Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

Weerspreuk 1 ( 00449 ) van de dag.

image

Spreuk 2 ( 01625 ) van de dag.

image

Spreuk 1 ( 01624 ) van de dag.

image

image

Vandaag jarig ? PROFICIAT 🤠🤠🤠

😜😜😜

image

Kan Europa verder?

Het Westen heeft – ontegenzeggelijk – Rusland verloren en is ook Eurazië aan het verliezen

https://gedachtenvoer.nl/2024/....07/13/kan-europa-ver

Kan Europa verder? – Create a Better World
gedachtenvoer.nl

Kan Europa verder? – Create a Better World

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇪🇸🇧🇪🇱🇺🇬🇧
Evangelie van 13 juli 2024

Jezus instrueert verder de Twaalf.

De tovenaar,
Schilderij van Jeroen Bosch (circa 1450-1516),
Geschilderd tussen 1496 en 1520,
Olieverf op paneel
© Burgerlijk Museum Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

Reflectie bij het schilderij:

In de evangelielezing van vandaag, vervolg van die van gisteren, gaat Jezus verder met het instrueren van Zijn discipelen voordat Hij hen uitzendt op hun eerste onafhankelijke missie om het Goede Nieuws te verspreiden. Zoals altijd geldt alles wat Hij Zijn leerlingen vertelt ook voor ons. Vandaag leert Hij ons dat onze missie focus vereist. We moeten altijd het grote geheel voor ogen houden, maar we moeten ook aandacht besteden aan de details als we succesvol willen zijn in onze missie.

Net zoals focus essentieel is in de missie, is het cruciaal in de kunst. Kunstenaars benadrukken vaak een specifiek deel of detail, waardoor het oog van de kijker naar het brandpunt van het schilderij wordt geleid. Als je bijvoorbeeld een landschap tekent met een berg, een huis met een weg ernaartoe en misschien wat schapen en mensen, dan moet de kunstenaar beslissen waarop de focus ligt. Is het het huis, de mensen of de berg? Het gekozen focuspunt helpt de kijker om het schilderij gemakkelijker te lezen en het onderwerp te begrijpen.

Dit schilderij van Jeroen Bosch, "De goochelaar", heeft een heel duidelijk brandpunt. Als je de diagonale lijn trekt vanuit elke hoek van het schilderij, is het middelpunt de goochelbeker. Ons oog wordt er onmiddellijk naar toe getrokken, zelfs voordat we de omringende figuren opmerken. De goochelaar, die zich rechts bevindt, boeit en vermaakt zijn publiek met een spel van bekers en ballen. De hoofdpersoon links, een man van stand, leunt voorover met zijn ogen gericht op de parel in de hand van de goochelaar, zich er niet van bewust dat zijn geldbuidel wordt gestolen. Zijn misplaatste focus maakt hem kwetsbaar voor bedrog. Bosch gebruikt dieren om menselijke eigenschappen te symboliseren die dergelijk bedrog en slachtofferschap mogelijk maken. De kleine uil die uit de mand van de goochelaar tevoorschijn komt, staat voor sluwe intelligentie, terwijl de kikker die uit de mond van het slachtoffer springt, voorstelt in hoeverre hij het verstand heeft verloren en is bezweken voor dierlijke impulsen.

Deze illustratie van focus in de kunst weerspiegelt de les in het evangelie van vandaag: net zoals de focus van een kunstenaar het begrip van de kijker leidt, leidt onze spirituele focus ons pad en zorgt ervoor dat we waakzaam en trouw blijven aan onze missie.

Matteüs 10:24-33

24 De leerling staat niet boven zijn meester, de dienaar niet boven zijn heer. 25 Voor den leerling is het genoeg, als het hem gaat als zijn meester; voor den dienaar, als het hem gaat als zijn heer. Indien men den heer des huizes Beélzebub heeft genoemd, hoeveel te meer dan zijn huisgenoten. 26 Vreest hen dus niet. Want niets is bedekt, dat niet ontdekt, niets verborgen, dat niet bekend zal worden. 27 Wat Ik u zeg in het duister, zegt dat op klaarlichte dag; en wat gij hoort fluisteren, verkondigt dat van de daken. 28 Weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, doch de ziel niet kunnen doden; vreest liever Hem, die èn ziel èn lichaam in de hel kan verderven. 29 Worden niet twee mussen voor een penning verkocht? En toch zal er niet één op de grond vallen zonder de wil van uw Vader. 30 En van u zijn alle hoofdharen geteld. 31 Vreest dus niet; gij zijt meer waard dan een zwerm mussen. 32 Wie Mij belijdt voor de mensen, zal ook Ik voor mijn Vader belijden, die in de hemelen is. 33 Maar wie Mij voor de mensen verloochent, hem zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇪🇸🇧🇪🇱🇺🇬🇧
Evangelie van 13 juli 2024

Jezus instrueert verder de Twaalf.

De tovenaar,
Schilderij van Jeroen Bosch (circa 1450-1516),
Geschilderd tussen 1496 en 1520,
Olieverf op paneel
© Burgerlijk Museum Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

Reflectie bij het schilderij:

In de evangelielezing van vandaag, vervolg van die van gisteren, gaat Jezus verder met het instrueren van Zijn discipelen voordat Hij hen uitzendt op hun eerste onafhankelijke missie om het Goede Nieuws te verspreiden. Zoals altijd geldt alles wat Hij Zijn leerlingen vertelt ook voor ons. Vandaag leert Hij ons dat onze missie focus vereist. We moeten altijd het grote geheel voor ogen houden, maar we moeten ook aandacht besteden aan de details als we succesvol willen zijn in onze missie.

Net zoals focus essentieel is in de missie, is het cruciaal in de kunst. Kunstenaars benadrukken vaak een specifiek deel of detail, waardoor het oog van de kijker naar het brandpunt van het schilderij wordt geleid. Als je bijvoorbeeld een landschap tekent met een berg, een huis met een weg ernaartoe en misschien wat schapen en mensen, dan moet de kunstenaar beslissen waarop de focus ligt. Is het het huis, de mensen of de berg? Het gekozen focuspunt helpt de kijker om het schilderij gemakkelijker te lezen en het onderwerp te begrijpen.

Dit schilderij van Jeroen Bosch, "De goochelaar", heeft een heel duidelijk brandpunt. Als je de diagonale lijn trekt vanuit elke hoek van het schilderij, is het middelpunt de goochelbeker. Ons oog wordt er onmiddellijk naar toe getrokken, zelfs voordat we de omringende figuren opmerken. De goochelaar, die zich rechts bevindt, boeit en vermaakt zijn publiek met een spel van bekers en ballen. De hoofdpersoon links, een man van stand, leunt voorover met zijn ogen gericht op de parel in de hand van de goochelaar, zich er niet van bewust dat zijn geldbuidel wordt gestolen. Zijn misplaatste focus maakt hem kwetsbaar voor bedrog. Bosch gebruikt dieren om menselijke eigenschappen te symboliseren die dergelijk bedrog en slachtofferschap mogelijk maken. De kleine uil die uit de mand van de goochelaar tevoorschijn komt, staat voor sluwe intelligentie, terwijl de kikker die uit de mond van het slachtoffer springt, voorstelt in hoeverre hij het verstand heeft verloren en is bezweken voor dierlijke impulsen.

Deze illustratie van focus in de kunst weerspiegelt de les in het evangelie van vandaag: net zoals de focus van een kunstenaar het begrip van de kijker leidt, leidt onze spirituele focus ons pad en zorgt ervoor dat we waakzaam en trouw blijven aan onze missie.

Matteüs 10:24-33

24 De leerling staat niet boven zijn meester, de dienaar niet boven zijn heer. 25 Voor den leerling is het genoeg, als het hem gaat als zijn meester; voor den dienaar, als het hem gaat als zijn heer. Indien men den heer des huizes Beélzebub heeft genoemd, hoeveel te meer dan zijn huisgenoten. 26 Vreest hen dus niet. Want niets is bedekt, dat niet ontdekt, niets verborgen, dat niet bekend zal worden. 27 Wat Ik u zeg in het duister, zegt dat op klaarlichte dag; en wat gij hoort fluisteren, verkondigt dat van de daken. 28 Weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, doch de ziel niet kunnen doden; vreest liever Hem, die èn ziel èn lichaam in de hel kan verderven. 29 Worden niet twee mussen voor een penning verkocht? En toch zal er niet één op de grond vallen zonder de wil van uw Vader. 30 En van u zijn alle hoofdharen geteld. 31 Vreest dus niet; gij zijt meer waard dan een zwerm mussen. 32 Wie Mij belijdt voor de mensen, zal ook Ik voor mijn Vader belijden, die in de hemelen is. 33 Maar wie Mij voor de mensen verloochent, hem zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

image