Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇧🇪🇪🇸🇬🇧🇮🇹
Evangelie van 11 december 2024

Komt tot Mij, allen die vermoeid zijn.

Verlaten van de oase,
Geschilderd door Jean-Léon Gérôme (1824–1904),
Geschilderd jaren 1880,
Olieverf op houten paneel;
© The Cleveland Museum of Art, geschenk van de heer en mevrouw Noah L. Butkin 1977.126

Reflectie bij het schilderij:

We bevinden ons in de Adventstijd, een tijd waarin we vaak bidden: ‘Kom, Heer Jezus.’ Advent nodigt ons uit om ons hart, onze geest en ons leven vollediger te openen voor de komst van de Heer. Terwijl we Hem oproepen om in ons leven te ‘komen’, herinnert de evangelielezing van vandaag ons eraan dat het Jezus is die ons als eerste oproept om tot Hem te komen: ‘Komt tot Mij, allen die vermoeid zijn, en Ik zal u rust geven.’ Het leven van geloof omvat altijd deze tweevoudige beweging: we nodigen de Heer uit om tot ons te naderen, en we reageren op Zijn uitnodiging om tot Hem te naderen. Toch is de eerste stap in deze dynamiek altijd het initiatief van de Heer. Zijn liefde voor ons gaat vooraf aan onze liefde voor Hem.

In het evangelie van vandaag geeft Jezus een diep persoonlijke uitnodiging: ‘Komt tot Mij.’ Hij zegt niet: ‘Komt tot mijn leringen’ of ‘Komt tot Mijn volgelingen,’ maar ‘Komt tot Mij.’ Dit is een diep persoonlijke en individuele oproep, gericht aan ieder van ons zonder uitzondering. Samen met deze uitnodiging doet Jezus een belofte: ‘Ik zal u rust geven.’ Maar wat bedoelt Hij met ‘rust’? We associëren rust misschien met inactiviteit, maar in Bijbelse termen heeft rust een veel rijkere betekenis. Het is vergelijkbaar met de verlichting en vernieuwing die een vermoeide reiziger kan vinden in een oase na een lange, zware reis door een dorre woestijn. Deze rust is geen beëindiging van de inspanning, maar eerder een verfrissende vernieuwing van lichaam en geest. Het is het soort rust dat kracht geeft voor de komende reis.

Dit schilderij ‘Leaving the Oasis’ van Jean-Léon Gérôme, beeldt dit soort rusten in een oase na een lange weg af, en dan weer op pad gaan om onze reis voort te zetten. Als academisch realist legt Gérôme vakkundig de ingewikkelde details van de kleding van de figuren, de duidelijke fysieke verschijning van de kamelen en het subtiele samenspel van licht vast. We kunnen voelen dat het vroeg in de ochtend is wanneer de karavaan vertrekt. Ondanks het fotografisch realisme van het schilderij, componeerde Gérôme zijn werken in de studio, waarbij hij putte uit herinneringen en schetsen die hij tijdens zijn reizen maakte. Zijn eerste reis naar Egypte in 1856 wekte een levenslange fascinatie voor de regio en vestigde hem als een leidende figuur onder de 19de eeuwse "Oriëntalisten", kunstenaars die zich toelegden op het uitbeelden van de landschappen, culturen en het dagelijks leven van het Nabije Oosten. Gérômes werken weerspiegelen niet alleen zijn technische meesterschap, maar belichamen ook de complexe, vaak geromantiseerde, visie van die tijd op de regio.

Matteüs 11:28-30

28 Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u verkwikken. 29 Neemt mijn juk op, en leert van Mij, omdat Ik zachtmoedig ben en nederig van harte; dan vindt gij rust voor uw zielen. 30 Want mijn juk is zacht, mijn last is licht.

image