Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇱🇺🇧🇪🇬🇧🇮🇹🇪🇸
Evangelie van 14 september 2024
Het feest van de Verheffing van het Heilige Kruis
Plattegrond van de Kerk van het Heilige Grafuit Adomanàn's
De locis santis, 9de eeuw, Codex 458, inkt en verf op perkament©️ Wenen, Österreichische Nationalbibliothek
Reflectie bij de geïllustreerde manuscriptpagina:
Vandaag vieren we de Verheffing van het Heilige Kruis, waarbij we het kruis erkennen als het instrument van onze redding. Ooit een martelwerktuig, ontworpen om de ergste criminelen in de Romeinse tijd te vernederen, is het de levengevende boom en het blijvende symbool van ons geloof geworden.
Deze dag herdenkt ook de historische gebeurtenis van de ontdekking van het Ware Kruis door Sint-Helena, de moeder van keizer Constantijn. Volgens de traditie, voor het eerst genoemd door Sint Cyrillus van Jeruzalem in 348 na Chr., reisde Sint Helena, geïnspireerd door goddelijke leiding, in 326 na Chr. naar Jeruzalem om het Heilig Graf op te graven en het kruis te vinden waaraan Jezus stierf. Ze groef drie kruisen op.
Volgens één traditie bleef de inscriptie "Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum" (Jezus van Nazareth, Koning der Joden) aan het Ware Kruis vastzitten. Een andere traditie suggereert dat het Ware Kruis werd geïdentificeerd toen een dode jongeling, die op een brancard werd gedragen, op wonderbaarlijke wijze weer tot leven werd gewekt nadat elk van de drie kruisen op zijn beurt over hem heen was gelegd - het derde kruis was het kruis dat hem weer tot leven bracht.
Ter ere van deze heilige ontdekking gaf Constantijn opdracht tot de bouw van twee kerken op de locaties van het Heilig Graf en de berg Golgotha. Deze kerken werden ingewijd op 13 en 14 september 335 na Chr. en kort daarna begon het feest van de Verheffing van het Heilige Kruis op die datum te worden gevierd. Het feest verspreidde zich geleidelijk van Jeruzalem naar andere kerken en werd een universeel feest in het jaar 720 na Christus.
De oorspronkelijke structuur, bekend om zijn grandeur, onderging verschillende wijzigingen door de eeuwen heen, met name nadat het in 614 na Christus werd beschadigd door Perzische troepen en later werd vernietigd door de Fatimid-kalief Al-Hakim in 1009 na Christus.
Dit kunstwerk is een plattegrond geïllustreerd door Adomnán van Iona, de abt van het eilandklooster van 679 tot 704, aan wie Arculf (een Frankische geestelijke die rond 670 het Heilige Land bezocht) een gedetailleerd verslag gaf van zijn reizen. Adomnán was, met hulp van enkele andere bronnen, in staat om De Locis Sanctis ("over de heilige plaatsen" te produceren, een beschrijvend werk in drie boeken over Jeruzalem, Bethlehem en andere locaties in het Heilige Land. Deze illustratie is afkomstig uit een 9de eeuws exemplaar van dit boek, met de plattegrond van de Heilig Grafkerk.
Johannes 3:13-17
13 Niemand is opgeklommen ten hemel, dan Hij die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon, die in de hemel is. 14 En zoals Moses de slang ophief in de woestijn, zo moet de Mensenzoon worden verheven: 15 opdat ieder die in Hem gelooft, het eeuwige leven zou hebben. 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eengeboren Zoon heeft gegeven: opdat allen die in Hem geloven, niet verloren zouden gaan, maar het eeuwige leven zouden hebben. 17 Want God heeft zijn Zoon in de wereld gezonden, niet om de wereld te oordelen, maar opdat de wereld door Hem zou worden gered.