Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇬🇧🇧🇪🇱🇺🇮🇹🇪🇸
Evangelie van 6 augustus 2024
Feest van de Gedaanteverandering van de Heer
De Gedaanteverandering,
Schilderij van Duccio di Buoninsegna (actief 1278 - overleden 1319),
Geschilderd circa 1307,
Eitempera op hout
© National Gallery, Londen
Reflectie bij het schilderij:
Het paneeltje van Duccio, geschilderd rond 1307, komt uit een van de grootste en meest ambitieuze altaarstukken ooit gemaakt. Het is het enige gesigneerde werk van Duccio di Buoninsegna, de belangrijkste kunstenaar in middeleeuws Siena. Het hele altaarstuk was vijf vierkante meter groot en bevatte vijf lagen panelen, waaronder 54 minutieus gedetailleerde verhalende scènes, zoals het paneel van vandaag dat de Transfiguratie voorstelt. Het altaarstuk staat bekend als de Maestà ('Majesteit' naar de hoofdafbeelding van Onze Lieve Vrouw met het Christuskind zittend op een marmeren troon. Dit altaarstuk werd toen al beschouwd als een meesterwerk. Op 9 juni 1311 werd de Maestà in processie door de straten van Siena gedragen van Duccio's werkplaats naar de kathedraal, waar het werd geïnstalleerd boven het hoofdaltaar. Er zijn documenten bewaard gebleven die deze processie en de deelnemers eraan beschrijven, zoals de plaatselijke bisschop en alle ambtenaren van de stad. De ceremonie vond 's avonds plaats, begeleid door muzikanten en veel kaarsendragers om de gouden ondergrond van de beschilderde panelen te verlichten.
We zien Christus in het midden staan met Mozes (links van Hem) en Elia (rechts van Hem). Het moment van de Transfiguratie wordt hier weergegeven door de gouden strepen op Christus' gewaden. De discipelen van Jezus, Petrus, Jakobus en Johannes, staan onderaan de berg en kijken toe wat er gebeurt. Verblind door het licht heffen ze hun handen omhoog. Dit paneel werd oorspronkelijk geplaatst naast een scène met de opwekking van Lazarus, een wonder waarbij Christus een man uit de dood opwekte in afwachting van zijn eigen overwinning op de dood. De andere scène naast het paneel was De genezing van de blindgeboren man. Nadat de discipelen getuige waren geweest van de Gedaanteverandering, werden ook hun ogen geopend.
De gedaanteverandering gebeurde ten behoeve van de apostelen. Hun geloof en vertrouwen in Jezus zou voor altijd worden bezegeld. Daarom zei Petrus: 'Het is heerlijk voor ons om hier te zijn', om hier op deze plek te zijn: zo'n mooie kleine opmerking. Inderdaad, zo vaak is er meer aan de plek waar we zijn, en aan de mensen met wie we zijn, dan we ons realiseren. Soms kan onze manier om te zien waar we zijn en met wie we zijn enigszins beperkt zijn. In een van de acclamaties tijdens de Heilige Mis zeggen of zingen we: 'Hemel en aarde zijn vol van uw glorie'. In die acclamatie erkennen we hoe de hele geschapen wereld geladen is met Gods aanwezigheid.
Marcus 9:2-10
2 Zes dagen later nam Jesus Petrus, Jakobus en Johannes met zich mee, en bracht ze heel afzonderlijk op een hoge berg. En Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd. 3 Zijn klederen werden blinkend en wit, zoals geen bleker op aarde ze wit kan maken. 4 Elias en Moses verschenen hun, en spraken met Jesus. 5 Toen nam Petrus het woord, en zei tot Jesus: Rabbi, het is ons goed, hier te zijn; laat ons drie tenten opslaan, één voor U, één voor Moses, en één voor Elias. 6 Hij wist niet goed wat hij zeide; want ze waren met schrik bevangen. 7 Nu kwam er een wolk, die hen overschaduwde, en uit de wolk klonk een stem: Deze is mijn geliefde Zoon, luistert naar Hem! 8 Op hetzelfde ogenblik keken ze rond, maar zagen niemand meer bij zich dan Jesus alleen. 9 En terwijl ze afdaalden van de berg, verbood Hij hun, aan iemand te vertellen wat ze hadden gezien, voordat de Mensenzoon van de doden was opgestaan. 10 Ze hielden zich aan dat woord. Toch vroegen ze onder elkander, wat het beduidde: op te staan van de doden.