Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇧🇪🇮🇹🇬🇧🇪🇸
Evangelie van 27 december 2024
Feest van Sint-Jan, apostel en evangelist
Sint-Jan de Evangelist,
Schilderij van Domenichino (Domenico Zampieri, 1581-1641),
Geschilderd tussen 1621-1629,
Olieverf op doek
© Privécollectie / Wikimedia
Reflectie bij het schilderij:
Binnen onze christelijke traditie hebben de vier evangeliën een uiterst belangrijke plaats. Daarom staan we recht bij de evangelielezing, beginnen we met het zingen van het Alleluia en bewieroken we tijdens plechtige missen het evangelieleer. Door deze handelingen erkennen we dat de Heer op unieke wijze bij ons aanwezig is via de evangeliën. Vandaag vieren we het feest van de auteur van het vierde evangelie, traditioneel geïdentificeerd als Johannes, een van Jezus' naaste discipelen. Het portret van Jezus in dit evangelie heeft een lichtgevende en transcendente kwaliteit, alsof Hij op elke pagina wordt getransfigureerd, niet alleen in een enkele scène zoals in de andere evangeliën.
Passend genoeg is de evangelielezing voor het feest van vandaag een paasevangelie, waarin Maria Magdalena, Petrus en de geliefde discipel aanwezig zijn. Het herhaalde verloop in deze evangelielezing is opvallend. Toen Maria Magdalena het lege graf ontdekte op die eerste paasmorgen, rende ze om Simon Petrus en de discipel die Jezus liefhad te informeren. Deze twee renden toen samen naar het graf, waarbij de geliefde discipel als eerste aankwam. Hun rennen weerspiegelt de aanvankelijke verwarring en urgentie van dat moment. Het lichaam van Jezus, twee dagen eerder in het graf gelegd, was nu verdwenen. Maria nam aan dat het was meegenomen of gestolen. Hoewel de gedachten van Simon Petrus niet worden genoemd, wordt er over de geliefde discipel gezegd dat hij, toen hij het lege graf zag, geloofde. Deze helderheid van geloof doordringt elke pagina van zijn evangeliegeschriften.
In dit schilderij van Domenichino uit het midden van de 17de eeuw wordt Sint-Jan de Evangelist afgebeeld als een jeugdige figuur, vergezeld door zijn traditionele symbool, de adelaar, en twee engeltjes, die een gevoel van goddelijke inspiratie uitstralen. Zijn opwaartse blik naar God weerspiegelt zijn ontvangst van de boodschap van het evangelie, benadrukt door de dramatische clair-obscurverlichting. Hij zweeft bijna, in plaats van dat hij zit. De compositie is geïnspireerd op klassieke beeldhouwkunst, met name ‘The Laocoön’. Let op het prachtige landschap op de achtergrond, een ander typisch aspect van Domenichino's schilderij. Röntgenfoto's hebben onthuld dat het landschap aanvankelijk meer gecomprimeerd was, maar Domenichino heeft het uitgebreid, waardoor de architectonische dominantie is verzacht. Andere aanpassingen, zichtbaar in de boeken, de hand van de engel en de heuvel op de achtergrond, onthullen de evoluerende visie van de kunstenaar voor deze opmerkelijke compositie.
Johannes 20:2-8
2 Ze snelde daarom vlug naar Simon Petrus heen, en naar den anderen leerling, dien Jesus liefhad, en zei hun: Men heeft den Heer uit het graf genomen, en wel weten niet, waar men Hem heeft neergelegd. 3 Toen gingen Petrus en de andere leerling op weg, en begaven zich naar het graf. 4 Ze waren samen op weg gegaan, maar de andere leerling liep sneller dan Petrus, en kwam het eerst bij het graf. 5 Hij bukte zich voorover, en zag het lijnwaad liggen; maar hij ging er niet binnen. 6 Nu kwam ook Simon Petrus achter hem aan, ging het graf binnen, en zag het lijnwaad liggen, 7 met de zweetdoek, die zijn hoofd had bedekt; deze lag niet bij het lijnwaad, maar afzonderlijk opgerold op een andere plaats. 8 Nu ging ook de andere leerling binnen, die het eerst bij het graf was gekomen. En nu hij het zag, geloofde hij ook;
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇧🇪🇮🇹🇬🇧🇪🇸
Evangelie van 27 december 2024
Feest van Sint-Jan, apostel en evangelist
Sint-Jan de Evangelist,
Schilderij van Domenichino (Domenico Zampieri, 1581-1641),
Geschilderd tussen 1621-1629,
Olieverf op doek
© Privécollectie / Wikimedia
Reflectie bij het schilderij:
Binnen onze christelijke traditie hebben de vier evangeliën een uiterst belangrijke plaats. Daarom staan we recht bij de evangelielezing, beginnen we met het zingen van het Alleluia en bewieroken we tijdens plechtige missen het evangelieleer. Door deze handelingen erkennen we dat de Heer op unieke wijze bij ons aanwezig is via de evangeliën. Vandaag vieren we het feest van de auteur van het vierde evangelie, traditioneel geïdentificeerd als Johannes, een van Jezus' naaste discipelen. Het portret van Jezus in dit evangelie heeft een lichtgevende en transcendente kwaliteit, alsof Hij op elke pagina wordt getransfigureerd, niet alleen in een enkele scène zoals in de andere evangeliën.
Passend genoeg is de evangelielezing voor het feest van vandaag een paasevangelie, waarin Maria Magdalena, Petrus en de geliefde discipel aanwezig zijn. Het herhaalde verloop in deze evangelielezing is opvallend. Toen Maria Magdalena het lege graf ontdekte op die eerste paasmorgen, rende ze om Simon Petrus en de discipel die Jezus liefhad te informeren. Deze twee renden toen samen naar het graf, waarbij de geliefde discipel als eerste aankwam. Hun rennen weerspiegelt de aanvankelijke verwarring en urgentie van dat moment. Het lichaam van Jezus, twee dagen eerder in het graf gelegd, was nu verdwenen. Maria nam aan dat het was meegenomen of gestolen. Hoewel de gedachten van Simon Petrus niet worden genoemd, wordt er over de geliefde discipel gezegd dat hij, toen hij het lege graf zag, geloofde. Deze helderheid van geloof doordringt elke pagina van zijn evangeliegeschriften.
In dit schilderij van Domenichino uit het midden van de 17de eeuw wordt Sint-Jan de Evangelist afgebeeld als een jeugdige figuur, vergezeld door zijn traditionele symbool, de adelaar, en twee engeltjes, die een gevoel van goddelijke inspiratie uitstralen. Zijn opwaartse blik naar God weerspiegelt zijn ontvangst van de boodschap van het evangelie, benadrukt door de dramatische clair-obscurverlichting. Hij zweeft bijna, in plaats van dat hij zit. De compositie is geïnspireerd op klassieke beeldhouwkunst, met name ‘The Laocoön’. Let op het prachtige landschap op de achtergrond, een ander typisch aspect van Domenichino's schilderij. Röntgenfoto's hebben onthuld dat het landschap aanvankelijk meer gecomprimeerd was, maar Domenichino heeft het uitgebreid, waardoor de architectonische dominantie is verzacht. Andere aanpassingen, zichtbaar in de boeken, de hand van de engel en de heuvel op de achtergrond, onthullen de evoluerende visie van de kunstenaar voor deze opmerkelijke compositie.
Johannes 20:2-8
2 Ze snelde daarom vlug naar Simon Petrus heen, en naar den anderen leerling, dien Jesus liefhad, en zei hun: Men heeft den Heer uit het graf genomen, en wel weten niet, waar men Hem heeft neergelegd. 3 Toen gingen Petrus en de andere leerling op weg, en begaven zich naar het graf. 4 Ze waren samen op weg gegaan, maar de andere leerling liep sneller dan Petrus, en kwam het eerst bij het graf. 5 Hij bukte zich voorover, en zag het lijnwaad liggen; maar hij ging er niet binnen. 6 Nu kwam ook Simon Petrus achter hem aan, ging het graf binnen, en zag het lijnwaad liggen, 7 met de zweetdoek, die zijn hoofd had bedekt; deze lag niet bij het lijnwaad, maar afzonderlijk opgerold op een andere plaats. 8 Nu ging ook de andere leerling binnen, die het eerst bij het graf was gekomen. En nu hij het zag, geloofde hij ook;