Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇧🇪🇱🇺🇮🇹🇬🇧
Evangelie van 2 december 2024
Heer, ik ben het niet waard dat U onder mijn dak komt.
Christus en de Centurion,
Geschilderd door Paolo Veronese (1528-1588),
Geschilderd rond 1571,
Olieverf op doek,
© Museo del Prado, Madrid
Reflectie bij het schilderij:
Het woord van mensen in gezagsposities heeft vaak veel gewicht, vooral binnen instellingen zoals het leger. Wanneer een officier een soldaat commandeert, wordt gehoorzaamheid verwacht. Deze dynamiek vormt de achtergrond van de evangelielezing van vandaag, die zich richt op een Romeinse centurion in Kafarnaüm. De centurion erkent de autoriteit van zijn eigen woord; wanneer hij een soldaat instrueert om te "gaan", gaat de soldaat, of als hij zegt "Kom hier", komt de soldaat. Toch was deze centurion anders dan zijn collega's. Ondanks zijn begrip van zijn eigen autoriteit, erkende hij dat het woord van Jezus veel meer autoriteit had! Met opmerkelijk geloof geloofde hij dat Jezus zijn dienaar kon genezen met een woord alleen, zonder dat Hij zijn huis hoefde te bezoeken.
Het evangelie vertelt ons dat Jezus verbaasd was over het geloof van de centurion. Meestal zijn het mensen die verbaasd zijn over Jezus, maar hier zien we het tegenovergestelde. Jezus verklaart: "Nergens in Israël heb ik zo'n geloof gevonden." Dit is een van de redenen waarom de zin nu in de heilige Mis is verankerd: "Heer, ik ben het niet waard om U onder mijn dak te hebben..." Het evangelie van vandaag daagt ons uit om te zien dat geloof op de meest onverwachte plekken kan ontstaan. Net als Jezus kunnen ook wij verbaasd zijn over waar de Geest aan het werk is, vaak bij mensen die ver verwijderd lijken te zijn van traditionele uitingen van geloof. De centurion, hoewel buiten de Joodse geloofsgemeenschap, toonde een kwaliteit van vertrouwen die ons tot op de dag van vandaag inspireert.
Het schilderij van vandaag van Paolo Veronese legt op levendige wijze de nederigheid van de centurion vast, afgebeeld knielend voor Jezus in een daad van diepe eerbied. Jezus, versierd met een subtiele halo die zijn goddelijke autoriteit symboliseert, strekt zijn arm uit naar de centurion, een gebaar van mededogen en zekerheid. De levendige kleuren van de kleding van de figuren, de rijke rode, blauwe en gele tinten, staan in opvallend contrast met de gedempte tinten van de witte en grijze klassieke architectonische achtergrond. Deze architectonische setting, met zijn bogen en zuilen, roept een gevoel van grootsheid op en geeft de scène een bijna theatrale kwaliteit, alsof het een moment was dat op een tijdloos podium werd opgevoerd. Het schilderij behoorde ooit tot de collectie van Thomas Howard, de graaf van Arundel, een prominente Engelse kunstmecenas. Na zijn dood in 1646 werd het werk verworven door Filips IV van Spanje, een toegewijde kunstverzamelaar en heerser. De koning stuurde het schilderij later naar het klooster van El Escorial, waar het deel werd van het rijke religieuze en artistieke erfgoed van Spanje.
Matteüs 8:5-11
5 Toen Hij nu binnen Kafárnaum kwam, trad een honderdman op Hem toe met de bede: 6 Heer, mijn knecht ligt thuis verlamd, en lijdt hevige pijnen. 7 Jesus zeide hem: Ik zal komen, en hem genezen. 8 Maar de honderdman antwoordde: Heer, ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak komt: maar spreek slechts één woord, en mijn knecht zal genezen. 9 Want ook ik ben een man, die zelf onder gezag ben gesteld, en die soldaten onder mij heb. En tot den een zeg ik: "Ga", en hij gaat; en tot den ander: "Kom", en hij komt; en tot mijn knecht: "Doe dit", en hij doet het. 10 Toen Jesus dit hoorde, was Hij verwonderd, en sprak tot hen, die Hem volgden: Voorwaar, Ik zeg u: Zo’n groot geloof heb Ik zelfs in Israël niet gevonden. 11 Ik zeg u, dat velen zullen komen van het oosten en het westen, en zullen aanzitten in het rijk der hemelen, met Abraham, Isaäk en Jakob;
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇧🇪🇱🇺🇮🇹🇬🇧
Evangelie van 2 december 2024
Heer, ik ben het niet waard dat U onder mijn dak komt.
Christus en de Centurion,
Geschilderd door Paolo Veronese (1528-1588),
Geschilderd rond 1571,
Olieverf op doek,
© Museo del Prado, Madrid
Reflectie bij het schilderij:
Het woord van mensen in gezagsposities heeft vaak veel gewicht, vooral binnen instellingen zoals het leger. Wanneer een officier een soldaat commandeert, wordt gehoorzaamheid verwacht. Deze dynamiek vormt de achtergrond van de evangelielezing van vandaag, die zich richt op een Romeinse centurion in Kafarnaüm. De centurion erkent de autoriteit van zijn eigen woord; wanneer hij een soldaat instrueert om te "gaan", gaat de soldaat, of als hij zegt "Kom hier", komt de soldaat. Toch was deze centurion anders dan zijn collega's. Ondanks zijn begrip van zijn eigen autoriteit, erkende hij dat het woord van Jezus veel meer autoriteit had! Met opmerkelijk geloof geloofde hij dat Jezus zijn dienaar kon genezen met een woord alleen, zonder dat Hij zijn huis hoefde te bezoeken.
Het evangelie vertelt ons dat Jezus verbaasd was over het geloof van de centurion. Meestal zijn het mensen die verbaasd zijn over Jezus, maar hier zien we het tegenovergestelde. Jezus verklaart: "Nergens in Israël heb ik zo'n geloof gevonden." Dit is een van de redenen waarom de zin nu in de heilige Mis is verankerd: "Heer, ik ben het niet waard om U onder mijn dak te hebben..." Het evangelie van vandaag daagt ons uit om te zien dat geloof op de meest onverwachte plekken kan ontstaan. Net als Jezus kunnen ook wij verbaasd zijn over waar de Geest aan het werk is, vaak bij mensen die ver verwijderd lijken te zijn van traditionele uitingen van geloof. De centurion, hoewel buiten de Joodse geloofsgemeenschap, toonde een kwaliteit van vertrouwen die ons tot op de dag van vandaag inspireert.
Het schilderij van vandaag van Paolo Veronese legt op levendige wijze de nederigheid van de centurion vast, afgebeeld knielend voor Jezus in een daad van diepe eerbied. Jezus, versierd met een subtiele halo die zijn goddelijke autoriteit symboliseert, strekt zijn arm uit naar de centurion, een gebaar van mededogen en zekerheid. De levendige kleuren van de kleding van de figuren, de rijke rode, blauwe en gele tinten, staan in opvallend contrast met de gedempte tinten van de witte en grijze klassieke architectonische achtergrond. Deze architectonische setting, met zijn bogen en zuilen, roept een gevoel van grootsheid op en geeft de scène een bijna theatrale kwaliteit, alsof het een moment was dat op een tijdloos podium werd opgevoerd. Het schilderij behoorde ooit tot de collectie van Thomas Howard, de graaf van Arundel, een prominente Engelse kunstmecenas. Na zijn dood in 1646 werd het werk verworven door Filips IV van Spanje, een toegewijde kunstverzamelaar en heerser. De koning stuurde het schilderij later naar het klooster van El Escorial, waar het deel werd van het rijke religieuze en artistieke erfgoed van Spanje.
Matteüs 8:5-11
5 Toen Hij nu binnen Kafárnaum kwam, trad een honderdman op Hem toe met de bede: 6 Heer, mijn knecht ligt thuis verlamd, en lijdt hevige pijnen. 7 Jesus zeide hem: Ik zal komen, en hem genezen. 8 Maar de honderdman antwoordde: Heer, ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak komt: maar spreek slechts één woord, en mijn knecht zal genezen. 9 Want ook ik ben een man, die zelf onder gezag ben gesteld, en die soldaten onder mij heb. En tot den een zeg ik: "Ga", en hij gaat; en tot den ander: "Kom", en hij komt; en tot mijn knecht: "Doe dit", en hij doet het. 10 Toen Jesus dit hoorde, was Hij verwonderd, en sprak tot hen, die Hem volgden: Voorwaar, Ik zeg u: Zo’n groot geloof heb Ik zelfs in Israël niet gevonden. 11 Ik zeg u, dat velen zullen komen van het oosten en het westen, en zullen aanzitten in het rijk der hemelen, met Abraham, Isaäk en Jakob;