Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Dure grap: Niet-westerse migranten krijgen in Denemarken de hoogste sociale uitkeringen.
Denemarken is er goed mee bezig om zijn asiel- en immigratiewetgeving al jarenlang continu te verscherpen. Want ook daar, dat blijkt nu uit een publicatie van het Nationaal Bureau voor de Statistiek in Kopenhagen, zijn immigranten onder de streep een dure verliespost. De met afstand meeste sociale uitkeringen innen derhalve de nakomelingen van niet-westerse immigranten.
Uit deze groep ontvangen 30- tot 49-jarigen maandelijks gemiddeld 6.501 Deense Kronen, dat komt overeen met € 871,- Ook migranten van de eerste generatie uit niet-westers elanden zijn een verliespost voor Denemarken. Zij krijgen met 5.464 Deense Kronen (€ 732,-) eveneens bijzonder hoge uitkeringen.
Iets lager zijn de uitkeringen voor nakomelingen van migranten uit het Westen. Deze krijgen gemiddeld 4.719 Deense Kronen (€ 632,-), terwijl het bedrag voor migranten uit Westers elanden nog maar 1.315 Deense Kronen (€ 176,-) bedraagt – zij hebben zich derhalve veel beter dan niet-westerse migranten veel beter in het land geïntegreerd en hebben ook veel minder ondersteuning door de staat nodig. Deense ontvangers van een sociale uitkering krijgen volgens informatie van het Nationaal Bureau voor de Statistiek 3.145 Deense Kronen, dat zijn € 421,-
Sjiitische lafbek . . .
Libanese media: hoge functionaris van Hezbollah, Ibrahim Amin al-Sayyed, weigert de leiding van Hezbollah op zich te nemen en verzoekt om naar Teheran te reizen om zich aan de eredienst in Iran te wijden. Dit is wat angst voor de dood doet met terroristen!
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇮🇹🇧🇪🇬🇧
Evangelie van 6 oktober 2024
Wat God heeft verenigd, mag de mens niet verdelen.
Goodbye Papa (The Farewell),
Geschilderd door Vladimir Makovsky (1846-192,
Geschilderd in 1894,
Olieverf op doek
@ Alamy
Reflectie bij het schilderij:
De evangelielezing van vandaag is een moeilijke, vooral omdat het benauwend kan aanvoelen als het uit de context wordt gehaald. Dit geldt vooral als we erover nadenken naast de ervaringen van mensen die we kennen die gescheiden zijn of worstelen met hun huwelijk. We moeten deze uitdagende passages echter met zorg en openheid benaderen, erkennend dat we er allemaal met onze eigen gebrokenheid naartoe komen. De lezing richt zich op relaties. Opnieuw proberen de Farizeeën Jezus in de val te lokken door een vraag te stellen waarop ze het juridische antwoord al weten. Jezus leidt het gesprek echter af van juridische kwesties en naar Gods oorspronkelijke visie op het huwelijk, zoals uitgedrukt in Genesis. Hij herformuleert het probleem en richt zich op de ware betekenis van liefde en toewijding. Vanaf het begin van de schepping was Gods bedoeling voor het huwelijk dat twee mensen trouwe, toegewijde en levenslange metgezellen zouden zijn, verbonden in een relatie die niet verbroken zou moeten worden. Jezus verschuift de discussie van het verbreken van relaties naar de heiligheid van eenheid, en herinnert ons eraan dat deze eenheid deel uitmaakt van Gods ontwerp voor de mensheid vanaf het begin van de schepping.
Dit schilderij uit 1894 is van de Russische kunstenaar Vladimir Makovsky. We zien een bruid die afscheid neemt van haar vader. Zijn uitdrukking is er een van verdriet, maar ook getint met vreugde terwijl zijn dochter aan een nieuw hoofdstuk begint en met haar verloofde trouwt. De liefde van de vader is teder vastgelegd, terwijl de uitdrukking van de bruid complexer is - misschien een mengeling van verdriet, vreugde, berusting, bezorgdheid, opwinding. De vader staart naar zijn dochter; de dochter staart nadenkend in de verte. Dit prachtige schilderij weerspiegelt een moment van overgang, waarin de liefde tussen een vader en dochter evolueert om plaats te maken voor de nieuwe liefde die in het huwelijk wordt gevonden.
Hoewel we vaak falen in de liefde vanwege onze menselijke gebrokenheid, biedt de lezing van vandaag ons hoop. God roept ons op tot liefdevolle, toegewijde relaties, en we worden eraan herinnerd dat we anderen nodig hebben... om lief te hebben en geliefd te worden.
Marcus 10:2-16
2 Ook de farizeën kwamen naar Hem toe, en vroegen, om Hem op de proef te stellen, of een man zijn vrouw mag verstoten. Hij gaf hun ten antwoord: 3 Wat heeft Moses u geboden? 4 Ze zeiden: Moses heeft toegestaan, een scheidingsbrief te schrijven, en haar zó te verstoten. 5 Jesus antwoordde hun: Om de hardheid van uw gemoed heeft Moses u deze wet gegeven; 6 maar van de aanvang der schepping af, heeft God hen man en vrouw gemaakt; 7 daarom zal de mens vader en moeder verlaten, 8 en de twee zullen één vlees zijn. Ze zijn dus geen twee meer, maar één vlees. 9 Wat dus God heeft verenigd, dat scheide geen mens. 10 Thuis ondervroegen zijn leerlingen Hem hierover opnieuw. 11 En Hij sprak tot hen: Wie zijn vrouw verstoot, en een andere huwt, begaat echtbreuk tegen haar. 12 En wanneer een vrouw haar man verlaat en een anderen huwt, begaat ze echtbreuk. 13 Nu bracht men kinderen naar Hem toe, opdat Hij ze zou aanraken. Maar de leerlingen wezen ze af. 14 Toen Jesus dit zag, werd Hij verstoord, en sprak Hij tot hen: Laat de kinderen tot Mij komen, en houdt ze niet tegen; want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij. 15 Voorwaar, Ik zeg u: Wie het koninkrijk Gods niet aanneemt als een kind, zal er niet ingaan. 16 En Hij omhelsde ze, legde hun de handen op, en zegende hen.
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇱🇺🇮🇹🇧🇪🇬🇧
Evangelie van 6 oktober 2024
Wat God heeft verenigd, mag de mens niet verdelen.
Goodbye Papa (The Farewell),
Geschilderd door Vladimir Makovsky (1846-192,
Geschilderd in 1894,
Olieverf op doek
@ Alamy
Reflectie bij het schilderij:
De evangelielezing van vandaag is een moeilijke, vooral omdat het benauwend kan aanvoelen als het uit de context wordt gehaald. Dit geldt vooral als we erover nadenken naast de ervaringen van mensen die we kennen die gescheiden zijn of worstelen met hun huwelijk. We moeten deze uitdagende passages echter met zorg en openheid benaderen, erkennend dat we er allemaal met onze eigen gebrokenheid naartoe komen. De lezing richt zich op relaties. Opnieuw proberen de Farizeeën Jezus in de val te lokken door een vraag te stellen waarop ze het juridische antwoord al weten. Jezus leidt het gesprek echter af van juridische kwesties en naar Gods oorspronkelijke visie op het huwelijk, zoals uitgedrukt in Genesis. Hij herformuleert het probleem en richt zich op de ware betekenis van liefde en toewijding. Vanaf het begin van de schepping was Gods bedoeling voor het huwelijk dat twee mensen trouwe, toegewijde en levenslange metgezellen zouden zijn, verbonden in een relatie die niet verbroken zou moeten worden. Jezus verschuift de discussie van het verbreken van relaties naar de heiligheid van eenheid, en herinnert ons eraan dat deze eenheid deel uitmaakt van Gods ontwerp voor de mensheid vanaf het begin van de schepping.
Dit schilderij uit 1894 is van de Russische kunstenaar Vladimir Makovsky. We zien een bruid die afscheid neemt van haar vader. Zijn uitdrukking is er een van verdriet, maar ook getint met vreugde terwijl zijn dochter aan een nieuw hoofdstuk begint en met haar verloofde trouwt. De liefde van de vader is teder vastgelegd, terwijl de uitdrukking van de bruid complexer is - misschien een mengeling van verdriet, vreugde, berusting, bezorgdheid, opwinding. De vader staart naar zijn dochter; de dochter staart nadenkend in de verte. Dit prachtige schilderij weerspiegelt een moment van overgang, waarin de liefde tussen een vader en dochter evolueert om plaats te maken voor de nieuwe liefde die in het huwelijk wordt gevonden.
Hoewel we vaak falen in de liefde vanwege onze menselijke gebrokenheid, biedt de lezing van vandaag ons hoop. God roept ons op tot liefdevolle, toegewijde relaties, en we worden eraan herinnerd dat we anderen nodig hebben... om lief te hebben en geliefd te worden.
Marcus 10:2-16
2 Ook de farizeën kwamen naar Hem toe, en vroegen, om Hem op de proef te stellen, of een man zijn vrouw mag verstoten. Hij gaf hun ten antwoord: 3 Wat heeft Moses u geboden? 4 Ze zeiden: Moses heeft toegestaan, een scheidingsbrief te schrijven, en haar zó te verstoten. 5 Jesus antwoordde hun: Om de hardheid van uw gemoed heeft Moses u deze wet gegeven; 6 maar van de aanvang der schepping af, heeft God hen man en vrouw gemaakt; 7 daarom zal de mens vader en moeder verlaten, 8 en de twee zullen één vlees zijn. Ze zijn dus geen twee meer, maar één vlees. 9 Wat dus God heeft verenigd, dat scheide geen mens. 10 Thuis ondervroegen zijn leerlingen Hem hierover opnieuw. 11 En Hij sprak tot hen: Wie zijn vrouw verstoot, en een andere huwt, begaat echtbreuk tegen haar. 12 En wanneer een vrouw haar man verlaat en een anderen huwt, begaat ze echtbreuk. 13 Nu bracht men kinderen naar Hem toe, opdat Hij ze zou aanraken. Maar de leerlingen wezen ze af. 14 Toen Jesus dit zag, werd Hij verstoord, en sprak Hij tot hen: Laat de kinderen tot Mij komen, en houdt ze niet tegen; want het koninkrijk Gods is voor hen, die zijn zoals zij. 15 Voorwaar, Ik zeg u: Wie het koninkrijk Gods niet aanneemt als een kind, zal er niet ingaan. 16 En Hij omhelsde ze, legde hun de handen op, en zegende hen.