Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

image

imageimage
+5

https://www.koertkrouwel.com/i....ndex.php/2024/06/09/

9 juni 2024, soms gaat mijn leven zelfs mij te snel. – Koert Krouwel
www.koertkrouwel.com

9 juni 2024, soms gaat mijn leven zelfs mij te snel. – Koert Krouwel

Moet er vandaag maar even van bijkomen. Ben vanochtend al met van alles bezig geweest en daardoor een verlaat stukkie. Wat een wereld, wat een onmenselijke druk ligt er op ons. Omgekocht, zo noemt …

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇬🇧🇧🇪🇪🇸🇱🇺
Evangelie van 9 juni 2024

Jezus' familieleden waren ervan overtuigd dat Hij gek was.

De familie Jabach,
Geschilderd door Charles Le Brun (1619–169,
Geschilderd rond 1660,
Olieverf op doek
© The Metropolitan Museum, New York

Reflectie bij het schilderij:

Elke keer dat ik deze lezing lees, word ik altijd enigszins geamuseerd door de zin die Marcus schrijft: 'Jezus' familieleden waren ervan overtuigd dat Hij gek was'. Het plaatst Jezus prachtig in de context van Zijn natuurlijke familie. Soms zorgt een crisis binnen een familie waarbij een bepaald lid betrokken is ervoor dat andere familieleden overwegen om in te grijpen. Beslissen of je moet ingrijpen kan een uitdaging zijn, omdat het onzeker is of het de situatie zal verbeteren of verslechteren. Als de beslissing om in te grijpen wordt genomen, is de volgende vraag hoe je dat effectief kunt doen. Deze interventies, zelfs als ze gemotiveerd worden door liefde en bezorgdheid, worden niet altijd verwelkomd door het betrokken familielid.

We komen een enigszins vergelijkbare situatie tegen in Jezus' familie in de evangelielezing van vandaag. Sinds Hij Zijn huis in Nazareth verliet, is Jezus een man met een missie. De zoon van de timmerman is de heraut van Gods koninkrijk geworden. Velen, vooral de meest kwetsbaren en gebrokenen, ontvingen Zijn boodschap als goed nieuws. Anderen, met name zij die trots waren op hun begrip van Gods wil zoals uitgedrukt in de Joodse wet, vonden Zijn boodschap echter gevaarlijk en verontrustend. Jezus heeft talloze vijanden gemaakt onder de invloedrijken en machtigen, tot het punt waarop velen hebben gezegd: "Hij is gek geworden." Bezorgd om Zijn welzijn, voelt Jezus' familie zich gedwongen om in te grijpen.

Vanuit het perspectief van Jezus' familieleden verliep hun interventie niet zoals gepland. Ze zagen God op manieren in Jezus' leven werken die ze niet konden begrijpen en die ze moeilijk konden accepteren. Hun eigen plannen en hoop voor Jezus waren te beperkt. Ze moesten leren zich over te geven aan Gods grotere doel voor Zijn leven. Op dezelfde manier kunnen onze plannen en doelen voor anderen, zelfs voor degenen die we heel erg beminnen, soms te beperkend zijn. We vinden het vaak moeilijk om los te laten en te vertrouwen op een groter doel dat we op dit moment niet volledig kunnen begrijpen.

Het genre van familieportretschilderkunst is de afgelopen 2000 jaar aanzienlijk geëvolueerd, wat culturele, sociale en artistieke veranderingen weerspiegelt. In de oudheid werden familievoorstellingen vaak geïdealiseerd en symbolisch voorgesteld, zoals te zien is in Romeinse fresco's en Egyptische grafschilderingen. Tijdens de Renaissance bracht de opkomst van het individualisme meer naturalistische en gedetailleerde familieportretten met zich mee, die rijkdom en afkomst lieten zien. De barokperiode benadrukte dramatische composities en emotionele verbindingen binnen families, zoals in dit schilderij van Charles Le Brun uit circa 1660. De in Duitsland geboren financier en kunstverzamelaar Everhard Jabach verschijnt in het gezelschap van zijn vrouw Anna-Maria en hun vier kinderen op een van de grootste familieportretten van de zeventiende eeuw. Hoewel Le Brun een pakkende weergave van elke geportretteerde presenteert, is een groot deel van de compositie gewijd aan Jabach en de emblemen van zijn culturele interesses, zoals boeken, sculpturen en wiskundige instrumenten. De kunstenaar zelf verschijnt in een spiegel, zijn penseel in de witte verf op zijn palet dopend.

Marcus 3:20-35

20 Daarop ging Hij naar huis: maar weer liep de menigte samen, zodat zij niet eens konden eten. 21 Toen zijn verwanten dit hoorden, trokken ze er op af, om Hem vast te houden; want ze zeiden: Hij is krankzinnig. 22 Maar de schriftgeleerden, die van Jerusalem waren gekomen, zeiden: Hij is van Beélzebub bezeten, en door den vorst der duivels drijft Hij de duivels uit. 23 Hij riep hen tot Zich, en sprak hen in gelijkenissen toe: Hoe kan een satan den satan verdrijven? 24 Wanneer een rijk inwendig is verdeeld, dan kan dat rijk niet in stand blijven. 25 En wanneer een huis inwendig is verdeeld, dan zal dat huis geen stand kunnen houden. 26 Wanneer dus de satan in opstand komt tegen zichzelf, en verdeeld is, dan kan hij geen stand houden, maar het loopt met hem af. 27 Niemand toch kan het huis van een sterken man binnendringen en zijn huisraad roven, als hij niet eerst den sterke bindt; eerst dan zal hij zijn huis kunnen plunderen. 28 Voorwaar, Ik zeg u: Alle zonden zullen aan de mensenkinderen worden vergeven: zelfs alle godslasteringen, die ze hebben geuit. 29 Maar wie lastert tegen den Heiligen Geest, krijgt in eeuwigheid geen vergiffenis, maar hij is schuldig aan een eeuwige zonde. 30 Ze hadden immers gezegd: Hij heeft een onreinen geest. 31 Toen kwamen zijn moeder en broeders; ze bleven buiten staan en lieten Hem roepen. 32 Maar er zat een menigte om Hem heen: men zei Hem dus: Zie, uw moeder, uw broeders en zusters staan buiten, en zoeken U. 33 Maar Hij gaf hun ten antwoord: Wie is mijn moeder, en wie zijn mijn broeders? 34 En terwijl Hij rondkeek naar hen, die in een kring om Hem heen waren gezeten, sprak Hij: Ziedaar mijn moeder en broeders! 35 Wie de wil van God volbrengt, hij is mijn broeder en zuster en moeder.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇮🇹🇬🇧🇧🇪🇪🇸🇱🇺
Evangelie van 9 juni 2024

Jezus' familieleden waren ervan overtuigd dat Hij gek was.

De familie Jabach,
Geschilderd door Charles Le Brun (1619–169,
Geschilderd rond 1660,
Olieverf op doek
© The Metropolitan Museum, New York

Reflectie bij het schilderij:

Elke keer dat ik deze lezing lees, word ik altijd enigszins geamuseerd door de zin die Marcus schrijft: 'Jezus' familieleden waren ervan overtuigd dat Hij gek was'. Het plaatst Jezus prachtig in de context van Zijn natuurlijke familie. Soms zorgt een crisis binnen een familie waarbij een bepaald lid betrokken is ervoor dat andere familieleden overwegen om in te grijpen. Beslissen of je moet ingrijpen kan een uitdaging zijn, omdat het onzeker is of het de situatie zal verbeteren of verslechteren. Als de beslissing om in te grijpen wordt genomen, is de volgende vraag hoe je dat effectief kunt doen. Deze interventies, zelfs als ze gemotiveerd worden door liefde en bezorgdheid, worden niet altijd verwelkomd door het betrokken familielid.

We komen een enigszins vergelijkbare situatie tegen in Jezus' familie in de evangelielezing van vandaag. Sinds Hij Zijn huis in Nazareth verliet, is Jezus een man met een missie. De zoon van de timmerman is de heraut van Gods koninkrijk geworden. Velen, vooral de meest kwetsbaren en gebrokenen, ontvingen Zijn boodschap als goed nieuws. Anderen, met name zij die trots waren op hun begrip van Gods wil zoals uitgedrukt in de Joodse wet, vonden Zijn boodschap echter gevaarlijk en verontrustend. Jezus heeft talloze vijanden gemaakt onder de invloedrijken en machtigen, tot het punt waarop velen hebben gezegd: "Hij is gek geworden." Bezorgd om Zijn welzijn, voelt Jezus' familie zich gedwongen om in te grijpen.

Vanuit het perspectief van Jezus' familieleden verliep hun interventie niet zoals gepland. Ze zagen God op manieren in Jezus' leven werken die ze niet konden begrijpen en die ze moeilijk konden accepteren. Hun eigen plannen en hoop voor Jezus waren te beperkt. Ze moesten leren zich over te geven aan Gods grotere doel voor Zijn leven. Op dezelfde manier kunnen onze plannen en doelen voor anderen, zelfs voor degenen die we heel erg beminnen, soms te beperkend zijn. We vinden het vaak moeilijk om los te laten en te vertrouwen op een groter doel dat we op dit moment niet volledig kunnen begrijpen.

Het genre van familieportretschilderkunst is de afgelopen 2000 jaar aanzienlijk geëvolueerd, wat culturele, sociale en artistieke veranderingen weerspiegelt. In de oudheid werden familievoorstellingen vaak geïdealiseerd en symbolisch voorgesteld, zoals te zien is in Romeinse fresco's en Egyptische grafschilderingen. Tijdens de Renaissance bracht de opkomst van het individualisme meer naturalistische en gedetailleerde familieportretten met zich mee, die rijkdom en afkomst lieten zien. De barokperiode benadrukte dramatische composities en emotionele verbindingen binnen families, zoals in dit schilderij van Charles Le Brun uit circa 1660. De in Duitsland geboren financier en kunstverzamelaar Everhard Jabach verschijnt in het gezelschap van zijn vrouw Anna-Maria en hun vier kinderen op een van de grootste familieportretten van de zeventiende eeuw. Hoewel Le Brun een pakkende weergave van elke geportretteerde presenteert, is een groot deel van de compositie gewijd aan Jabach en de emblemen van zijn culturele interesses, zoals boeken, sculpturen en wiskundige instrumenten. De kunstenaar zelf verschijnt in een spiegel, zijn penseel in de witte verf op zijn palet dopend.

Marcus 3:20-35

20 Daarop ging Hij naar huis: maar weer liep de menigte samen, zodat zij niet eens konden eten. 21 Toen zijn verwanten dit hoorden, trokken ze er op af, om Hem vast te houden; want ze zeiden: Hij is krankzinnig. 22 Maar de schriftgeleerden, die van Jerusalem waren gekomen, zeiden: Hij is van Beélzebub bezeten, en door den vorst der duivels drijft Hij de duivels uit. 23 Hij riep hen tot Zich, en sprak hen in gelijkenissen toe: Hoe kan een satan den satan verdrijven? 24 Wanneer een rijk inwendig is verdeeld, dan kan dat rijk niet in stand blijven. 25 En wanneer een huis inwendig is verdeeld, dan zal dat huis geen stand kunnen houden. 26 Wanneer dus de satan in opstand komt tegen zichzelf, en verdeeld is, dan kan hij geen stand houden, maar het loopt met hem af. 27 Niemand toch kan het huis van een sterken man binnendringen en zijn huisraad roven, als hij niet eerst den sterke bindt; eerst dan zal hij zijn huis kunnen plunderen. 28 Voorwaar, Ik zeg u: Alle zonden zullen aan de mensenkinderen worden vergeven: zelfs alle godslasteringen, die ze hebben geuit. 29 Maar wie lastert tegen den Heiligen Geest, krijgt in eeuwigheid geen vergiffenis, maar hij is schuldig aan een eeuwige zonde. 30 Ze hadden immers gezegd: Hij heeft een onreinen geest. 31 Toen kwamen zijn moeder en broeders; ze bleven buiten staan en lieten Hem roepen. 32 Maar er zat een menigte om Hem heen: men zei Hem dus: Zie, uw moeder, uw broeders en zusters staan buiten, en zoeken U. 33 Maar Hij gaf hun ten antwoord: Wie is mijn moeder, en wie zijn mijn broeders? 34 En terwijl Hij rondkeek naar hen, die in een kring om Hem heen waren gezeten, sprak Hij: Ziedaar mijn moeder en broeders! 35 Wie de wil van God volbrengt, hij is mijn broeder en zuster en moeder.

image

https://www.linkedin.com/posts..../sylvie-lazet-a51426

Sylvie Lazet on LinkedIn: Uitspraak in VS? COVID vaccin mag geen vaccin genoemd… | 16 comments

Uitspraak in VS? COVID vaccin mag geen vaccin genoemd worden❗️ https://lnkd.in/eCUtaChb | 16 comments on LinkedIn

randyglasbergen

image

Maandspreuk 6 ( 04684 ) van de dag.

image

Maandspreuk 5 ( 04683 ) van de dag.

image

Maandspreuk 4 ( 04682 ) van de dag.

image