige pioniersrol in de luchtvaart behouden en Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld. Maar net als veel andere luchtvaartmaatschappijen heeft KLM last van hoge kosten en tekorten aan medewerkers en materieel.

Onze vliegtuigen zitten vol, maar onze capaciteit is nog steeds niet terug op het niveau van voor corona. We willen voorop blijven lopen in klant- en medewerkerstevredenheid en verduurzaming. Als we dat op een gezonde en sterke manier willen blijven doen, moeten we duidelijke keuzes maken. Dat is pijnlijk voor elke KLM-collega, maar het is noodzakelijk en het moet nu', stelt Marjan Rintel, President-directeur & CEO van KLM.

Met het totale pakket van maatregelen streeft KLM op korte termijn naar een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. Aansluitend bij de groepsambitie van Air France-KLM moet dit leiden tot een structurele winstmarge van boven de 8 procent in 2026-2028.

image

A-merk lekkerder of gezonder dan B-merk? "Enige verschil is de marketing"

Sommigen zweren bij Coca-Cola of geloven dat de tomatensaus van Heinz echt gezonder is. Maar feitelijk zijn A-merken op geen enkel vlak per se beter dan B-merken. Je bent alleen in hun slimme marketing getrapt.

"Het A-merk is zeker weten niet altijd gezonder dan de variant van het B-merk”, vertelt voedingsdeskundige Camella Bot. "Het enige verschil tussen de producten van de A- ten opzichte van de B-categorie is dat de A-variant een marketingstrategie heeft. Dit is dan ook de reden waarom die duurder in de schappen ligt.”

Je betaalt dus niet voor een beter, lekkerder of gezonder product. "Om reclame te maken en een mooie branding neer te zetten, zijn de kosten van A-merken hoger. B-merken hebben dit niet, want door geen reclame te hoeven maken en minder ‘moeite’ in de verpakking te stoppen, kunnen de kosten worden gedrukt.”

Dus vind je de supermarkt duur geworden, dan is er een hele simpele manier om geld te besparen en je hoeft er niet eens iets voor te laten. Stap over op een B-merk en het geld dat anders aan reclame wordt besteed, kun je nu fijn zelf uitgeven.

image

🚨 NEW: Telegram now shares users’ IP addresses and phone numbers to governments when legally required as Bloomberg reports. What app will you be switching to?
mastodon.social
03 -10- 2024
https://mastodon.social/@Tutan....ota/1131917539380222

image

Heeft u er zelf geen tijd voor? Heeft u er geen verstand van?
Laat WerkplaatsinHuis het doen!

https://www.werkplaatsinhuis.nl/

De werkzaamheden van WerkplaatsinHuis in Maarssen:
- Kabels maken (Krimpen, Solderen)
- Klein CNC freeswerk zoals kunststof Prototypes, Onderdelen uit plaatmateriaal
- Klein draaiwerk conventioneel
- Klein boorwerk conventioneel
- Solderen van kabels en printplaten
- Tappen in metaal en Schroefdraad reparaties
- Reparaties aan klein huishoudelijk apparatuur
- Reparaties aan computers
- Computerproblemen oplossen
- Computerbouw
- Installeren van Linux en Windows systemen
- Assembleren van elektrische en mechanische Onderdelen, Besturingen mits niet te groot
- Staat het er niet bij! JUST ASK

Met vriendelijke groet,
Marcel Wuring
WerkplaatsinHuis & Mbits-web-content

#werkplaats #solderen #ondernemend #ondernemerschap #ondernemers #kabelsmaken #prototypes #utrecht #zzper #zzp #linux #windows #maarssen #maarssenbroek #vleuten #leidscherijn

image
marjanfeenstraeizema@outlook.com Feenstraeizema Heeft haar profielfoto gewijzigd
14 w

image