Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) ๐ช๐ธ๐ฎ๐น๐ฌ๐ง๐ง๐ช๐ฑ๐บ
Evangelie van 21 juli 2024
Ga naar een eenzame plaats en rust met Mij.
Flaming June,
Geschilderd door Lord Leighton PRA (1830โ1896),
Geschilderd in 1895,
Olieverf op doek
ยฉ Museo de Arte de Ponce, Puerto Rico; The Luis A. Ferrรฉ Foundation, Inc.
Reflectie bij het schilderij:
De evangelielezing van vandaag benadrukt het belang dat Jezus hechtte aan rust. Na een periode van intensief zendingswerk leidde Jezus Zijn discipelen naar een afgelegen plek om te rusten. Ondanks de overvloed aan werk die hen te wachten stond, wist Jezus dat het essentieel was om tijd te nemen om even afstand te nemen van hun taken. Ook ons โโleven zou meer moeten zijn dan alleen maar voortdurende arbeid. In feite wordt de waarde van rust vanaf het begin van de Bijbel benadrukt. In het eerste hoofdstuk van Genesis lezen we dat God rustte op de zevende dag nadat hij de wereld in zes dagen had geschapen. Als wezens die naar Gods evenbeeld zijn gemaakt, hebben we naast ons werk ook periodes van rust nodig. Rust stelt ons in staat om te reflecteren, onze zegeningen te waarderen en Gods werk in ons leven te observeren. Als we de hele tijd te druk zijn, verliezen we God uit het oog.
Flaming June, geschilderd door Frederic, Lord Leighton in 1895, is een typisch voorbeeld van Victoriaanse neoklassieke kunst. Het schilderij toont een prachtige jonge vrouw, gehuld in een levendige, semi-transparante oranje jurk, slapend op een marmeren bank aan zee. Ze is naar een eenzame plek gegaan om te rusten. Haar serene houding en de nauwkeurige weergave van de plooien van haar jurk vangen een droomachtige kwaliteit. De schittering van de oranje jurk contrasteert scherp met de koele marmeren achtergrond en de diepblauwe zee. De laurierbladeren die haar hoofd omlijsten, suggereren een klassieke verwijzing naar het oude klassieke Griekenland, wat de tijdloze kwaliteit van de scรจne versterkt.
De weergave van "Flaming June" gaat verder dan alleen esthetiek; het belichaamt het Victoriaanse ideaal van schoonheid en vrouwelijkheid. De exacte inspiratie voor het schilderij blijft een onderwerp van speculatie, maar het wordt algemeen aangenomen dat Leighton de vluchtige schoonheid van een moment van rust, bevroren in de tijd, wilde vastleggen. Het thema slaap, vaak geassocieerd met de dood in de kunstgeschiedenis, onderstreept de vergankelijke aard van het bestaan. De vredige, bijna doodachtige slaap van de vrouw kan worden geรฏnterpreteerd als een metafoor voor de tijdelijke aard van schoonheid en het leven zelf.
Marcus 6:30-34
30 Toen de apostelen te zamen bij Jesus waren teruggekeerd, verhaalden ze Hem al wat ze hadden gedaan en geleerd. 31 En Hij zeide tot hen: Komt nu met Mij mee naar een eenzame plaats, en rust wat uit. Want velen liepen in en uit, zodat ze zelfs geen tijd hadden om te eten. 32 Geheel alleen vertrokken ze dus in de boot naar een eenzame plaats. 33 Maar velen zagen hen vertrekken, en begrepen waarheen; uit alle steden liep men gezamenlijk te voet daar naar toe, en men was er nog eerder dan zij. 34 Toen Jesus uitsteeg, zag Hij dus een talrijke schare. Hij had medelijden met hen, daar ze als schapen zonder herder waren; en Hij begon ze velerlei dingen te leren.