Ontdekken posts

Ontdek boeiende inhoud en diverse perspectieven op onze Ontdek-pagina. Ontdek nieuwe ideeën en voer zinvolle gesprekken

https://www.national.ro/sanata....te/revolta-impotriva

https://rumble.com/v5iodo9-blc....kbx-today-blok-20241

https://www.national.ro/econom....ie/angajatii-produc-

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇧🇪🇱🇺🇬🇧🇮🇹🇪🇸
Evangelie van 5 november 2024

Er was een man die een groot banket gaf...

Het feest van de bonenkoning,
Geschilderd door Jacob Jordaens (1593-oktober 1678),
Geschilderd rond 1640,
Olieverf op doek
© Kunsthistorisches Museum, Wenen

Reflectie bij het schilderij:

In de evangeliën, met name in Lucas, wordt Jezus vaak aan tafel aangetroffen. In de evangelielezing van vandaag is Hij te gast bij een maaltijd die wordt georganiseerd door een vooraanstaande Farizeeër, met andere Farizeeën en experts in de Joodse wet die ook aanwezig zijn. Een van de gasten spreekt een zaligspreking uit en zegt: "Gelukkig de man die op het feest in het koninkrijk van God zal zijn!" Als antwoord deelt Jezus een gelijkenis. Terwijl de zaligspreking vooruitkijkt naar een groot feest in de toekomst, gaat de gelijkenis die Jezus vertelt over een feest waarbij de uitnodigingen al zijn verstuurd. Jezus verschuift de focus van de toekomst naar het heden! Hij herinnert ons eraan dat de uitnodigingen al zijn verstuurd. Wat telt is onze reactie nu.

In de parabel horen we over degenen die de uitnodiging aanvankelijk accepteerden, maar deze afwezen zodra de maaltijd klaar was. Ze worden afgeleid door allerlei wereldse zorgen. Vanwege hun weigering wordt er een onverwachte uitnodiging gedaan aan degenen die zich normaal gesproken nooit uitgenodigd zouden voelen. Die mensen accepteren hem met vreugde. Deze parabel herinnert ons eraan om in het heden rekening te houden met de uitnodiging van de Heer, en ervoor te zorgen dat de goede dingen van deze wereld ons niet zodanig afleiden dat we niet in staat zijn om te reageren op Zijn roep in het hier en nu.

Dit schilderij, getiteld Het feest van de bonenkoning, van de Vlaamse schilder Jacob Jordaens beeldt een weelderig feest af. Een levendige groep is verzameld rond een goed gevulde tafel, geleid door een oudere man die voor die dag tot koning is gekroond. Volgens de traditie werd deze eer verleend aan de persoon die een verborgen boon vond in de cake die voor het feest van Driekoningen was gebakken. Op deze dag speelde het gewone volk dat ze koninklijk waren, een speelse uitlaatklep voor ontevredenheid met de echte sociale orde. De belangrijkste taak van de koning was om af en toe zijn glas te heffen, en het gezelschap aan te sporen om te volgen met de k****: ‘De koning drinkt!’ Afgaande op de feestelijke sfeer is het duidelijk dat dit ritueel meerdere malen enthousiast is herhaald. Jordaens’ dynamische composities danken veel aan de invloed van Rubens, die hij soms bijstond, maar hij ontwikkelde zijn eigen kenmerkende stijl door de technieken van zijn mentor te mengen met overdreven, burleske figuren. Boven de scène staat een moraliserende inscriptie: “nil similus insano quam ebrius” – “niets lijkt meer op een gek dan een dronkaard.” Dit weelderige banket staat in scherp contrast met het banket waartoe Jezus ons uitnodigt: Jordaens’ tijdelijke feest, gevuld met aardse genoegens, versus het eeuwige banket dat Jezus aanbiedt – een viering van het eeuwige leven.

Lucas 14:15-24

15 Een der disgenoten, die dit hoorde, sprak tot Hem: Zalig hij, die maaltijd zal houden in het koninkrijk Gods. 16 Maar Hij zei hem: Zeker iemand gaf een groot feestmaal, en nodigde velen uit. 17 Tegen het uur van de maaltijd zond hij zijn dienaar, om aan de gasten te zeggen: Komt, want alles staat klaar. 18 Maar eenparig begonnen allen zich te verontschuldigen. De eerste zei hem: Ik heb een stuk land gekocht, en moet het noodzakelijk gaan zien: ik bid u, verontschuldig me. 19 Een ander zei: Ik heb vijf paar ossen gekocht, en ga ze keuren; ik bid u, verontschuldig me. 20 Weer een ander zei: Ik heb een vrouw gehuwd, en kan dus niet komen. 21 De dienaar kwam thuis, en boodschapte het aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes vergramd, en hij sprak tot zijn dienaar: Spoed u naar de pleinen en straten der stad, en breng de armen en gebrekkigen, de blinden en kreupelen hier binnen. 22 De dienaar zei: Heer, er is gedaan wat ge bevolen hebt; en nog is er plaats. 23 Nu sprak de heer tot zijn dienaar: Ga uit naar wegen en heggen, en dwing ze, om binnen te komen; want mijn huis moet vol zijn. 24 Ik zeg u: Niet één van die mannen, die waren genodigd, zal van mijn feestmaal genieten.

image

Bron: E.H. Patrick van der Vorst (www.christian.art) 🇧🇪🇱🇺🇬🇧🇮🇹🇪🇸
Evangelie van 5 november 2024

Er was een man die een groot banket gaf...

Het feest van de bonenkoning,
Geschilderd door Jacob Jordaens (1593-oktober 1678),
Geschilderd rond 1640,
Olieverf op doek
© Kunsthistorisches Museum, Wenen

Reflectie bij het schilderij:

In de evangeliën, met name in Lucas, wordt Jezus vaak aan tafel aangetroffen. In de evangelielezing van vandaag is Hij te gast bij een maaltijd die wordt georganiseerd door een vooraanstaande Farizeeër, met andere Farizeeën en experts in de Joodse wet die ook aanwezig zijn. Een van de gasten spreekt een zaligspreking uit en zegt: "Gelukkig de man die op het feest in het koninkrijk van God zal zijn!" Als antwoord deelt Jezus een gelijkenis. Terwijl de zaligspreking vooruitkijkt naar een groot feest in de toekomst, gaat de gelijkenis die Jezus vertelt over een feest waarbij de uitnodigingen al zijn verstuurd. Jezus verschuift de focus van de toekomst naar het heden! Hij herinnert ons eraan dat de uitnodigingen al zijn verstuurd. Wat telt is onze reactie nu.

In de parabel horen we over degenen die de uitnodiging aanvankelijk accepteerden, maar deze afwezen zodra de maaltijd klaar was. Ze worden afgeleid door allerlei wereldse zorgen. Vanwege hun weigering wordt er een onverwachte uitnodiging gedaan aan degenen die zich normaal gesproken nooit uitgenodigd zouden voelen. Die mensen accepteren hem met vreugde. Deze parabel herinnert ons eraan om in het heden rekening te houden met de uitnodiging van de Heer, en ervoor te zorgen dat de goede dingen van deze wereld ons niet zodanig afleiden dat we niet in staat zijn om te reageren op Zijn roep in het hier en nu.

Dit schilderij, getiteld Het feest van de bonenkoning, van de Vlaamse schilder Jacob Jordaens beeldt een weelderig feest af. Een levendige groep is verzameld rond een goed gevulde tafel, geleid door een oudere man die voor die dag tot koning is gekroond. Volgens de traditie werd deze eer verleend aan de persoon die een verborgen boon vond in de cake die voor het feest van Driekoningen was gebakken. Op deze dag speelde het gewone volk dat ze koninklijk waren, een speelse uitlaatklep voor ontevredenheid met de echte sociale orde. De belangrijkste taak van de koning was om af en toe zijn glas te heffen, en het gezelschap aan te sporen om te volgen met de k****: ‘De koning drinkt!’ Afgaande op de feestelijke sfeer is het duidelijk dat dit ritueel meerdere malen enthousiast is herhaald. Jordaens’ dynamische composities danken veel aan de invloed van Rubens, die hij soms bijstond, maar hij ontwikkelde zijn eigen kenmerkende stijl door de technieken van zijn mentor te mengen met overdreven, burleske figuren. Boven de scène staat een moraliserende inscriptie: “nil similus insano quam ebrius” – “niets lijkt meer op een gek dan een dronkaard.” Dit weelderige banket staat in scherp contrast met het banket waartoe Jezus ons uitnodigt: Jordaens’ tijdelijke feest, gevuld met aardse genoegens, versus het eeuwige banket dat Jezus aanbiedt – een viering van het eeuwige leven.

Lucas 14:15-24

15 Een der disgenoten, die dit hoorde, sprak tot Hem: Zalig hij, die maaltijd zal houden in het koninkrijk Gods. 16 Maar Hij zei hem: Zeker iemand gaf een groot feestmaal, en nodigde velen uit. 17 Tegen het uur van de maaltijd zond hij zijn dienaar, om aan de gasten te zeggen: Komt, want alles staat klaar. 18 Maar eenparig begonnen allen zich te verontschuldigen. De eerste zei hem: Ik heb een stuk land gekocht, en moet het noodzakelijk gaan zien: ik bid u, verontschuldig me. 19 Een ander zei: Ik heb vijf paar ossen gekocht, en ga ze keuren; ik bid u, verontschuldig me. 20 Weer een ander zei: Ik heb een vrouw gehuwd, en kan dus niet komen. 21 De dienaar kwam thuis, en boodschapte het aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes vergramd, en hij sprak tot zijn dienaar: Spoed u naar de pleinen en straten der stad, en breng de armen en gebrekkigen, de blinden en kreupelen hier binnen. 22 De dienaar zei: Heer, er is gedaan wat ge bevolen hebt; en nog is er plaats. 23 Nu sprak de heer tot zijn dienaar: Ga uit naar wegen en heggen, en dwing ze, om binnen te komen; want mijn huis moet vol zijn. 24 Ik zeg u: Niet één van die mannen, die waren genodigd, zal van mijn feestmaal genieten.

image

image

https://dissident.one/de-onder....werping-van-europa-d

De onderwerping van Europa: De echte oorlogsdoelen van de VS in Oekraïne - Dissident.one
dissident.one

De onderwerping van Europa: De echte oorlogsdoelen van de VS in Oekraïne - Dissident.one

Europa wordt door deze oorlog verzwakt, ook al hebben de elites zich verrijkt met allerlei niet-productieve plannen.

https://indepen.eu/oproep-best....aat-de-journalist-no

OPROEP! Bestaat de journalist nog wel? - INDEPEN
indepen.eu

OPROEP! Bestaat de journalist nog wel? - INDEPEN

De definitie van ‘journalist’ volgens Wikipedia: een journalist of journaliste is een beroepsbeoefenaar die nieuwsfeiten verzamelt over recente gebeurtenissen

https://www.ninefornews.nl/adv....ocaat-verwijst-naar-

https://www.wyniasweek.nl/bart....-collard-20-jaar-na-

Bart Collard: 20 jaar na de moord op Van Gogh hebben we nog weinig geleerd - Wynia's Week
www.wyniasweek.nl

Bart Collard: 20 jaar na de moord op Van Gogh hebben we nog weinig geleerd - Wynia's Week

Wynia's Week: Datum: 5 november 2024. Categorie: Islam, Terrorisme. Auteur: Bart Collard. Artikel: Bart Collard: 20 jaar na de moord op Van Gogh hebben we nog weinig geleerd