Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇬🇧🇮🇹🇱🇺🇪🇸🇧🇪
Evangelie van 4 juni 2024
Geef Caesar terug wat Caesar toebehoort.
Gaius Julius Caesar,
1ste eeuw na Christus,
Gesneden marmer,
© Kunsthistorisches Museum, Wenen
Reflectie bij de oude Romeinse buste:
De evangelielezing van vandaag roept een politieke vraag op. Het debat in die tijd ging over de vraag of de Joden wel of niet de Romeinse belasting aan Caesar moesten betalen. Het was een nieuwe belasting die in het jaar 6 na Christus werd ingevoerd en die zwaar werd aangevochten door het Joodse volk. Zoals de evangelielezing vermeldt, stelden 'Farizeeën en enkele Herodianen' een vraag aan Jezus. Het is interessant dat deze twee groepen zelf van mening verschilden over het antwoord. De Farizeeën waren van mening dat de belasting niet betaald moest worden en zij beschouwden de belasting als beledigend. De Herodianen echter, die oude en sterke banden met Rome hadden, waren van mening dat deze belasting wel betaald moest worden. Jezus werd dus in het nauw gedreven en elk antwoord dat Hij gaf zou een van de partijen beledigen.
Jezus 'doorzag hun huichelarij' en wist dat het een valstrik was. Hij wist echter dat wat de twee groepen verenigde hun gemeenschappelijke haat tegen Hem was. Jezus antwoordde door niet te ontkennen dat de mensen bepaalde verantwoordelijkheden hadden tegenover Caesar en dus burgerlijke verantwoordelijkheden, maar door te verduidelijken dat ze ook verantwoordelijkheden hebben tegenover God. Jezus verbiedt het betalen van belasting aan Caesar niet, maar Hij bevestigt dat wat verschuldigd is aan de ware God veel groter is. Het evangelie herinnert ons eraan dat onze ultieme loyaliteit bij God ligt. God heeft de eerste aanspraak op ons leven, niet welke menselijke autoriteit dan ook.
Ik deel met jullie een marmeren buste van keizer Caesar uit de 1ste eeuw. Deze marmeren bustes fungeerden als publieke sculpturen om politici of generaals te eren. Hoewel er veel voorbeelden van Romeinse bustes bewaard zijn gebleven, werden ze in de Romeinse tijd vaak opnieuw gebeeldhouwd. Als bijvoorbeeld keizer A stierf, werden veel van zijn bustes opnieuw gesculpteerd om nu keizer B af te beelden. Vandaar dat er niet veel bustes van de vroege keizers bewaard zijn gebleven, omdat de meerderheid gerecycled en opnieuw gesculpteerd zou zijn. Gaandeweg hechtten de Romeinen echter steeds meer belang aan hun familie-erfenis. Eigenlijk was afkomst een van de beste indicatoren voor iemands politieke of militaire capaciteiten. Als je bijvoorbeeld afstamde van goed presterende militaire bevelhebbers, dan kon je ook 'claimen' een groot leider te zijn. Daarom werden in de loop van de tijd meer bustes bewaard en vereerd zonder opnieuw te worden gebeeldhouwd, als een getuigenis van iemands voorouderlijke afstamming.
Marcus 12:13-17
13 Daarop zonden ze enige farizeën en herodianen op Hem af, om Hem in zijn eigen woorden te verstrikken. 14 Ze kwamen, en zeiden tot Hem: Meester, we weten, dat Gij oprecht zijt, en niemand naar de ogen ziet; want Gij kent geen aanzien des persoons, maar leert naar waarheid de weg van God. Is het geoorloofd, den keizer belasting te betalen, of niet; moeten we betalen, of niet? 15 Maar Hij doorzag hun list, en sprak tot hen: Wat stelt gij Mij op de proef? Laat Mij eens een tienling zien. 16 Ze brachten er een. Hij zei hun: Wiens beeld en randschrift is dit? Ze zeiden Hem: Van den keizer. 17 Jesus sprak tot hen: Geeft dan den keizer, wat den keizer toekomt; en geeft aan God, wat God toekomt. En ze stonden verbaasd over Hem.