Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇮🇹🇬🇧🇧🇪🇱🇺
Evangelie van 12 december 2024
Feest van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van Guadalupe,
Pigment op tilma (cactusvezel geweven mantel),
Gedateerd op de Mariaverschijningen in 1531
© Wikimedia Commons
Reflectie bij het schilderij:
Vandaag vieren we de herdenking van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe. Onze Lieve Vrouw van Guadalupe wordt geassocieerd met een reeks van vijf Mariaverschijningen aan een Mexicaanse boer genaamd Juan Diego en zijn oom, Juan Bernardino, die plaatsvonden in december 1531. Tegelijkertijd verscheen er op wonderbaarlijke wijze een afbeelding van Onze Lieve Vrouw op de tilma (poncho) van St. Juan Diego in hetzelfde jaar. Paus Leo XIII (tussen 1810-1903) gaf aan het beeld een graad van canonieke kroning.
Het was op 12 december 1531, tijdens haar laatste verschijning, dat Onze Lieve Vrouw haar afbeelding achterliet op de tilma van Juan Diego, die was gemaakt van cactusvezel. Ze hield rekening met de lokale overtuigingen van het Azteekse volk. Dit leidde tot een kostbaar beeld van Onze Lieve Vrouw dat vol staat met symbolen die bedoeld waren om de Azteken te leren wie ze was en haar liefde voor de lokale bevolking te benadrukken. Ten eerste lijkt haar huidskleur die van de lokale inheemse bevolking te zijn. Meer specifiek wordt ze afgebeeld als mestizo (een combinatie van Mexicaans en Spaans), wat aangeeft dat ze voor alle mensen is. Haar ogen zijn naar beneden gericht, wat aangeeft dat ze geen god was en haar nederigheid symboliseert.
Onze Lieve Vrouw draagt een roze tuniek (roos staat symbool voor een 'nieuwe dageraad' met vierbladige bloemen erop gedrukt, wat de vier seizoenen symboliseert. Om haar heen is een turquoise mantel gewikkeld met sterren erop. Dit is de kleur van zowel het koningshuis als de hemel. Ze mag dan geen God zijn, maar ze is zeker in de hemel. Het cirkelvormige medaillon om haar nek omvat een afbeelding gegraveerd met een kruis. Dit symboliseert haar toewijding aan haar zoon Jezus Christus. Achter haar zijn zonnestralen. Dit is door sommigen geïnterpreteerd als een teken dat Maria groter is dan de Azteekse zonnegod. Op dezelfde manier staat ze op de maan, wat mogelijk haar superioriteit aan de Azteekse maangod laat zien en dat ze groter is dan de nacht. Natuurlijk staan de zon en de maan voor zoveel verschillende artistieke symbolische rijkdommen. Men hoeft zich niet te beperken tot één interpretatie.
En de geschiedenis van dit beeld gaat vandaag de dag nog steeds door. Johannes Paulus II nam de liturgische viering van Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe in 2002 op in de Algemene Romeinse Kalender als een optionele herdenking. Paus Franciscus verleende het beeld een tweede Gouden Roos via kardinaal Marc Ouellet voor presentatie in de Basiliek in 2013. Het geven van een Gouden Roos door de paus aan Mariabeelden of -heiligdommen (ter ere van de rol van de Heilige Maagd Maria in de Kerk), is een traditie die teruggaat tot de 11de eeuw.
Matteüs 11:11-15
11 Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij. 12 Van de dagen van Johannes den Doper tot heden toe wordt het rijk der hemelen met geweld bestormd, en de bestormers nemen het weg. 13 Alle profeten en de Wet, tot Johannes toe, hebben het voorzegd; 14 en zo gij het wilt verstaan: hijzelf is de Elias, die komen moet. 15 Wie oren heeft om te horen, hij hore.
Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇪🇸🇮🇹🇬🇧🇧🇪🇱🇺
Evangelie van 12 december 2024
Feest van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van Guadalupe,
Pigment op tilma (cactusvezel geweven mantel),
Gedateerd op de Mariaverschijningen in 1531
© Wikimedia Commons
Reflectie bij het schilderij:
Vandaag vieren we de herdenking van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe. Onze Lieve Vrouw van Guadalupe wordt geassocieerd met een reeks van vijf Mariaverschijningen aan een Mexicaanse boer genaamd Juan Diego en zijn oom, Juan Bernardino, die plaatsvonden in december 1531. Tegelijkertijd verscheen er op wonderbaarlijke wijze een afbeelding van Onze Lieve Vrouw op de tilma (poncho) van St. Juan Diego in hetzelfde jaar. Paus Leo XIII (tussen 1810-1903) gaf aan het beeld een graad van canonieke kroning.
Het was op 12 december 1531, tijdens haar laatste verschijning, dat Onze Lieve Vrouw haar afbeelding achterliet op de tilma van Juan Diego, die was gemaakt van cactusvezel. Ze hield rekening met de lokale overtuigingen van het Azteekse volk. Dit leidde tot een kostbaar beeld van Onze Lieve Vrouw dat vol staat met symbolen die bedoeld waren om de Azteken te leren wie ze was en haar liefde voor de lokale bevolking te benadrukken. Ten eerste lijkt haar huidskleur die van de lokale inheemse bevolking te zijn. Meer specifiek wordt ze afgebeeld als mestizo (een combinatie van Mexicaans en Spaans), wat aangeeft dat ze voor alle mensen is. Haar ogen zijn naar beneden gericht, wat aangeeft dat ze geen god was en haar nederigheid symboliseert.
Onze Lieve Vrouw draagt een roze tuniek (roos staat symbool voor een 'nieuwe dageraad' met vierbladige bloemen erop gedrukt, wat de vier seizoenen symboliseert. Om haar heen is een turquoise mantel gewikkeld met sterren erop. Dit is de kleur van zowel het koningshuis als de hemel. Ze mag dan geen God zijn, maar ze is zeker in de hemel. Het cirkelvormige medaillon om haar nek omvat een afbeelding gegraveerd met een kruis. Dit symboliseert haar toewijding aan haar zoon Jezus Christus. Achter haar zijn zonnestralen. Dit is door sommigen geïnterpreteerd als een teken dat Maria groter is dan de Azteekse zonnegod. Op dezelfde manier staat ze op de maan, wat mogelijk haar superioriteit aan de Azteekse maangod laat zien en dat ze groter is dan de nacht. Natuurlijk staan de zon en de maan voor zoveel verschillende artistieke symbolische rijkdommen. Men hoeft zich niet te beperken tot één interpretatie.
En de geschiedenis van dit beeld gaat vandaag de dag nog steeds door. Johannes Paulus II nam de liturgische viering van Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe in 2002 op in de Algemene Romeinse Kalender als een optionele herdenking. Paus Franciscus verleende het beeld een tweede Gouden Roos via kardinaal Marc Ouellet voor presentatie in de Basiliek in 2013. Het geven van een Gouden Roos door de paus aan Mariabeelden of -heiligdommen (ter ere van de rol van de Heilige Maagd Maria in de Kerk), is een traditie die teruggaat tot de 11de eeuw.
Matteüs 11:11-15
11 Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij. 12 Van de dagen van Johannes den Doper tot heden toe wordt het rijk der hemelen met geweld bestormd, en de bestormers nemen het weg. 13 Alle profeten en de Wet, tot Johannes toe, hebben het voorzegd; 14 en zo gij het wilt verstaan: hijzelf is de Elias, die komen moet. 15 Wie oren heeft om te horen, hij hore.