Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇬🇧🇮🇹🇧🇪
Evangelie van 12 oktober 2024
Gelukkig de schoot die U droeg en de borsten die U zoogden.
Madonna Litta (Madonna Lactans),
Toegeschreven aan Leonardo da Vinci (1452-1519),
Geschilderd rond 1490,
Tempera op paneel
© Hermitage Museum, Sint-Petersburg
Reflectie bij het schilderij:
In Maria's gebed uit het Evangelie van Lucas, bekend als het Magnificat, verkondigt ze dat alle generaties haar gezegend zullen noemen. In de evangelielezing van vandaag komen we een vrouw tegen die precies dat doet, door tegen Jezus uit te roepen: "Gezegend is de schoot die u droeg en de borsten die u zoogden!" Dit is een van de verschillende zaligsprekingen in de evangeliën, en een van de twee die specifiek aan Maria zijn gericht.
De afbeelding van het kindje Jezus dat aan de borst van Maria drinkt, bekend als de "Maria Lactans" (Maria die zoogt), is een oude traditie in de christelijke kunst, vooral populair in de middeleeuwen en vroege renaissance. Deze afbeelding benadrukt zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus, benadrukt ZIJn afhankelijkheid als kind en versterkt het idee van de Incarnatie: God die volledig mens wordt, zelfs in die mate dat Hij door Zijn moeder verzorgd moet worden. Deze afbeeldingen benadrukken ook de verzorgende en moederlijke rol van Maria, en symboliseren ook haar verzorgende rol als moeder van alle gelovigen.
Kunstenaars gebruikten dit intieme beeld van borstvoeding om ook een gevoel van tederheid en nabijheid van Jezus bij Zijn moeder op te roepen. De menselijke kwetsbaarheid van Christus in dergelijke afbeeldingen helpt ons om op een persoonlijker niveau met Hem in contact te komen. Naarmate de Renaissance vorderde, verschoven afbeeldingen van Maria en Jezus naar meer formele en geïdealiseerde afbeeldingen, waarbij de traditie van "Maria Lactans" minder gebruikelijk werd.
De Madonna Litta, toegeschreven aan Leonardo da Vinci, is een opvallende afbeelding van de Maagd Maria die het kindje Jezus de borst geeft. Dit werk, geschilderd rond 1490, is een voorbeeld van de tedere moederlijke band tussen Maria en Christus. De Madonna wordt afgebeeld met serene waardigheid, gekleed in levendige rode en blauwe gewaden, terwijl ze zachtjes het Christuskind verzorgt dat haar aankijkt met een uitdrukking van onschuld. Het subtiele gebruik van licht en de delicate modellering van de figuren weerspiegelen Leonardo's meesterschap, hoewel er enige discussie is geweest over de vraag of het schilderij volledig door Leonardo zelf is uitgevoerd of door zijn atelier. In Zijn linkerhand houdt Christus een goudvink vast, wat symbool staat voor zijn toekomstige Passie. Het schilderij ontleent zijn naam aan het Huis van Litta, een Milanese adellijke familie in wiens collectie het zich gedurende een groot deel van de negentiende eeuw bevond.
Lucas 11:27-28
27 Terwijl Hij zo sprak, verhief een vrouw uit het volk haar stem, en zei Hem: Zalig de schoot, die U heeft gedragen, en de borsten die U hebben gezoogd.
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇬🇧🇮🇹🇧🇪
Evangelie van 12 oktober 2024
Gelukkig de schoot die U droeg en de borsten die U zoogden.
Madonna Litta (Madonna Lactans),
Toegeschreven aan Leonardo da Vinci (1452-1519),
Geschilderd rond 1490,
Tempera op paneel
© Hermitage Museum, Sint-Petersburg
Reflectie bij het schilderij:
In Maria's gebed uit het Evangelie van Lucas, bekend als het Magnificat, verkondigt ze dat alle generaties haar gezegend zullen noemen. In de evangelielezing van vandaag komen we een vrouw tegen die precies dat doet, door tegen Jezus uit te roepen: "Gezegend is de schoot die u droeg en de borsten die u zoogden!" Dit is een van de verschillende zaligsprekingen in de evangeliën, en een van de twee die specifiek aan Maria zijn gericht.
De afbeelding van het kindje Jezus dat aan de borst van Maria drinkt, bekend als de "Maria Lactans" (Maria die zoogt), is een oude traditie in de christelijke kunst, vooral populair in de middeleeuwen en vroege renaissance. Deze afbeelding benadrukt zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus, benadrukt ZIJn afhankelijkheid als kind en versterkt het idee van de Incarnatie: God die volledig mens wordt, zelfs in die mate dat Hij door Zijn moeder verzorgd moet worden. Deze afbeeldingen benadrukken ook de verzorgende en moederlijke rol van Maria, en symboliseren ook haar verzorgende rol als moeder van alle gelovigen.
Kunstenaars gebruikten dit intieme beeld van borstvoeding om ook een gevoel van tederheid en nabijheid van Jezus bij Zijn moeder op te roepen. De menselijke kwetsbaarheid van Christus in dergelijke afbeeldingen helpt ons om op een persoonlijker niveau met Hem in contact te komen. Naarmate de Renaissance vorderde, verschoven afbeeldingen van Maria en Jezus naar meer formele en geïdealiseerde afbeeldingen, waarbij de traditie van "Maria Lactans" minder gebruikelijk werd.
De Madonna Litta, toegeschreven aan Leonardo da Vinci, is een opvallende afbeelding van de Maagd Maria die het kindje Jezus de borst geeft. Dit werk, geschilderd rond 1490, is een voorbeeld van de tedere moederlijke band tussen Maria en Christus. De Madonna wordt afgebeeld met serene waardigheid, gekleed in levendige rode en blauwe gewaden, terwijl ze zachtjes het Christuskind verzorgt dat haar aankijkt met een uitdrukking van onschuld. Het subtiele gebruik van licht en de delicate modellering van de figuren weerspiegelen Leonardo's meesterschap, hoewel er enige discussie is geweest over de vraag of het schilderij volledig door Leonardo zelf is uitgevoerd of door zijn atelier. In Zijn linkerhand houdt Christus een goudvink vast, wat symbool staat voor zijn toekomstige Passie. Het schilderij ontleent zijn naam aan het Huis van Litta, een Milanese adellijke familie in wiens collectie het zich gedurende een groot deel van de negentiende eeuw bevond.
Lucas 11:27-28
27 Terwijl Hij zo sprak, verhief een vrouw uit het volk haar stem, en zei Hem: Zalig de schoot, die U heeft gedragen, en de borsten die U hebben gezoogd.
https://www.dagelijksestandaar....d.nl/opinie/frits-bo
Nee, maar wel met onze ziel.