Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇪🇸🇧🇪🇬🇧🇱🇺
Evangelie van 12 augustus 2024
Betaalt uw meester niet de halve sikkel?
Vrijgezellenbelasting,
Uitgegeven door Puck Magazine (opgericht in 1871),
Puck werd gepubliceerd van 1871 tot 1918,
© Wikimedia / Christelijke Kunst
Reflectie bij de politieke spotprent:
In de evangelielezing van vandaag, die alleen te vinden is in het evangelie volgens Matteüs, horen we over de belasting van een halve sikkel, de belasting die Israëlieten en Levieten betaalden om het onderhoud van de Tempel te ondersteunen; traditioneel hoefden Joodse priesters deze belasting niet te betalen.
In de tijd van Jezus moesten Joden belasting betalen aan de Joodse Tempel en aan de Romeinse autoriteiten. Matteüs beschrijft twee gevallen die de visie van Jezus op deze belastingen behandelen. De eerste staat in de lezing van vandaag. De tweede staat in Matteüs 22:15-22, waar de Farizeeën en Herodianen Jezus in de val proberen te lokken met de vraag: "Is het geoorloofd om belasting te betalen aan de keizer of niet?". In beide situaties benadrukt Jezus dat het onze uiteindelijke trouw aan Gods koninkrijk is en dat we onze middelen moeten inzetten om God te dienen. Tegelijkertijd erkent Hij onze plicht om onze verplichtingen aan aardse overheden na te komen, inclusief het betalen van belastingen, die essentieel zijn voor het ordelijk functioneren van de samenleving.
Over belastingen gesproken, een vriend liet me onlangs een interessante prent zien die de vrijgezellenbelasting illustreert. Ik had hier nog nooit van gehoord. Het was een belasting die in eerste instantie werd ingevoerd door keizer Augustus in 9 na Christus om het huwelijk aan te moedigen. Sindsdien hebben verschillende landen in verschillende stadia soortgelijke wetten aangenomen. Tot op de dag van vandaag passen veel landen de belastingtarieven aan op basis van de burgerlijke staat, waardoor ze vaak impliciet een vorm van vrijgezellenbelasting heffen. Op de prent, gepubliceerd door Puck Magazine in de jaren 1910, zien we vrijgezellen linksboven hun belasting betalen, terwijl rechtsonder getrouwde mannen hun bonussen innen. Een bijzonder grappig detail toont een vrouw die wegloopt met het geld van haar man, wat een humoristisch tintje toevoegt aan het sociale commentaar van die tijd.
Matteüs 17:22-27
22 Terwijl zij nu in Galilea vertoefden, sprak Jesus tot hen: De Mensenzoon moet overgeleverd worden in de handen der mensen, 23 en ze zullen Hem doden; maar op de derde dag zal Hij verrijzen. Nu werden ze diep bedroefd. 24 Toen zij te Kafárnaum waren gekomen, vervoegden zich de belastingontvangers bij Petrus, en zeiden hem: Betaalt uw Meester de twee drachmen niet? 25 Hij antwoordde: Wel zeker! Maar bij zijn thuiskomst voorkwam Jesus hem, en sprak: Wat dunkt u, Simon? Van wie ontvangen de koningen der aarde tol of schatting; van hun kinderen of van de vreemden? 26 Hij antwoordde: Van de vreemden. Jesus zei hem: Dus zijn de kinderen vrij. 27 Maar om hun geen aanstoot te geven, ga naar het meer, werp de hengel uit, en grijp de eerste vis, die boven komt; en als ge hem de bek hebt geopend, zult ge daarin een stater vinden: neem die, en geef hem hun voor Mij en voor u.
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇪🇸🇧🇪🇬🇧🇱🇺
Evangelie van 12 augustus 2024
Betaalt uw meester niet de halve sikkel?
Vrijgezellenbelasting,
Uitgegeven door Puck Magazine (opgericht in 1871),
Puck werd gepubliceerd van 1871 tot 1918,
© Wikimedia / Christelijke Kunst
Reflectie bij de politieke spotprent:
In de evangelielezing van vandaag, die alleen te vinden is in het evangelie volgens Matteüs, horen we over de belasting van een halve sikkel, de belasting die Israëlieten en Levieten betaalden om het onderhoud van de Tempel te ondersteunen; traditioneel hoefden Joodse priesters deze belasting niet te betalen.
In de tijd van Jezus moesten Joden belasting betalen aan de Joodse Tempel en aan de Romeinse autoriteiten. Matteüs beschrijft twee gevallen die de visie van Jezus op deze belastingen behandelen. De eerste staat in de lezing van vandaag. De tweede staat in Matteüs 22:15-22, waar de Farizeeën en Herodianen Jezus in de val proberen te lokken met de vraag: "Is het geoorloofd om belasting te betalen aan de keizer of niet?". In beide situaties benadrukt Jezus dat het onze uiteindelijke trouw aan Gods koninkrijk is en dat we onze middelen moeten inzetten om God te dienen. Tegelijkertijd erkent Hij onze plicht om onze verplichtingen aan aardse overheden na te komen, inclusief het betalen van belastingen, die essentieel zijn voor het ordelijk functioneren van de samenleving.
Over belastingen gesproken, een vriend liet me onlangs een interessante prent zien die de vrijgezellenbelasting illustreert. Ik had hier nog nooit van gehoord. Het was een belasting die in eerste instantie werd ingevoerd door keizer Augustus in 9 na Christus om het huwelijk aan te moedigen. Sindsdien hebben verschillende landen in verschillende stadia soortgelijke wetten aangenomen. Tot op de dag van vandaag passen veel landen de belastingtarieven aan op basis van de burgerlijke staat, waardoor ze vaak impliciet een vorm van vrijgezellenbelasting heffen. Op de prent, gepubliceerd door Puck Magazine in de jaren 1910, zien we vrijgezellen linksboven hun belasting betalen, terwijl rechtsonder getrouwde mannen hun bonussen innen. Een bijzonder grappig detail toont een vrouw die wegloopt met het geld van haar man, wat een humoristisch tintje toevoegt aan het sociale commentaar van die tijd.
Matteüs 17:22-27
22 Terwijl zij nu in Galilea vertoefden, sprak Jesus tot hen: De Mensenzoon moet overgeleverd worden in de handen der mensen, 23 en ze zullen Hem doden; maar op de derde dag zal Hij verrijzen. Nu werden ze diep bedroefd. 24 Toen zij te Kafárnaum waren gekomen, vervoegden zich de belastingontvangers bij Petrus, en zeiden hem: Betaalt uw Meester de twee drachmen niet? 25 Hij antwoordde: Wel zeker! Maar bij zijn thuiskomst voorkwam Jesus hem, en sprak: Wat dunkt u, Simon? Van wie ontvangen de koningen der aarde tol of schatting; van hun kinderen of van de vreemden? 26 Hij antwoordde: Van de vreemden. Jesus zei hem: Dus zijn de kinderen vrij. 27 Maar om hun geen aanstoot te geven, ga naar het meer, werp de hengel uit, en grijp de eerste vis, die boven komt; en als ge hem de bek hebt geopend, zult ge daarin een stater vinden: neem die, en geef hem hun voor Mij en voor u.